Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Låter som sunda förhållningssätt i Finland, jag beundrar Finlands strategi och omsorg om sitt folk. Inte så mkt tjafs i Finland, raka rör.
Det som förvånar mig, på ett glädjande sätt, är faktiskt nyanseringen.
Visst, det är "raka rör" (om än ganska så milda sådana, vi är väldigt långt från "lockdown"), men det är också mycket diskussion. Ingenting avfärdas kategoriskt.
I början var det ganska mycket anti-ansiktsmask skriverier, men de tystnade ganska snart. Nu är det ungefär "åsikterna är olika", men om du använder mask så gör det så här.
När det gällde hävningen av isoleringen av Nyland (som ju aldrig var helt tät) så har det också kommit fram väldigt mycket olika åsikter, också i efterskott inom regeringen (center-ministrarna hade fått vägkost av riksdagsgruppen att inte gå med på att lyfta isoleringen i förtid, men fick vika sig för laglighetsargumenten).
Diskussionsklimatet har alltså varit någorlunda bra. Vi får se hur det blir nästa vecka när det skall börja talas om planen för vägen ut. Där tror jag det kan börja hetta till i debatten. Precis som i alla andra länder så verkar det ha bildats optimistiska och pessimistiska läger.
Personligen funderar jag nu redan på hösten, och den förening jag är aktiv i. Medelåldern är hög, och delar av verksamheten (dansgrupper, körer) är i längden meningslös på distans. Hur skall vi göra i höst? Borde vi tänka på att köra igång med modifierad verksamhet? Skapa kontaktlösa "coronakoreografier"? Hålla övningarna utomhus så länge som vädret medger?