2020-04-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
På vilket sätt är övriga partier experter på virus och pandemier?

Förmodligen inte alls
Men det var inte det jag skrev
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag har inte missförstått någonting. Det är Anders utlåtanden i diverse medier. Han talar om att vi i Stockholm kommer uppnå immunitet i Stockholm i maj.

Regeringen har agerat fel från Dag 1. Man skulle ha gått in med striktare åtgärder från början så fort fallen i Iran och Italien upptäcktes. Ha stoppat flygen från dessa länder och satt alla från utlandet i karantän. Där skulle man ha börjat. Sedan skulle man ha förbjudit större folksamlingar och begränsat till under 10 eller något inte 499. Det är hål i huvudet. Man skulle kanske ha försatt Järvaområdet i karantän, förbjudit besök på vårdboenden på en gång och inte så sent som det gjordes. Införskaffat adekvat skyddsutrustning redan i januari då det blev katastrofala scener i Kina. Samt en rad andra åtgärder (kan inte skriva en hel essä till dig) så skulle spridningen ha bromsat in kraftigt. Då hade vi hunnit vänta in antivirala läkemedel såsom tex Remdesivir som nu visar ha en positiv inverkan och vi hade därmed räddat liv. Med fungerande antivirala läkemedel så skulle samhället kunna fortsätta på ett mer normalt sätt. ALLT handlar om att vinna tid i detta. Tills dess att vi har ett fungerande vaccin.
Tyckte du skrev att man inte blev immun. Då finns ingen anledning att vänta på något vaccin.

Nej, Sverige har gjort det mesta rätt med en hyfsat sansad hantering, förutom att kommunerna inte lyckats skydda ålderdomshemen. Andra länder med lockdown har i bästa fall (läs ex. Norge) skjutit problemet framför sig och i sämsta fall (läs Spanien, Italien, USA) inte åstadkommit nått förutom ytterligare makroekonomiska problem. Detta fattar alla med kapacitet att tänka långsiktigt, i flera steg inkl direkta resp indirekta konsekvenser. Du är uppenbarligen inte kapabel till det.
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Vad tror ni, finns det överhuvudtaget någon mild variant av covid19? Eller har de bara inte fått den "riktiga" ännu?

Man hör/läser om många som säger att det här var ingenting utan som en vanlig förkylning och sen några dagar/veckor senare ligger de på IVA eller dör.
Citera
2020-04-18, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det som är svårt är att vi inte har korrekta pålitliga siffror. Alla på äldreboenden som dör, testas ej. FHM känner till det men har inte diskuterat det på Presskonf. När de pratar om siffror. Alltså vet vi inte ens vad vi pratar om för siffror, i dagsläget.... Läs här, otroligt viktig artikel:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965

Det här är förstås ett enormt problem. Lågbegåvade förnekare kommer omedelbart kontra med att även andra länder gör det.

Det de inte förstår är att det är totalt irrelevant.
Det hade varit relevant om det hade handlat om VM i fotboll.
Typ att andra länder fuskar för att få mer poäng och kvalificera sig vidare från gruppspel genom skumma metoder.

Men nu handlar det ju om nåt helt annat som har med liv och död att göra.
Att inte ta med dessa i dödsstatistik ger en orättvis bild om läget i Sverige. Om hur pass drabbat man blivit av coronapandemin.

Medvetet eller omedvetet så ger detta felsignaler. Och dessa felsignaler påverkar i princip ALLT.
Hade man räknat de och hade det visat sig att det fanns lika många döda på äldreboende som totala döda nu, hade myndigheter och media haft en liiiiiiiiiiite annorlunda bild av katastrofläge.
Citera
2020-04-18, 09:20
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Mmm detta är baksidan av uttrycken dom slänger sig med på pressträffarna som inte nämns, gamlingar som blir nekad vård över telefon, jag är otroligt glad över att min 83 årige mormor har kunnat isolera sig hemma och får matkassar ställda utanför dörren en gång i veckan för jag vet att hon aldrig skulle få någon riktig vård om hon insjuknade.

Ja frågan är vart dom drar gränsen åldersmässigt på en i övrigt frisk person? Håller tummarna att din mormor slipper drabbas!

OT så fick jag en stark känsla av att ha pratat med dig förut på ett helt annat forum. Spelar ingen roll vart men det ingav hursomhelst en trygg känsla.
Citera
2020-04-18, 09:21
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Låter som sunda förhållningssätt i Finland, jag beundrar Finlands strategi och omsorg om sitt folk. Inte så mkt tjafs i Finland, raka rör.

Det som förvånar mig, på ett glädjande sätt, är faktiskt nyanseringen.

Visst, det är "raka rör" (om än ganska så milda sådana, vi är väldigt långt från "lockdown"), men det är också mycket diskussion. Ingenting avfärdas kategoriskt.
I början var det ganska mycket anti-ansiktsmask skriverier, men de tystnade ganska snart. Nu är det ungefär "åsikterna är olika", men om du använder mask så gör det så här.

När det gällde hävningen av isoleringen av Nyland (som ju aldrig var helt tät) så har det också kommit fram väldigt mycket olika åsikter, också i efterskott inom regeringen (center-ministrarna hade fått vägkost av riksdagsgruppen att inte gå med på att lyfta isoleringen i förtid, men fick vika sig för laglighetsargumenten).

Diskussionsklimatet har alltså varit någorlunda bra. Vi får se hur det blir nästa vecka när det skall börja talas om planen för vägen ut. Där tror jag det kan börja hetta till i debatten. Precis som i alla andra länder så verkar det ha bildats optimistiska och pessimistiska läger.

Personligen funderar jag nu redan på hösten, och den förening jag är aktiv i. Medelåldern är hög, och delar av verksamheten (dansgrupper, körer) är i längden meningslös på distans. Hur skall vi göra i höst? Borde vi tänka på att köra igång med modifierad verksamhet? Skapa kontaktlösa "coronakoreografier"? Hålla övningarna utomhus så länge som vädret medger?
Senast redigerad av Aspsusa 2020-04-18 kl. 09:43.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Min fru jobbade på äldreboende och pensionerade tack och lov nyligen-annars hade hon förmodligen varit död nu.
Svårt att rota fram siffror men 40 % av de döda var boende inom äldrevården är en.
Jobbet med de gamla är inte attraktivt, dålig lön, delade turer, dåliga chefer. För tjugo år sedan hade jobbet status nu är det ofta de som inte kan få annat som jobbar där; snabbutbildade långtidsarbetslösa, motvilliga invandrare och folk som fått sparken från många tidigare arbetsplatser. Detta leder till bråk och slarv. Någon gång fick polisen komma och lösa ett slagsmål mellan anställda på frugans arbetsplats.
Självklart kan den här surpluspersonalen inte sköta rutiner som handlar om hygien och sterilitet.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
This was in Canada — it mentions Montreal in the article. Thank god we’re not at this point yet.
Varför skulle vi ens hamna där?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Att ni inte tröttnar. Fortfarande håller massa stollar på med att göra helt meningslösa jämförelser mellan olika länder. Detta trots att alla vet att det inte går att jämför mellan olika länder. Det enda som räknas i slutänden är hur respektive land klarade sig. Det länder som har haft en stenhård karantän har haft det för att sjukvården ska hinna med inte för att förhindra spridningen.

Alla vet att spridningen inte går att stoppa möjligen kan man sakta ner den. Problemet är att så snart man släpper på karantänen så tar spridningen ny fart och allt fler blir smittade och allt fler kommer att dö på grund av Covid. Vi ser nu hur allt fler släpper på sina karantäner vilket kommer att leda till fler sjuka och fler döda.

I slutänden kommer vi troligen att hamna på likartade dödstal. I Sverige har vi lyckats att hålla sjukhusen öppna och inte gått över kapaciteten. Vi bör rimligen vara i ett hyfsat läge jämför med en del andra länder som valt karantänstrategin då vi rimligen har haft en större andel som blivit smittade något som återstår i dessa länder

Except that we have gone over our practical capacity.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Har du testat eller?

Nej inte personligen men jag har vårdat måååånga i livets slutskede och kan säga att de inte dog ångestfyllt.

Yrkesskicklighet kallas det.
Citera
2020-04-18, 09:22
Medlem
Aftonbladet skriver - Inget vaccin på ett par år! Nu blir jag väldigt rädd!
Citera
2020-04-18, 09:22
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Att ni inte tröttnar. Fortfarande håller massa stollar på med att göra helt meningslösa jämförelser mellan olika länder. Detta trots att alla vet att det inte går att jämför mellan olika länder. Det enda som räknas i slutänden är hur respektive land klarade sig. Det länder som har haft en stenhård karantän har haft det för att sjukvården ska hinna med inte för att förhindra spridningen.

Alla vet att spridningen inte går att stoppa möjligen kan man sakta ner den. Problemet är att så snart man släpper på karantänen så tar spridningen ny fart och allt fler blir smittade och allt fler kommer att dö på grund av Covid. Vi ser nu hur allt fler släpper på sina karantäner vilket kommer att leda till fler sjuka och fler döda.

I slutänden kommer vi troligen att hamna på likartade dödstal. I Sverige har vi lyckats att hålla sjukhusen öppna och inte gått över kapaciteten. Vi bör rimligen vara i ett hyfsat läge jämför med en del andra länder som valt karantänstrategin då vi rimligen har haft en större andel som blivit smittade något som återstår i dessa länder

Ja eller så har länder med mer strikta åtgärder vunnit tid så när de nu släpper på karantänen så finns det antivirala läkemedel att ge till de mer allvarligt sjuka. Finland och Norge har redan vunnit över Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in