2020-04-18, 08:27
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
IVA platserna är i praktiken redan slut, även fast 57 står tomma, man ger helt enkelt inte vård för man VET att det kommer komma yngre som behöver den platsen och då väljs dom äldre bort TROTS att många av dom skulle klara vården och leva i många år till. Det är ett katastrofläge redan nu.

Jag hoppas ialf att dom får rikligt med morfin och lugnande i sina hem av ambulerande läkare eller på äldreboendena...

Detta har jag också funderat på. Det pratades så mycket om Älvsjö och att det skulle tas i bruk "inom närmsta daharna' för att kapaciteten på vanliga sjukhusen var slut och helt plötsligt så står det orört och "behövs inte användas än' , trots detta ökar både smittade (alltså som söker vård) och dödstalen.

IVA siffran har också varit i princip oförändrad på presskonferenserna, samtidigt som övriga tal ökar, samt att det talas om alla äldreboenden och andra omsorgsboenden som fått in smittan.

Så det är alltså prioritering som gäller redan nu. Vilket jag inte trodde skulle ske förrän platserna var slut, men det kanske är såhär "man gör".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
New york har karantän.
Ändå har det dött över 17000 människor.
Och death rate på 873 döda per miljon invånare. Jämfört med Sveriges 139.

Allt annat är brus

Du får nog vacket jämföra med landet USA, 105 per 1 million och Sverige har 132

Annars kan vi ju ta Attendos ålderdomshem i Aspudden där alla gamlingar dött och dom hade 100/100 döda...
Blir lite som när vissa sa att vi har mindre skjutningar än Mexiko och inte lika mycket våldtäkter som i Indien.

Vi jämför med Norden för vi är alla likvärdiga länder och fick smittan ungefär samtidigt.

ENDA skillnaden är att Sverige INTE stängde ned.

Det är den variabeln som vissa så otroligt gärna vill glömma.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
New york har karantän.

Allt annat är brus

Sociala faktor är rätt olik. I NY är den svarta befolkningen hårdast drabbad. De bor nära varandra och dåliga tillit till myndigheter / isolering. Lägg hög nivå av överviktiga och obefintlig sjukvård för gruppen.. i behov av IVA = död
Sverige får ut många från IVA, skadade för livet iof men de lever.
Citera
2020-04-18, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vad är Stockholms dödstal?

Sthlms är inte bra alls

Skulle tippa på över 200
Och ser man till New york city enbart så är den nog över 1500.
Citera
2020-04-18, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja regeringens strategi att ha beröringsskräck fungerade bara om antalet döda var rimligt.

Nu blir det inte det, dubbla från nuvarande nivå ett par gånger och folk kommer vakna.

Det är en perfekt skitstorm och alla som borde ha ansvar ormar sig och tvår sin händer.

Man måste vara rejält indoktrinerad om man tycker att 1200 lik på två månader är rimligt. Detta är dessutom en grov uppskattning.

Mörkertal ska man räkna med.
Citera
2020-04-18, 08:29
Medlem
Citat:
Men att du misstror och inte stödjer vår regering kanske egentligen handlar om din förmåga att ta till dig beslut från ledare, chefer och auktoriteter i allmänt?
Att så fort någon inte tar beslut som du vill eller gillar så är det helt omöjligt att rätta sig i ledet.
Så länge en chef eller ledare gör som du vill så är det en bra chef. 😃

Men vad är det som säger att beslutet är rätt, för att det kommer från "ledare, chefer och auktoriteter i allmänt"?

"Rätta sig in i ledet", du anser att kritik är av ondo?

En bra chef/ledare tar input från alla håll, och därefter beslutar, anser du detta är gjort?

Jag blir ganska skräckslagen av din inställning, om det du skriver är vad du anser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Exakt så!

Varför inte svensken vaknar är för mig ett mysterium.

Jag är rätt tolerant men denna krishantering och följande historierevisionism har gjort mig helt vansinnig, helt klar att min inre viking har vaknat så hur får man 6 miljoner vikingar att vakna ur sin PK slummer.

Det ska jag förklara för dig. Att luften går ur bostadsmarknaden. Då kommer bolånetorskarna gärna se andra prioriteringar än HBTQ, värdegrund och flyktingsnyft. Kom ihåg var du läste det först!
Citera
Medlem
Citat:
New york har karantän.

Allt annat är brus

För det första så är det ju en helt meningslös siffra eftersom du inte ser vad som har hänt efter att staden sattes i lockdown. Att de har så många fall beror på att det är väldigt mycket människor på en liten yta med kollektivtrafik.
Men efter lockdown är det en dramatisk minskning av nya smittade vilket du kan se i detta diagram.

https://www1.nyc.gov/site/doh/covid/covid-19-data.page
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
De kan omöjligt trott på det själva utan har sagt så för att sjukvårdspersonal ska jobba.

Absolut, det är för dumt för att vara ett misstag. De lurades.
Citera
2020-04-18, 08:30
Medlem
Citat:
Nä uppenbarligen är det en hel del som du har utmaningar med att tyda 😃

Ja då var det väl klart att du bara sitter och peddlar talpunkter som skall få denna regerings beröringsskräck inför denna kris att verka mindre urusel och FHM och deras posterboys Anders Tegnells mässlingsparty experiment att verka mindre cyniskt.

Jag gör det enkelt för dig -
-Alla nordiska länder hade ungefär samma förutsättningar.
-enda variabeln var att Sverige inte stängde ned, ingen lockdown.
-Sverige har 10ggr fler döda än Norge.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Detta har jag också funderat på. Det pratades så mycket om Älvsjö och att det skulle tas i bruk "inom närmsta daharna' för att kapaciteten på vanliga sjukhusen var slut och helt plötsligt så står det orört och "behövs inte användas än' , trots detta ökar både smittade (alltså som söker vård) och dödstalen.

IVA siffran har också varit i princip oförändrad på presskonferenserna, samtidigt som övriga tal ökar, samt att det talas om alla äldreboenden och andra omsorgsboenden som fått in smittan.

Så det är alltså prioritering som gäller redan nu. Vilket jag inte trodde skulle ske förrän platserna var slut, men det kanske är såhär "man gör".

Citat:
Ursprungligen postat av shponglad

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/larm-om-att-patienter-bortprioriteras

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lAyePy/dokument-visar-de-prioriteras-bort-fran-intensivvard

https://samnytt.se/dokument-personer-over-80-ar-bortprioriteras-fran-intensivvard/

https://www.svegot.se/2020/04/09/sjukhusen-har-fatt-instruktioner-om-hur-de-ska-prioritera-patienter-i-coronatider/
mitt tidigare inlägg
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vad är Stockholms dödstal?

https://platz.se/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera