Citat:
Ursprungligen postat av
MataRengi
Människor och alla andra makroobjekt är vågor. Men så oerhört komplexa vågor att det är totalt meningslöst att försöka räkna på det. Partikler är enklare, typ fotoner.
Detta är väl långt ifrån bevisat? Det största objekt där man observerat fenomenet i double slit är molekyler. Sedan kan man dra vilka slutsatser man vill om det.
Citat:
Universum observerar inte, universum mäter oss inte.
Jo det gör det ju, och nu talar jag naturligtvis inte bokstavligt som om universum vore medvetet, utan allt som "avslöjar sig" (kan mätas) beter sig om partiklar.
Citat:
Dualiteten är bara ett namn, en förenkling, inget mer, för vad det egentligen är. Men så länge det är praktiskt att använda namnet så gör man det. Det förenklar att visualisera, att illustrera, men i grunden är det nåt helt annat.
Och Kvantfältteori, Quantum field theory, är hett, för att det verkar ge lösningen på diverse problem som inte skulle kunna förklaras på bättre sätt. Men svårt, matematiken är inte särskilt lätt att förstå.
Om man inte kan förstå hur det funkar i praktiken, tycker jag att vi fortfarande har en lång väg att gå. Kanon att fältteorin och matematiken funkar, men för vanligt folk säger det inte så mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
osmiumkaka
Just dubbelspaltsexperimentet är relativt lätt att förklara. Till att börja med så sker själva mätningen (i grundvarianten) när ljuset (det går att göra samma experiment med elektroner, atomer och till och med molekyler med samma resultat) träffar någon form av sensor efter spalterna där man bestämmer intensiteten(=antalet fotoner) som funktion av positionen. Om vi hade skickat klassiska partiklar hade vi fått två ansamlingar bakom respektive spalt, men med ljus (och alla andra mikroskopiska kroppar/partiklar) får vi ett interferensmönster som enbart får om det som transporteras genom spalterna växelverkar med varandra mellan de två spalterna. De två spalterna fungerar effektivt som två nya källor för vågor. Resultatet kvarstår även om källan är så svag att det inte skickas ut någon ny partikel innan den före träffat sensorn. Varje enskild partikel beter sig som/är en våg. Stänger vi en spalt återfår vi en enkel ansamling bakom den öppna spalten.
Det spännande börjar hända (som om inte dualiteten var nog) när vi börjar mäta vilken spalt som fotonen passerade och ännu mer spännande med hur resultatet blir när vi, baserat på slump eller inte, väljer att använda den mätningen eller inte och om vi gör det före eller efter fotonen mätts av sensorn bakom spalterna. Lästips: Bells olikhet och delayed choice experiments.
Det jag fortfarande undrar dock, HUR kan vi ens observera vågorna som nuddat väggen bakom dubbelspalten? Vi får inte observera/mäta det för då kollapsar vågorna, men ändå kan vi i efterhand se vågornas resultat mot den bakre väggen. Hur?
Sedan tycker jag att det låter ologiskt att så länge objekt inte mäts/observeras, så skulle dessa alltså befinna sig i alla universum samtidigt (den populära hypotesen om många universum), en hypotes jag inte gillar då det känns populistiskt och "för enkelt".
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du kan inte se vilken väg fotonerna tog. Försöker du mäta det försvinner interferensmönstret.
Jag vet, frågan är hur vi kan se "fotspåren" efteråt på väggen. Forskarna hävdar att det blir ett vågmönster om ingen mäter partiklarna, men hur kan de veta det till att börja med? Lämnar vågorna ett spår efter sig?
Känns som att ingen här förstår vad jag menar.