2020-04-18, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu ska jag gå ut och handla, några minuter efter 7 då affären öppnar! Precis 7 vill man inte vara där, för då är det personer som har väntat vääääldigt länge på att få sina cigg och sitt folköl, och som är så ivriga att de inte kan hålla avståndet i kassakön...

Det stämmer ju inte, eftersom alla andra länder har tyckt att det är viktigt att stänga gränser. Tegnell kanske bara räknar sig själv och sina minions på FHM som "experter"?

Man behöver inte ens vara läkare för att förstå att det är viktigt att stänga gränser - det räcker med sunt förnuft. Stänger man gränserna, så kommer smittan visserligen antagligen in i landet ändå, men den kommer senare och med färre personer, och sprids därför långsammare. Man vinner tid, och den tiden kan användas till att forska på vaccin och läkemedel, att köpa in mediciner, maskiner och skyddsutrustning till vården, eventuellt även lägga upp livsmedelslager, att informera och utbilda (både allmänheten, och vårdpersonal som kanske måste graderas upp till IVA-systrar fast de inte har den utbildningen), att fundera på hur man ska kunna skydda svaga grupper på t.ex. äldreboenden och LSS-boenden, och se till att de har skyddsutrustning, är utbildade och att man har sett över personalsituationen så att det blir fler heltidsanställda i stället för massa timvikarier som sprider runt smittan på olika boenden, etc. etc..

Det är en sak jag aldrig har förstått. Om nu FHM från början hade bestämt sig för att det inte var någon idé att ha flygstopp, reserestriktioner, gränsstängningar, skolstängningar eller karantän, utan vi bara skulle låta smittan bränna igenom hela befolkningen. VARFÖR la de då så OERHÖRT mycket resurser på att smittspåra alldeles då i början? De t.o.m. gick igenom SJ:s passagerarlistor, för att kunna kontakta människor som suttit nära personer som varit smittade - sådana saker. Var det bara för syns skull, så att det skulle verka som att de gjorde något?

Tror en av anledningarna till att han sagt att det inte gör någon skillnad att stänga gränsen till Sverige var för att smittan redan var så långt gången och utbredd i Svenska samhället. Så då spelar det ingen roll.
Då gäller de övergripande egna ansvaret istället. Har du minsta symptom - stanna hemma etc..
Citera
2020-04-18, 06:59
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Corona är oerhört mycket mer smittsamt är vad FHM insåg inledningsvis. Men nu har de fattat att spridningen är omfattande men samtidigt får den inte så stora konsekvenser för många. Beroende på ålder ökar procentsatsen av de som kan bli svårt sjuka och dö med en exponentiell skala.

barn 0-10 år = 0,000001
barn 11-20 = 0,00001
unga 21-30 = 0,0001
medel 31-40 =0,001
medelålders 40-50 = 0,01
övre medel 51-60 = 0,1
äldre 61-70 =1 +4 på grund av att de inte alltid får vård den som de behöver
71-80 =10 +10 på grund av att om de blir sjuka uteblir vården
81-90 = risken att drabbas och dö nästan 100

61-100 åringarna ska akta sig att bli sjuka får de får inte vård platserna kan behövas för yngre är beskedet de får. Särskilt om de har någon annat allvarlig kronisk sjukdom inskrivet i journalen.

Är själv äldre med en kronisk sjukdom jag kan leva med utan problem men döskallarna i vården är både upphetsade och fartblinda nu. De är livsfarliga farliga för sådana som mig.

Vilken jävla tur att just jag redan haft smittan, och hur vet jag det? Det tänker jag inte gå in på det finns inga test godkända Socialstyrelsen har tyvärr förbjudit försäljningen av det amerikanska testen till allmänheten. "för osäkert".

Vad fan spelar det för roll det är för privat bruk! Byråkratjävlar är Sveriges största gissel.
Citera
2020-04-18, 07:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Visserligen sant, men varenda person som blivit immun kan återgå till arbete och samhället flyter på - samt så sprider sig inte smittan lika snabbt, en immunitet på 20% sprider inte lika snabbt som en på ynka 2% t.ex.

Kontra det med länder som just nu sitter helt i karantän med få döda/smittade och hyllas här i tråden, deras covid-19 resa har inte ens börjat och ekonomin har redan skördat dödsoffer, hundratusentals/miljoner arbetslösa bara pga karantän..
Kommer inte vara trevligt i dem länderna när de inser att de förlorat jobbet, samt suttit i karantän ett halvår helt i onödan.

Det första håller jag med om, det är positivt om de nu är immuna, sedan vet man inte hur länge.
Ekonomin rasar i de flesta länder oavsett karantän eller inte. Många har blivit arbetslösa i Sverige också, vi kan inte påstå att Sveriges ekonomi ser bra ut
Citera
Medlem
arbetets avatar
Flockimmunitet diskuteras också internationellt. Här i Al Jazera:

Coronavirus, herd immunity and the eugenics of the market
There is a clear element of eugenics in the proposals to pursue herd immunity as a strategy against the pandemic.

/.../It is hard not to read eugenic implications in this kind of thinking: the "herd" will survive, but for that to happen, other "weaker" members of society need to be sacrificed. And while Johnson's right-wing political milieu is associated with the recent revival of racial science, there are no hints of a far-right conspiracy in Sweden, for example, where the centre-left government has confidently stood by the advice of the Public Health Agency, firmly opposing suppression measures.

In Norway, where the government has reluctantly embarked on several weeks of lockdown, a Norwegian Institute of Public Health director has recently said the epidemic cannot be stopped, and between 40 and 60 percent of Norway's population might be infected. Once many people build immunity, they can spend time with the sick without getting infected, and with people in high-risk groups without risking infecting them.

The Norwegian and Swedish states have a long history of adopting policies based on eugenics that continued well after World War II. Eugenics was deployed throughout the 20th century as a branch of scientific state management, part of a social engineering project that envisioned a society made of physically healthy and "socially fit" individuals.

It was closely associated with the development of the welfare state, and resulted in cruel practices, such as the forced sterilisation of mentally ill people.

Setting aside the long shadow of the past, it is the very argument that the economy is more important than people's health that is based on a eugenic logic. Instead of the ethnos and the nation, we have the market that rules supreme over people's lives, and is given the power of life and death over its subjects.
https://www.aljazeera.com/indepth/opinion/coronavirus-herd-immunity-eugenics-market-200414104531234.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
Finns det källa på att tre busschaffisar dött? Jag såg det i ett inlägg på Instagram, en skärmdump spm många delat, men det kunde lika gärna vara hörsägen., har inte sett några fakta att det verkligen stämmer.?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7454861
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-17/busschauffor-i-helsingborg-dod-var-sjuk-i-covid-19
Citera
2020-04-18, 07:02
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Fast vi har ju inte ens fyllt upp sjuksalen i Älvsjö, och fältsjukhuset i Göteborg ska monteras ner igen för att det inte behövdes o inte höll måttet.

Verkat onödigt att sätta upp 35 nya då.

Sen håller jag såklart med om att nedmonteringen av våra beredskaplager vsr en katastrofal politik där ansvar måste avkrävas av de skyldiga politikerna!

MM konstigt va, läser man såna här artiklar så är det tydligt att IVA platserna är VÄLDIGT begränsade just nu,och det är skillnaden på liv och död.

Inte konstigt att det enda fältsjukhuset vi behöll inte håller måttet då det antagligen inte underhållits korrekt.

Citat:
Vårdpersonal i Stockholm larmar om att vissa patienter inte får intensivvård trots att det finns lediga platser. Nu inleder Inspektionen för vård och omsorg (IVO) en tillsyn av Karolinska.

Enligt tipsen som inkommit till IVO ska bortprioriteringen dock ske på flera sjukhus i regionen. Bland annat uppges det att patienter nekats intensivvårdplats för att patienter med bättre prognos kan komma att behöva den senare.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/larm-om-att-patienter-bortprioriteras
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är alldeles för lågt. Det lär dö minst 200k i USA.

Brukar inte du säga att Sverige är corona nästan ofarligt. Snart är "vi " alla flockimmuna. Men i USA där styr Trump och då är det en helt annan sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det första håller jag med om, det är positivt om de nu är immuna, sedan vet man inte hur länge.
Ekonomin rasar i de flesta länder oavsett karantän eller inte. Många har blivit arbetslösa i Sverige också, vi kan inte påstå att Sveriges ekonomi ser bra ut

Må så vara, men hur hade läget sett ut med en karantän likt den i t.ex Sydkorea, Frankrike m.m?
Tror ekonomin hade tagit mycket mer stryk och uppemot 5 ggr mer arbetslöshet

Men men, time will tell!

Fortfarande går inget att säga - men Sverige verkar gå åt rätt än så länge enligt mig
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Så onödigt, de hade kunnat fråga Tegnell istället, han vet ju att vi får flockimmunitet om bara tillräckligt många blir smittade, han borde ange sina källor på detta, för att slippa besvära Sydkorea med sådana undersökningar helt i onödan...

Jag tror inte Sydkoreanerna är lika benägna att godtaga Tegnells röv som acceptabel källa som den dumme svensken, tyvärr.
Citera
2020-04-18, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Brukar inte du säga att Sverige är corona nästan ofarligt. Snart är "vi " alla flockimmuna. Men i USA där styr Trump och då är det en helt annan sak.

Extremt många har dött där redan, siffrorna skenar samt ett väldigt splittrat land där staterna gör Som de själva vill m.m.
De allra flesta dör i ett fåtal stater/städer (t.ex NYC), sjukvården fallerar totalt.

Går inte att jämföra situationen i NYC och Stockholm t.ex, i Sverige säger jag också att corona är ofarligt, I vissa delar av USA.. Förmodligen inte.

Tycker f.ö om Trump, förstår dock inte vad det har med saken att göra.

//tror dock ej på 200000 som personen du citerade.
Citera
2020-04-18, 07:08
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Så onödigt, de hade kunnat fråga Tegnell istället, han vet ju att vi får flockimmunitet om bara tillräckligt många blir smittade, han borde ange sina källor på detta, för att slippa besvära Sydkorea med sådana undersökningar helt i onödan...

Flockimunitet blir nog ytterligare en i raden av felaktiga påståenden som den mannen slängt ut sig, kanske lika bra det då det hade krävt många människors liv och lång tid om det nu skulle gå att uppnå.
Citera
2020-04-18, 07:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7454861
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-17/busschauffor-i-helsingborg-dod-var-sjuk-i-covid-19

Bra om de kommer igång med tester av just chaffisar. Det utlovas snart 100 000 i veckan, men det är mycket snack och väldigt lite verkstad.

Å andra sidan tror jag inte chaufförer smittar varandra utan passagerarna smittar chaufförer. Hela bussen är kontaminerad efter att ha kört genom Rinkeby-Kista. Saneras bussarna på samma sätt som man gör i Kina. Nej det skulle jag inte tro. Man tar ut den på nästa tur helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in