Citat:
Ursprungligen postat av
Swan65
Därför att jag följt detta jävla virus noggrant sedan 14e mars då jag hamnade i karantän i en båt i Bulgarien. Hur alla länder stänger ner och jag knappt kan flyga hem. Men vem dör? Hur farligt är det egentligen? Föga. Men ändå stänger Bulgarien exempelvis ner. Då börjar man kika på ålder, sjukdom osv i respektive länder och det finns ju ingen orsak till panik. Tack vare Tagnell kunde jag landa på Arlanda. Det är exakt som Tegnell vetat från ruta ett, ett virus dödligt för de väldigt äldre osv. Men Adam Alsing dååå???? Jaa den tjockisen hade diabetes och vem vet. Finns alltid undantag, hursom Adam Alsing är knappelunda värd en triljon i värde av en lockdown eller vad tycker du?
Håller inte med dig i ditt resonemang, min uppfattning är att Tegnell och FHM har haft väldigt dålig koll på dettta virus och deras agerande har konstant varit för svagt pga att de underskattat virusets spridning och belastning på sjukvården. Man skall inte glömma att om de istället stängt gränserna i början på mars skulle sverige kunnat vara öppet och man skulle kunna hantera eventuella fall med smittspårning och det hade vi haft utrustning till.
Misstaget många gör när de försöker avgöra hur farligt viruset är att bara titta på dödligheten när de insjuknande kan få vård. Den stora faran med detta virus är att de snabbt överlastar vården och då är det inte "bara" äldre eller de som är i riskgrupperna som dör och dödligheten går upp minst 10ggr.
Istället för att försöka värdera en persons liv är en mycket mer relevant fråga om din (och andras) resor under en pågående pandemi var värd kostnaden för alla dessa lockdowns i världen?