2020-04-18, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Fördel för vem?

Anledningen att det har gått/går käpprätt åt helvete under dom senaste månaderna är just svenskens naivitet och lydighet..Annars hade vi haft 35 fältsjukhus istället för 1 etc och beredskapslager etc ja allt som fanns under tidigt 90-tal.

Ingenting har gått och helvetet vad menar du?
Vården håller, många har sjuknat in och har nu en förmodad immunitet, allting planar ut.

Sverige red ut vågen snabbt, nu sitter resterande länder och trycker i karantän x månader, deras länder kommer att åka upp rejält i antal döda över en längre tidsperiod när karantänerna släpper - enkel matematik.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Nämen så är det ju. Men tack lov finns nu läkemedel remdesivir från Gilead Sciences Ink

Vad hjälper det när det är svindyrt? Tror du staten ens skulle överväga att köpa in det åt den dumme svensken? Då är det bättre att alla blir infekterade, Tegnell är billigare, ett kap!

https://www.adooq.com/remdesivir.html

Citat:
What is the dosage for remdesivir (RDV)?
The dosing regimen under study in the U.S. for RDV as COVID-19 treatment is as follows:

An initial one-time dose of 200mg
Followed by 100mg per day to complete a 10-day course
Remdesivir is administered intravenously by injection.

Att behandla en enda patient kostar alltså över 300 000 kr.

Du jobbar möjligtvis inte åt detta företag efterssom du verkar vilja promota denna svindyra medicin?

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det känns positivt, så skönt att man kan känna sig positiv igen
Hoppas bara att det fungerar så bra som man hoppas och vad jag förstår är det ett läkemedel med få biverkningar.

Känner du dig lika positiv nu?
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-04-18 kl. 06:55.
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Därför att jag följt detta jävla virus noggrant sedan 14e mars då jag hamnade i karantän i en båt i Bulgarien. Hur alla länder stänger ner och jag knappt kan flyga hem. Men vem dör? Hur farligt är det egentligen? Föga. Men ändå stänger Bulgarien exempelvis ner. Då börjar man kika på ålder, sjukdom osv i respektive länder och det finns ju ingen orsak till panik. Tack vare Tagnell kunde jag landa på Arlanda. Det är exakt som Tegnell vetat från ruta ett, ett virus dödligt för de väldigt äldre osv. Men Adam Alsing dååå???? Jaa den tjockisen hade diabetes och vem vet. Finns alltid undantag, hursom Adam Alsing är knappelunda värd en triljon i värde av en lockdown eller vad tycker du?
Håller inte med dig i ditt resonemang, min uppfattning är att Tegnell och FHM har haft väldigt dålig koll på dettta virus och deras agerande har konstant varit för svagt pga att de underskattat virusets spridning och belastning på sjukvården. Man skall inte glömma att om de istället stängt gränserna i början på mars skulle sverige kunnat vara öppet och man skulle kunna hantera eventuella fall med smittspårning och det hade vi haft utrustning till.

Misstaget många gör när de försöker avgöra hur farligt viruset är att bara titta på dödligheten när de insjuknande kan få vård. Den stora faran med detta virus är att de snabbt överlastar vården och då är det inte "bara" äldre eller de som är i riskgrupperna som dör och dödligheten går upp minst 10ggr.

Istället för att försöka värdera en persons liv är en mycket mer relevant fråga om din (och andras) resor under en pågående pandemi var värd kostnaden för alla dessa lockdowns i världen?
Citera
2020-04-18, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det känns positivt, så skönt att man kan känna sig positiv igen
Hoppas bara att det fungerar så bra som man hoppas och vad jag förstår är det ett läkemedel med få biverkningar.
Det finns inga biverkningar och det är faktiskt mänsklighetens största hopp just nu. Fast aktien gick bara upp nära 10 % Men jag är glad att äga aktier i det bolaget hur dom helst. Och de lär nog lyfta till hän och flyga! 😀😸😁🙂🍺
Citera
2020-04-18, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Klart det går. Titta på Sydkorea.

Sydkorea använder många metoder som vore oacceptabla i vår kultur. Övervakning via mobil och betalkort b.l. a.
Tycker du det är ok?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/omtvistade-sydkoreanska-appar-kartlagger-coronasmittade
Citera
2020-04-18, 06:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ständigt dessa två veckor innan katastrofen

Sådär skrev du/ni för två veckor sen också, Och en månad sen, ja mest hela tiden är vi två veckor från den där katastrofen.

Snart kommer väl "om två veckor" att varumärkesskyddas, har ju blivit en riktig klassiker vid det här laget!

Den stora skillnaden var väl möjligen att inte IVA platserna var slut för två veckor sedan. Folk skrivs inte ut i den takt som nya skrivs in, men du har rätt i att jag för två veckor sedan trodde att det skulle gå snabbare och vara än värre än vad det förefaller vara idag. Jag är ändå fortsatt orolig.
Citera
2020-04-18, 06:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Trump gjorde ett uttalande nu att 65 000 amerikaner kan kommas att dö av Corona. Skulle innebära en dubblering mot dagens siffror.

Varje år dör 2,9 miljoner amerikaner av olika orsaker.

65 000 döda i Corona innebär 2% extra mot normala antalet döda i landet.

Verkar lite väl lågt, han fortsätter väl förneka som han gjort från början.

Ett par fler procent borde det bli.

Överdödligheten är nog bästa måttet, om man ska få en rättvis bild. Kanske dör det 3,0 miljoner amerikaner mot normala 2,9 miljoner?
Det är ungefär som att säga att några terroristattentat hit och dit spelar ju ingen roll. Det ger ju liksom inget avtryck i statistiken.
Citera
2020-04-18, 06:47
Avslutad
Citat:
Fördel för vem?

Anledningen att det har gått/går käpprätt åt helvete under dom senaste månaderna är just svenskens naivitet och lydighet..Annars hade vi haft 35 fältsjukhus istället för 1 etc och beredskapslager etc ja allt som fanns under tidigt 90-tal.

Fast vi har ju inte ens fyllt upp sjuksalen i Älvsjö, och fältsjukhuset i Göteborg ska monteras ner igen för att det inte behövdes o inte höll måttet.

Verkat onödigt att sätta upp 35 nya då.

Sen håller jag såklart med om att nedmonteringen av våra beredskaplager vsr en katastrofal politik där ansvar måste avkrävas av de skyldiga politikerna!
Citera
2020-04-18, 06:47
Medlem
Citat:
Var har jag nämnt någonting om en mordkomplott? DINA ord inte mina. Var har jag skrivit att jag är orolig? Läs mitt inlägg en gång till "jag föreställer mig".
Och mörkläggning? ÄN en gång DINA ord inte mina, du jobbar gratis med desinformation märker jag din lilla nyttiga idiot.

Men om du är så godtrogen att du litar på myndigheterna helt och att dom inte utnyttjar internet och media för att styra opnion/lugna ner massorna(fåren i ditt fall) så kan du väl braka ut ett bääää

Ja men det är ju också en väldigt stor skillnad på att ”lugna ner” massorna under en pågående kris än att att myndigheterna skulle totalt blåljuga om dödsantal mm.
Citera
2020-04-18, 06:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Allting börjar plana ut, Sverige går mot flockimmunitet och ekonomin tog ingen skada jämfört med andra länder.

Härligt.

"catastrophe"

Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I wouldn’t be so quick to optimism.

Vägen till flockimmunitet är väldigt lång säkerligen flera år och väldigt många döda. Förhoppningsvis kommer ett vaccin tidigare
Citera
2020-04-18, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
Finns det källa på att tre busschaffisar dött? Jag såg det i ett inlägg på Instagram, en skärmdump spm många delat, men det kunde lika gärna vara hörsägen., har inte sett några fakta att det verkligen stämmer.?

Rent logiskt så bör fler än tre busschaufförer ha dött. Säg att det finns 50000 busschaufförer i landet (Jag vet inte exakt siffra) Då bör rent statistiskt 0.5% av döda vara busschaufförer. Eller 7 i dagsläget. Så rimligen kan det finnas trovärdig källa som sagt 3. Inget konstigt.
Citera
2020-04-18, 06:49
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Oroväckande att vi inte vet egentligen någonting om immunitet. Men koreanerna ska undersöka saken.

The KCDC plans to test 400 specimens from people who have been infected and recovered to see how much -- if any -- immunity having Covid-19 might give people. Kwon says those tests may take several weeks.
In the end, Kwon said, it comes down to this: "We don't know much about Covid-19."

Så onödigt, de hade kunnat fråga Tegnell istället, han vet ju att vi får flockimmunitet om bara tillräckligt många blir smittade, han borde ange sina källor på detta, för att slippa besvära Sydkorea med sådana undersökningar helt i onödan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in