2020-04-18, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Fan snackar du om? Jag konstaterade bara att antalet döda stiger i USA. Inget om Sverige alls i mitt inlägg.
Jag vet.

Du saknade proportioner.

Jag hjälpte dig.

Varsågod.
Citera
2020-04-18, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är ni fulla eller? En lätt googling visar att Nederländerna har mer än fyra ggr så hög befolkningstäthet som Spanien.

Tur förresten att Sverige behåller sina gränser öppna för EU/EES... ,,😄
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8vkJ/europeiska-kvinnor-flyr-karantanen--for-att-lyxfesta-i-stockholm

Jag tror varma drycker avser befolkningstäthet dör folk de facto bor. Som Ryssland för befolkningstäthet ser liten ut eftersom det ett stort land i förhållande till invånare men samtidigt bor alla på en relativ liten yta.
Citera
2020-04-18, 00:13
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Poängen är alltså att i Holland är befolkningen ganska jämnt spridd över hela landet, medan i Spanien trängs folk ihop på små ytor medan större delen av landet är nästan folktomt.

https://external-preview.redd.it/xP2oMm5Er0NMDXpXX9dxTQBdWMP9WT4TgIzUTs_8Q0s.jpg?wi dth=960&crop=smart&auto=webp&2f5ba87d

https://images.theconversation.com/files/202439/original/file-20180118-158516-tnqwih.png?ixlib=rb-1.1.0&q=45&auto=format&w=1000&fit=clip

Jag är iofs full, men det brukar inte påverka faktakollen.
Din första länk funkar inte.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jadå, och som jag skrev så är även Sverige ganska tättbebyggt i de delar där de flesta bor. Skalar man bort obefolkade delar som jag också har varit inne på så är Sverige, Ryssland, Australien m.fl. länder ganska "normala".

Har rest mycket i nordvästra Ryssland och det är väldigt likt Sverige.

Även länder som Libyen och Egypten som ex. är glest befolkade till stora delar. Libyen glesare än Sverige som helhet. Egypten har en stor befolkning men de bor på en väldigt liten del av landets yta.
Också Kina med sin stora befolkning har helt obefolkade områden. Bra för naturen som mest finns i västra Kina.

Vi har dock en extrem yta sett till antal människor. Det har iofs Ryssland och Australien också. Men inte lika mycket som oss. Det är en fördel. Sedan kommer vi likt de alltid ha våra smitthärdar som för oss är Stockholm just nu. Storstadsbor som fortsatt sitter ute och pimplar rödvin och dricker sin jävla latte. Skäms på dom! Sedan till råga på allt far de sedan ut i landsbygden men sin smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nästan 10 år gamla siffror. Har för mig att om man exkluderar Norrland, har Sverige över 100 invånare per km2. Inte så extremt lågt i en europeisk kontext
Och vad är det som fundamentalt ändrats på de 10 åren?

Sörmland, Uppland och Skåne är de enda som ligger >100, och knappt dessutom, så nä, det tror jag inte på. Halland, Blekinge, Närke, runt 50, och Småland 25...

https://sv.wikibooks.org/wiki/Geografi/Sveriges_landskap
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Snackade med ett kassabiträde för några månader sedan. Tydligen så är det helt fullt på IVA. Hon hade hört via högt uppsatta i vården att sjuksköterskorna jobbar som fan!
Snacket om att staten mörkar ska tydligen också vara sant. Enligt högt uppsatta källor alltså..
Så jävligt är det numera.
Så är det och folket har påpekat detta i decennier, väldigt fullt i normalfallet, fins inte mycket svängutrymme för pandemier eller andra större katastrofer.

För några månader sen hade IVA dessutom ingen som helst påverkan från Covid-19 men nu har man lyckats frigöra en del extra platser på kort tid, hur långt dessa räcker får vi ju se, fram tills dess har att
Citera
2020-04-18, 00:15
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Åh Gud... ännu en. Ja för ryssarna ränner runt i sibiriska tajgan på 2 km avstånd från varandra?Har du varit i Moskva? 10 miljoner invånare på samma yta som Stockholm. En miljonstad i Ryssland (finns 30 st) är lika tätbefolkad som en miljonstad i Västeuropa.

Vad har det med saken att göra? Finns olika tätt befolkade delar. Så är det i alla länder. Förändrar inte det jag skrev.

14 miljonstäder senast jag läste.

Sibirien har för övrigt flera gånger Sveriges befolkning.
Citera
2020-04-18, 00:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Angående överdödlighet på äldreboenden: Prelimimär data visar på ca 4 ggr högre dödlighet än de tal som FHM presenterar. Ca hälften av detta utgörs av eftersläpningen som är allmänt känd, och resten är överdödligheten som syns i SCB data.

Kan du utveckla?
Citera
2020-04-18, 00:16
Medlem
Haloumis avatar
Amerikanarna verkar ju uppskatta Sverige.

Iallafall en. Vet inte om vi ska ta det som en komplimang dock?

https://www.bildtagg.se/bild/yqd409c5q67jxaziu6mj14zl
Citera
2020-04-18, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är också försiktigt positiv till den, även om mycket fortfarande är oklart.
Vet någon hur många exemplar som finns av den idag, och hur lång tid det skulle ta att ev. massproducera?
Sedan ska man väl inte dra säkra slutsatser av en studie, kan vara tillfälligheter. De som behandlats kan även få biverkningar längre fram. Men trots allt, än så länge är detta det mest lovande i läkemedelsväg som kommit fram mot Coroona.
Jag är mycket positiv. De flesta kunde helt enkelt bli utskrivna från sjukhuset efter behandlingen. Jag menar.......!!!!!!!!!
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Vad har det med saken att göra? Finns olika tätt befolkade delar. Så är det i alla länder. Förändrar inte det jag skrev.

14 miljonstäder senast jag läste.

Sibirien har för övrigt flera gånger Sveriges befolkning.

Och om man räknar in Grönland, som ju tillhör Danmark, när man räknar ut befolkingstätheten i Danmark så vips, blir det väldigt glest. Men som du säger, ointressant.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
AB: Europeiska kvinnor flyr karantänen – för att lyxfesta i Stockholm - Rika europeiska tjejgäng fixar frillan i Sverige

Hur var det med våra s.k. "stänga gränser" nu igen?

Gränserna är bara stängda mot länder utanför EU. Svensk velighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in