2020-04-17, 21:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Haha
Någon nedstängning blir det givetvis inte eftersom en liten ljusning nu syns.
Att stänga ned när saker sakta går åt rätt håll är givetvis uteslutet.
Vilken kurva går åt rätt håll:
https://c19.se/
?
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nästan bara rökare som får det, så generellt sett självförvållat.

Fast det är lite som att spotta alla som får lungcancer utan att någonsin ha rökt (jag känner en) i ansiktet. Och lite som att säga att de som fått covid de senaste veckorna har slarvat med att se till att de inte blir smittade, alltså ofta självförvållat med samma logik?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Idioter finns överallt. Problemet för mig är inte att varken Norge, Sverige eller Finland underrapporterar. Problemet för mig är att Tegnell låtsas som att vi har den bästa datahanteringen i hela världen och att siffrorna är inne hos FHM på fem röda. Det är återigen bara en sak som han säger, men inte lever upp till.

Det är väldigt få gånger han är ödmjuk inför problemet som finns i samhället. Det är som att han skyfflar runt det och struntar i att det handlar om liv och död.

Jag stör mig också något extremt på att han verkar vara så extremt oanpassad rent socialt. Han står på podiet och skrattar och drar skämt (även om det inte blivit sp mycket på slutet) för att sedan presentera att över tusen personer dött. Det känns inte hedersvärt eller professionellt när man har den rollen han har.

Nja, det intrycket har jag inte direkt fått. Att vi har snabbare än många andra har han sagt, men också att vi har en viss eftersläpning. Och vi är ju faktiskt rätt snabba jämfört med UK, Italien, Spanien osv, som inte ens ännu lagt till sådant som vi gör löpande.

Han är nog inget permiärlejon och festens underhållande centrum nej, men att han ofta skrattat och skämtat på ett rent opassande sätt har jag inte upplevt.

Däremot har han ibland en förmåga att låta tvärsäker när han inte är det. Han kan t o m låta tvärsäker när han säger att han gissar... rare talent.
Och i början klantade han, och hela FHM, eller hela världen egentligen, sig, underskattade viruset.
Citera
2020-04-17, 21:42
Medlem
Tacksam för uppmärksamma läkare.
SVT skriver att 80% av de som intensivvårdas överlever (Karolinska).
Men det var 80% av de som intensivvårdats och på ett eller annat sätt inte är kvar.

Någon som har en idé varför detta inte tydligt framgick av SVT?
175 personer som man kollade, 62 skrevs ut.
48 av 62 levde = 80%
113 forfarande i intensivvård.

Citat:
MYTEN OM DE GODA INTENSIVVÅRDSRESULTATEN

Härförleden yppade överläkaren David Konrad för SVT att 80% av de som ”skrivits ut” från KS överlevt. Som många vet är motsvarigheten i internationella studier 50%.

Uttalandet om dessa fina svenska siffror fick ett närmast farsartat efterspel i såväl traditionella som sociala medier.

Genast ville alla förklara orsaken till Sveriges fantastiska resultat. Optimisterna hade sin förklaring: ”Den överlägsna svenska folkhälsan och det idoga antirökningskampanjandet står oss onekligen bi! Sug på den alla rökande italienska tjockisar!”

Pessimisterna var lika självsäkra: ”Det beror ju bara på att man plockar russinen ur kakan och enbart ger yngre och relativt friska en chans i respirator! Ättestupa är inget att brösta sig över!”

Av dessa två utsagor finns det en viss sanning i den senare. Det är knappast någon hemlighet att kriterierna för att få behandling för chocklunga (i det här fallet utlöst av COVID-19) i praktiken har blivit snävare än vad de tidigare har varit.

Men förklaringen är betydligt enklare än så: Dr Konrad talar om överlevnad av de UTSKRIVNA patienterna i en studerad grupp, varav merparten fortfarande vårdas på IVA.

”Vi har tittat på de 175 första intensivvårdspatienter som vårdats på karolinska. 62 av dem har skrivits ut och 48 är i livet”

113 patienter är alltså fortfarande på IVA! Sätt detta i relation till följande:

1) Det tar, rimligtvis, oftast längre tid att avbryta intensivvård för att någon dör under pågående behandling, eller inte klarar av behandlingen längre, än för att någon blir tillräckligt stabil för att kunna tas ur respirator.

2) Att vara utskriven efter två veckor på IVA innebär att vara skör som ett asplöv. Man kan inte äta självständigt de första dagarna. Man är mer eller mindre stillaliggande och riskerar att drabbas av alla möjliga komplikationer. Den verkliga dödligheten vet vi först efter månader, inte efter dagar och veckor.

Sammantaget gör detta att det INTE FINNS ETT ENDA HABILT ARGUMENT för att svenska intensivvårdsresultat är bättre än italienska eller andra internationella motsvarigheter.

Vad blir då rubriken i SVT? ”80% överlever intensivvården”. Detta är ett för varje läskunnig människa fullständigt orimligt och totalt ovetenskapligt påstående.

Dela gärna det här. Det är faktiskt av allmänintresse.

https://www.facebook.com/551555262/posts/10163208084550263/?d=n
Senast redigerad av argeneau 2020-04-17 kl. 21:44.
Citera
2020-04-17, 21:42
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det kan jag köpa. Men jag tror, eller tror, det har väl nästan medgetts, iaf indirekt, att de gravt underskattade det hela i början, sen var det typ kört...
Om det vetenskapliga läget är osäkert, bör man då inte tillämpa en försiktighetsprincip tills tillräckligt mycket av dimman lättar?
Citera
2020-04-17, 21:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast vi lyckas ju ändå väl med att ta hand om våra äldre (eller har under 20-talet år misslyckats kapitalt med strategin att ta död på dem) då vi har en av världens högsta medellivslängder. Konstigt!

Läste någonstans för några veckor sedan redan att detta fiasko kommer att sänka den svenska medellivslängden rejält.
Citera
Medlem
Med antalet döda just nu 1442 enligt*https://c19,se så är ett glidande medeltal - genomsnittligt antal döda per dag i Sverige beräknat per veckoperiod (7 dagar tillbaka) följande:

9/4 - 72
10/4 – 75
11/4 – 73
12/4 – 69
13/4 – 63
14/4 – 66
15/4 - 75
16/4 - 76
17/4 - 77
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://abcnews.go.com/Health/wireStory/bleak-figures-china-us-show-economic-hit-virus-70201406

China acknowledged Friday that the coronavirus death toll in the one-time epicenter city of Wuhan was nearly 50% higher than reported, underscoring just how seriously the official numbers of infections and deaths around the world may be understating the dimensions of the disaster.

In Italy, Spain, Britain, the United States and elsewhere, similar doubts emerged as governments revised their death tolls or openly questioned the accuracy of them.

Jo precis, jag bara var lätt hånfull mot S-hatarna här som försöker politisera allt och får oss att framstå som Nordkorea...
Jag tror inte ett ögonblick på Kinas uppskrivna siffror heller. Alltså inte nödvändigtvis att de mörkar medvetet längre, men att de egentligen inte har en aning.
Citera
2020-04-17, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nej, det är en av världens rikaste regioner. Men också en av världens äldsta befolkningar och om inte världens så iaf bland västvärldens sämsta luftkvalitet. Tro mig, jag har varit där en hel del och den är riktigt usel, du både ser och känner det...

Njaäe, alltså de har bra vård, men vår är inte så akterseglad så att "vi bara kan drömma" om deras, absolut inte. Vi har lite färre vårdplatser per capita, kvalitetsmässigt är det nog hugget som stucket.

Ok vi är eniga där... är sjukt hypokondriskt lagd så jag har gått med i viktväktarna ikväll och skall ner till mina 78 kilo jag hade vid mönstring för 19 år sedan...

Det här med att fetma är en extrem riskfaktor får nu fart på antisocial666
Citera
2020-04-17, 21:44
Medlem
Rapporterade döda per miljon invånare av Covid-19 med data från John Hopkins University idag 17/4 (inom parentes data från 12/4):

USA 105 (65)
Spanien 417 (361)
Italien 379 (332)
Frankrike 279 (215)
Tyskland 51 (35)
Storbritannien 218 (159)
Belgien 449 (313)
Nederländerna 204 (162)
Schweiz 154 (129)
Kanada 34 (18)
Portugal 64 (49)
Österrike 47 (40)
Sverige 137 (88)
Irland 99 (68)
Norge 30 (23)
Danmark 58 (47)
Finland 15 (10)
Citera
2020-04-17, 21:46
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Med antalet döda just nu 1442 enligt*https://c19,se så är ett glidande medeltal - genomsnittligt antal döda per dag i Sverige beräknat per veckoperiod (7 dagar tillbaka) följande:

9/4 - 72
10/4 – 75
11/4 – 73
12/4 – 69
13/4 – 63
14/4 – 66
15/4 - 75
16/4 - 76
17/4 - 77

Ja. Och folk undrar varför FHM pratar om att kurvan är ganska flack.
Citera
2020-04-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vilken kurva går åt rätt håll:
https://c19.se/
?
C19 baseras på rapporteringsdatum. Värdelöst nästan. Eller svårt att förstå trenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in