2020-04-17, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag förstår vad du menar men rätten kan inte ta ett beslut utan att åklagaren får en chans att bemöta dom nya bevisen, Då hamnar vi i en rättsskandal och då blir det ny rättegång med en ny domare och nämndemän. Men som sagt jag kan ha fel.

Det är inga nya bevis.
Det är en komplettering på slutplädering.
Han bemöter bara åklagarens bevis.
Så sett är det inget nytt utan han svarar bara.
Och hans svar är ju absolut inte dåliga och han hänvisar till FUP i dom flesta svaren.
Inga nya bevis utan bara jäkligt bra förklaringar som ger tvivel.
Citera
2020-04-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Det finns undantag till ”obligatorisk häktning”.
Skäl till häktning saknas när samtliga av de tre häktningsgrunderna som räknas upp i 1 st. i samma paragraf inte anses uppfyllda, det vill säga om varken flyktfara, kollusionsfara (störande av utredningen) eller fara för återfall i brott bedöms föreligga.”

https://lawline.se/answers/undantag-fran-obligatorisk-haktning

Det kan ju tänkas att de släppte honom pga avsaknad av de tre häktningsgrunderna, även om det är väldigt ovanligt. Dock rände han omkring i frihet länge innan de häktade honom igen, det kan ha betydelse.
Jo - men när det gäller mord är det obligatorisk häktning. I det här fallet är jag rädd att det betyder en friande dom.
Citera
2020-04-17, 21:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Mja.
Nu är det ju så att han svarar på Åkl Slutanförande.
Åklagaren gick loss med alla indicier och bevis det sista hon gjorde, sen så skall Stefan få säga sitt. Och han anser att han inte fick det så därför chansade han o skrev brevet.
Läs introt igen.....

Att jämföra med Möller blir helfel.

Igen.. Om rätten anser att det är av sådan vikt att det påverkar målet så får rätten använda inkommen info/bevis.

I Möllers fall hade dom nog gjort bedömningen att INTE ta hänsyn till ett brev.

I 99 fall av 100 tar man nog ingen hänsyn till inkommen bevisning efter huvudförhandlingen men i detta fallet kan dom ha gjort det.
Och dom har rätt enl Rättegångsbalken.

Ok, jag är helt med på hur du tänker och resonerar, jag säger inte att du har fel i sak men säger ändå att det där brevet inte har påverkat det beslut som domarna har tagit angående om åtalet ska gillas eller inte, brevet diariefördes den 15/4, alltså efter att beslutet måste ha fattats i och med att det officiella uttalandet kom 10:30 den dagen, beslutet måste ha tagits redan dagen innan dvs. 14/4 för att hinna kommuniceras ut via rätt kanaler.

Men hur som haver, vi kommer ju att få facit den 6/5 då domen kommer om MGM,s invändningar har varit avgörande för hur skuldfrågan blev så kommer vi att kunna läsa i domskälen hur de resonerat och jämföra med vad MGM invänder emot, om hans invändningar syns där så vet både du och jag att brevet tog skruv

Hur går det med den vita månaden?
Citera
2020-04-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ojojoj, det var många punkter det som SD hade "synpunkter" på.
Något som kan ta tid att gå igenom.

Man frågar sig varför försvaret inte velat ta upp dessa?

Ja, nu har vi lite att bita i.

Men de flesta är ju bara tomma påståenden.

"jackan hade inga fickor". Det går väl knappast att bevisa idag vilken jacka han hade på sig. Poliserna har en minnesbild och SD en annan. Det är väl inget bärande motargument?

"Om ringen hade rispat mitt ben". Vem har sagt att ringen har rispat benet.

"LWs telefon har loggats in på". Nej, det var hennes dator som det hade loggats in på....

osv.

Märkligt att så många tycker SD är en mästare på att manipulera och så tycker man han har bra motbevisning i detta brev.
Citera
2020-04-17, 21:52
Medlem
Vi som inte lider av konfirmeringsbias tror givet vis på KammarÅklagaren Åsa Hiding och hennes kollega Tessan inkluderat poliserna.

Många poliser som varit inkopplade i detta mordfallet tillsammans med KammarÅklagaren Åsa Hiding är helt på det klara med, att SD är rätt person.

Skogs-Mållgor har ju tidigare funnits som hotfulla, men vem vet, SD kanske får besök av Corona-attackerande fnitter-virus från Korea?

Gällande konfirmeringsbias vill jag slutligen tillägga att Snoris är starkt selektivt uppmärksammad på sådan information som bekräftar dennes egna uppfattningar.

Nu tycks många av er medlemmar inom denna tråden gällande mordet på L*na Wesstr*m börjat att antecipera om att SD bara måste vara oskyldig till det tidigare begångna mordet på L*na Wesstr*m och för mig, är det svårt att förstå varför.

Jag personligen är övertygad om att KammarÅklagaren Åsa Hiding inte kommer att ge upp utan strid om SD frias helt från mordet på L*na Wesstr*m när den slutliga domen faller.

Jag har min fulla tro till Åsa Hiding

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-04-17, 21:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Utredningen ÄR att rätten diskuterar den inkomna infon och prövar hur avgörande den är och sen kompletterar innan dom fattar sitt beslut.
I detta fallet är ju hans brev en komplettering av försvarets slutanförande. Alltså ett svar på Åkl slutplädering. Det är inget som Åklagaren skall argumentera emot. Utan det är tvärt om. Han påvisar bara tvivel i Åkl "bevisning"

Mja det kan väl möjl bero på fallet o uppgifterna. Men det här löser de väl inte över påsk. Det finns heller inget rättsligt dokument som konstaterar utredning eller kompletteringen. Som borde delgivits åkl. Jag tvivlar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Vi som inte lider av konfirmeringsbias tror givet vis på KammarÅklagaren Åsa Hiding och hennes kollega Tessan inkluderat poliserna.

Många poliser som varit inkopplade i detta mordfallet tillsammans med KammarÅklagaren Åsa Hiding är helt på det klara med, att SD är rätt person.

Skogs-Mållgor har ju tidigare funnits som hotfulla, men vem vet, SD kanske får besök av Corona-attackerande fnitter-virus från Korea?

Gällande konfirmationsbias, vill jag slutligen tillägga att Snoris är starkt selektivt uppmärksammad på sådan information som bekräftar dennes egna uppfattningar.

Nu tycks många av er medlemmar inom denna tråden gällande mordet på L*na Wesstr*m börjat att antecipera om att SD bara måste vara oskyldig till det tidigare begångna mordet på L*na Wesstr*m och för mig, är det svårt att förstå varför.

Jag personligen är övertygad om att KammarÅklagaren Åsa Hiding inte kommer att ge upp utan strid om SD frias helt från mordet på L*na Wesstr*m när den slutliga domen faller.

Jag har min fulla tro till Åsa Hiding

Mvh/ @JokerMannen
Jag hoppas vid gud du har rätt. En mördare skall låsas in. SD är den skyldige. Tror jag. Oavsett skall den som dödade Lena låsas in. Länge.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Se mina övriga inlägg nyligen. Jag har landat i ungefär samma slutsats. Diskussionen startade i en atmosfär av att det var brevet som hade satt MR X på fri fot.

Ja den atmosfären är nog fel...
Däremot så tror jag att brevet var en del i beslutet. För läser man brevet så påvisar han ju trotts allt rätt stöddig tvivel o missar.

Men ingen av oss vet hur dom resonerat.

Synd bara att vi troligtvis inte kommer få se nån dömd.
Citera
2020-04-17, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ojojoj, det var många punkter det som SD hade "synpunkter" på.
Något som kan ta tid att gå igenom.

Man frågar sig varför försvaret inte velat ta upp dessa?

Ja, nu har vi lite att bita i.

Det var ju därför han skrev brevet.
Försvaret tog inte upp dessa punkterna så han ville komplettera. Helst ville han säga dom i rätten men det fick han inte, så då blev det ett brev. Läs början av brevet.
Citera
2020-04-17, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det gör han ju faktiskt.

Han ber nästan om ursäkt, och vet inte ens om han får skicka brevet.
Men han chansade och jag tror fan att han lyckades. Brevet blev EN DEL av beslutet som kom en vecka senare.
Självklart kan jag ha fel, men jag tror fan det.
Citera
2020-04-17, 22:06
Medlem
Citat:
Enda anledningen till att det blev ett brev var för att han inte fick chansen att yttra sig vid slutanförandet. Han ville ta upp dom här punkterna men fick inte det. Därför skrev han ner det istället. Det är det absolut första han förklarar i brevet. Han fick inte möjlighet att yttra vilket han trodde att han skulle få.

Läs om börja på brevet.

Så nä, det funkar såklart inte att skriva ett random brev till rätten.

Här har jag full förståelse för försvarsadvokaten som stoppade sin klient. Det är en skillnad mellan att hålla ett slutanförande och att på nytt ta upp enskilda detaljer som man inte håller med om. En uppläsning under sista rättegångsdagen skulle snarast ha hindrat rätten från att ta till sig advokatens budskap om varför hans klient skulle frias.

Brevet fyller heller ingen funktion då det inte tar upp någon ny bevisning eller några nya omständigheter och har inte heller påverkat rättens beslut såvitt det går att bedöma.
Citera
2020-04-17, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hur går det med den vita månaden?

Självklart Kan jag ha fel med brevet, men det tror jag inte. Det inkom Aldeles för perfekt.
Nu skiter vi i det.

Som sagt så har jag lite annat som jag fick sent i eftermiddag. Lite meningslös kuriosa.
Exempelvis vad Backmans slutsumman i kronor landar på..... En gissning?

Min vita månad har pågått i exakt 6 Tim o 8 minuter. Sitter nykter i soffan med frugan. Har du hört så dumt. Dricker en kopp kaffe. Distraherar mig genom att störa lite i tråden.
He he he.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in