2020-04-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Efter att Stefan släppts vid första anhållandet 19 maj 2018 .

Åklagare Åsa Hiding säger till SVT Nyheter att det inte finns någon person som är misstänkt i utredningen.

Hur kan ni ta en bil i beslag om det inte finns någon misstänkt?

– Vi kan vidta åtgärder inom ramen för utredningen, säger åklagaren Åsa Hiding som inte vill bekräfta beslaget
.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forsvunna-kvinnan-polisen-har-beslagtagit-bil

Som återkoppling och för nytillkomna perspektiv hur länge Åkl Hiding jagat honom. Att Åkl hade honom som misstänkt visste alla utom en Åkl som redan i inledningen tummar på sanningen.

När jag läser dina inlägg och jämför med de som har en diametrial uppfattning så måste jag påstå att dina inlägg är väldigt amatörmässiga.
Citera
2020-04-17, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror också det. Det som händer när huvudförhandling avslutas är inte skrivet i sten. Det visar ju vändningen i onsdags när han släpptes. Och du sa att du var övertygad att något hänt under påsken. Det sa du redan i onsdags eftermiddag bara timmar efter SD släpptes. Och så rotade du fram denna "skrivelse" idag från SD som han skrev klart torsd tidiga morgon som överlämnades till rättens ledamöter. Visserligen är den registrerad 15/4, men pga den brådskande naturen tror jag man läste den innan den gick till registratorn. Eller så fick de en kopia omedelbart medan orginalet diariefördes.

Jag är övertygad om att detta var en orsak till extra överläggningar på tisd/onsd och att han släpptes omedelbart.

Nu är det ju så att INGEN av oss har en susning om vad som ligger bakom beslutet och senare domen. Men jag tror som du att brevet är "en del" av beslutet. Jag har vänt kappan. Detta är Hannas verk och Stefan är bara medhjälpare
Citera
2020-04-17, 21:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
VIKTIGT.

Här är en av anledningarna till att Stefan är frisläppt, och Hiding inte överklagar avspärrningarna.
Det gäller att peta in tvivel, och det gjorde Stefan på egen hand.

Nu har vi nåt att prata om i helgen.

Varse go, vänner !!!

https://docdro.id/eANls3r

(Kan det vara Stefan som skyddar Hanna?? Hon som inte minns nåt??)

Ojojoj, det var många punkter det som SD hade "synpunkter" på.
Något som kan ta tid att gå igenom.

Man frågar sig varför försvaret inte velat ta upp dessa?

Ja, nu har vi lite att bita i.
Citera
2020-04-17, 21:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Läs början av brevet igen.....
Där förklarar han varför.
Ja det gör han ju faktiskt.
Citera
2020-04-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du? En överklagan till hovrätten som kommer in i tid till tingsrätten går ju vidare till hovrätten. Eller vad är det jag inte förstår?

Nja, inte nödvändigtvis: den myndighet som tagit ett beslut äger rätten att ompröva/upphäva det. Alltså (mest teoretiskt): när en överklagan inkommer till TR skall de göra en bedömning om de vill hålla fast vid sitt beslut (med ”nya ögon” kan de ju tycka att beslutet inte var alldeles befogat), om de anser att beslutet håller/är korrekt så skickas överklagan vidare till HR men OM de anser att överklagan tex påvisat brister i beslutet så kan de direkt upphäva det.
Och då finns det ju inte längre nåt gällande beslut för HR att behandla.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag hade gärna hört mer om hans strävanden på jämlikhetens område, som han bara hinner beröra helt kort mot slutet.

Ja lite synd att klockan blev sen och att han blev trött. Kanske gick det feministiska paradigmet där miste om ett nytt epos.

Citat:
Tror det skulle behövas göra en ordetlig översyn över hennes insats vad det lider.

Vart detta fall i slutändan landar har vi ju ingen större aning om men nog kan det inte alls uteslutas att Hiding hamnar under kritisk lupp.
Och kanske då särskilt beslutet om husstormningen.
Om det nu var Hiding som tog beslutet?
Citera
2020-04-17, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, i sådana fall så måste ju åklagaren också vara med, fallet får ju inte kompletteras ensidigt utan att motparten får säga sitt, det vore väl djävligt konstigt om bara den ena partens invändningar skulle få vikt, tycker du inte?

Mja.
Nu är det ju så att han svarar på Åkl Slutanförande.
Åklagaren gick loss med alla indicier och bevis det sista hon gjorde, sen så skall Stefan få säga sitt. Och han anser att han inte fick det så därför chansade han o skrev brevet.
Läs introt igen.....

Att jämföra med Möller blir helfel.

Igen.. Om rätten anser att det är av sådan vikt att det påverkar målet så får rätten använda inkommen info/bevis.

I Möllers fall hade dom nog gjort bedömningen att INTE ta hänsyn till ett brev.

I 99 fall av 100 tar man nog ingen hänsyn till inkommen bevisning efter huvudförhandlingen men i detta fallet kan dom ha gjort det.
Och dom har rätt enl Rättegångsbalken.
Citera
2020-04-17, 21:38
Medlem
Citat:
Det är väl att tänja spekulationerna till det absoluta att tillskriva virus frisläppandet.
Det är väl inte osannolikt han blir dömd för olaga hot och/eller möjligtvis men är fri med avräkning av häkningstiden.
Jag tänkte på trippelmordet i Uddevalla där den ene broden släpptes efter TR förhandlingarna trots att han senare blev dömd, han pös iväg till Libanon.
Citera
2020-04-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, inte nödvändigtvis: den myndighet som tagit ett beslut äger rätten att ompröva/upphäva det. Alltså (mest teoretiskt): när en överklagan inkommer till TR skall de göra en bedömning om de vill hålla fast vid sitt beslut (med ”nya ögon” kan de ju tycka att beslutet inte var alldeles befogat), om de anser att beslutet håller/är korrekt så skickas överklagan vidare till HR men OM de anser att överklagan tex påvisat brister i beslutet så kan de direkt upphäva det.
Och då finns det ju inte längre nåt gällande beslut för HR att behandla.

Så här: Tingsrätten meddelar sin dom. Åklagare/försvar måste överklaga inom 3 veckor, annars vinner denna dom laga kraft. Det är inte så att tingsrätten tittar på överklagan och beslutar att ompröva sin dom eller ompröva något annat. De ser att överklagan är inom de tre veckorna och därefter skickar denna vidare till Hovrätten. Något annat förfarande har jag då aldrig sett.

Du får gärna skicka någon länk så jag kan läsa på, eller på annat sätt ge mig något att bita i. För jag har aldrig hört talas om det du beskriver.

[i]Är du missnöjd med tingsrättens dom har du möjlighet att överklaga domen till hovrätten. Det framgår av en bilaga till tingsrättens dom hur du ska göra för att överklaga.
I korthet krävs att överklagande ska ske skriftligt inom tre veckor från det att domen meddelades. Överklagandet ska skickas till tingsrätten som kontrollerar att överklagandet har kommit in i rätt tid.[/I] Om överklagandet kommit in i rätt tid skickas det och alla handlingar i målet till hovrätten.

Tingsrättens uppgift är enbart att se till att tidsramen hållits. De kikar inte på innehåller eller granskar någonting däri.
Senast redigerad av Picasso2 2020-04-17 kl. 21:47.
Citera
2020-04-17, 21:42
Medlem
Citat:
Nu är det ju så att INGEN av oss har en susning om vad som ligger bakom beslutet och senare domen. Men jag tror som du att brevet är "en del" av beslutet. Jag har vänt kappan. Detta är Hannas verk och Stefan är bara medhjälpare
Det finns undantag till ”obligatorisk häktning”.
Skäl till häktning saknas när samtliga av de tre häktningsgrunderna som räknas upp i 1 st. i samma paragraf inte anses uppfyllda, det vill säga om varken flyktfara, kollusionsfara (störande av utredningen) eller fara för återfall i brott bedöms föreligga.”

https://lawline.se/answers/undantag-fran-obligatorisk-haktning

Det kan ju tänkas att de släppte honom pga avsaknad av de tre häktningsgrunderna, även om det är väldigt ovanligt. Dock rände han omkring i frihet länge innan de häktade honom igen, det kan ha betydelse.
Citera
2020-04-17, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ska man tro det du citerar så skulle rättens respons på skrivelsen vara att begära utredning av påståendena, inte att släppa fågeln ur buren.

Vilket också är rimligt att tänka sig.

Utredningen ÄR att rätten diskuterar den inkomna infon och prövar hur avgörande den är och sen kompletterar innan dom fattar sitt beslut.
I detta fallet är ju hans brev en komplettering av försvarets slutanförande. Alltså ett svar på Åkl slutplädering. Det är inget som Åklagaren skall argumentera emot. Utan det är tvärt om. Han påvisar bara tvivel i Åkl "bevisning"
Citera
2020-04-17, 21:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror att det är helt kört nu faktiskt.
Hiding har inte ens överklagat häktningen.
Varför gör hon inte det.
Kan även hon se att det finns tvivel i hennes utredning, så det är ingen idé.

Jag tror inte att en mördare kommer dömas i Lena-mordet.

Utredningen har varit ett steg efter mördaren hela tiden.
Det har inte gått att ta igen de förlorade minuterna, timmarna, dagarna.

Polisen har inte varit tillräckligt på "alerten".

Jag hatar paragrafryttare.
Men en läxa för varje enskild polis i det här fallet borde vara att lyssna på om någon ringer om något uppseendeväckande, så uppseendeväckande att den inringande åker ut själv, gör en rapport direkt även på mindre uppdrag, gör slagningar direkt så fort du får in ett ärende om en försvunnen person på vilka larm som kommit in under natten, gör slagning på den försvunna personen om det finns anmälningar...Basics.

Tänk om vården inte skulle göra journalanteckningar, inte läsa i journalen, inte komma med ambulansen...

L*ena har själv sagt "om något skulle hända mig"...
Och man missar det, dag ett...

Jag tror inte heller att det går att binda någon till mordet.
Citera
2020-04-17, 21:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag tänkte på trippelmordet i Uddevalla där den ene broden släpptes efter TR förhandlingarna trots att han senare blev dömd, han pös iväg till Libanon.

Han dömdes för mord i TR trots frigång inför domen?

Hur ofta händer detta?

Avvikandet kanske övertygade nämndemännen som tvekat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in