2020-04-17, 19:12
Medlem
Lonnrots avatar
En favorit i repris, för att minnas en mentalt lite mer upptrissad mgm. Jag hittade den till slut. Citatet kan ev vara ofullständigt, källa finns nog i tråd (det rör sig om en logg efter hemkomsten från USA):

HerrTeamDavidsson 26 May 18

Moahaha, den luringen knäcktes lätt då en rostig version ligger hemma och testas på alla gäster. Men här räckte det inte hela vägen in, utan mer kul väntade. Snyggt gjort! Tack för upplevelsen och hälsningar från Örebro.

Livet är förgängligt, och kan ibland förändras på de mest fasansfulla sätt av andra utan att man på något vis kan påverka själv. Men ofta kan man även göra saker som man valt helt och hållet själv, som att åka till Filipstadsskogarna på FTF-jakt när semesterplanerna grusats tillsammans med anant. Idag var det jakt på schemat,(.....). Livet har sina goda stunder. Hoppas det är många kvar"
Citera
2020-04-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja, sådan äro tågordningen. Och bara för påtalandets skull: om TR väljer att bejaka överklagan så går den (givetvis) ej vidare till HR.

.
Vad menar du? En överklagan till hovrätten som kommer in i tid till tingsrätten går ju vidare till hovrätten. Eller vad är det jag inte förstår?
Citera
2020-04-17, 19:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, sådan äro tågordningen. Och bara för påtalandets skull: om TR väljer att bejaka överklagan så går den (givetvis) ej vidare till HR.

Nejvisst, såsom överklagan betraktat har brevet (nog) flera formella brister; ingen tydlig rubriksättning avs saken och inga explicita yrkanden etc.
Och givetvis borde också en sådan överklagan komma på advokatens brevpapper.

Ställde frågan mest för frågans skull, kan erkännas.

Jag hade gärna hört mer om hans strävanden på jämlikhetens område, som han bara hinner beröra helt kort mot slutet.
Citera
2020-04-17, 19:21
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Givetvis har det här brevet från MGM ingen som helst betydelse för beslutet att släppa honom fri, ingen lagman i den position som Björn Lindén har tar någon som helst intryck av ett brev som den tilltalade skickar till rätten efter rättegångens slut.

Deras beslut grundas på det som framkom i rätten inget annat och det kommer vi att få se när domen kommer och vi kan ta del av domskälen.

Mycket välformulerat av dej som förväntat, Om en domare skulle ta ett sådant brev för givet så skulle varenda jävla tomte gå fri från ett indiciemål. Jag skulle själv ha knåpat ihop ett sånt här brev till domaren om jag blev åtalad för mord på enbart indicier.
Citera
2020-04-17, 19:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fetade 1: Lenas eget hår.
Fetade 2: Kan det vara kaninhår?

Jo, samtliga prov var + 1 L*enas i håranalysen.

Kanske orkar jag gå igenom håren i morgon. Alla hår var mörka. Bara två gick att DNA bestämma. Resten gjorde man håranalys på (+1 L*ena samtliga)

- Jag vet att i högra handen kunde man DNA analysera 2 av 4 hårstrån till L*ena (grad +4), de andra två fick man göra håranalys på (+1 LW).
- I vänster hand hittades djurhåret och 5 stycken 3 dm mörka långa hårstrån som via håranalys visade + 1 LW.
- Ett mörkt hårstrå hittades på vä långfinger (+ 1 LWs enligt håranalys)
- Ett vä ben- + 1 håranalys LWs.
- Hö ringfinger är det prov som jag skrivit ett inlägg om; det där det fanns ett hårliknade hårstrå och ev en fiber. Det gick inte att anlaysera detta.

Synd att man inte kollade vilket djurhår det var, nu när du föreslår kaninhår!
Obs inte bara skämt!

Men å andra sidan, finns det andra hår som man helst inte vill veta vilka de är.
Citera
2020-04-17, 19:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jorå - de geocachade säker där. Och turistade. Och så.

Tänk om man hade fått se bilder på paret där!
Hm, SD med en fot på trofén...
dvs resväskan och vakter som närmar sig.
Citera
2020-04-17, 19:33
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, intressant det du tar upp!

Jag minns inte riktigt vem det var som sa att det var när de var på väg till USA som SD berättade det, men har för mig att det var HD.

Jag misstänker att det faktiskt ha varit på det sättet det gick till, att det var då det avslöjades.

Precis som du säger, att eftersom SD i verkligheten inte kan ha vetat vad som har hänt LW, så finns det ingen egentlig orsak till att berätta det då för HD.

Om L*ena visat sig kommit tillrätta hade ju avslöjandet varit i "onödan" utifrån hans perspektiv.

Men nu vet han åtminstone att L*ena är död, och att han säkert kommer att bli utredd och att risken att sanningen kommer fram till HD den vägen.

Och nu åker han ju på drömresan med drömkvinnan.
Det är ju för henne och deras framtid han har gjort allt.

Detta är något som åklagaren borde ha tagit fasta på om hon inte gjorde det?

Om det bara var ett vittne som vittnade om att paret verkade veta om både L*enas försvinnande, att hon hittats och var, då hade det verkat som att någon kan ha tagit fel.

Men nu är det många, från bägges håll.
Och förutom det, flera konstigheter i meddelanden som inte synkar med andra uppgifter om när det fått kännedom.

Och här är ännu en underlig faktor.
Så mycket ansträngning för att mörka förhållandet; allt från Telegram, olika nick och RT, L*ena som skulle inleda meddelanden med tekniska detaljer så det skulle se ut som att det var meddelande från jobbet osv.

Varför skulle han bara berätta det så där som ingenting helt plötsligt....
Detta är ju jävligt jävligt sant! Meeeeen bara ytterligare indicier 😭
Citera
2020-04-17, 19:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack Krmkr. Ja, det där brevet var ju intressant. Jag tolkar det som att SD tycker att han inte riktigt fick tillfälle att prata för sin sak under rättegången, och det låter ju lite märkligt när de nu ändå har hållit på i tjugo dagar. Förutom att han tar upp en del brister i utredningen så bemöter han tydligen några saker som åklagaren tog upp i sin slutplädering, och kanske tog åklagaren upp vissa saker i ett så sent skeende att det var försent för SD att protestera?

Det skulle vara intressant att lyssna på åklagarens slutplädering, men jag har inte kunnat hitta någon sådan ljudfil i det material som ligger ute. Någon annan kanske vet var man kan hitta den? I slutet på det här inslaget från Sveriges Radio kan man höra en kort ljudsnutt:
Hjärstamordet: "Vill att han döms till livstids fängelse"
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7447680
Ja lite märkligt att han inte fått detta framfört i samband med rättegången men intressant om skorna bland annat. Nåt jag själv tänkt på, borde funnits massvis med blodstänk på utsidorna då det tydligen fanns > 300 på brottsplatsen. Han menade att skorna inte var avspolade eller tvättade och hänvisade till något protokoll om jag förstod det rätt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-04-17 kl. 20:09.
Citera
2020-04-17, 19:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tänk om man hade fått se bilder på paret där!
Hm, SD med en fot på trofén...
dvs resväskan och vakter som närmar sig.

De förvarades väl i nåt flygplatshäkte? Det är inte kattskit. LAX eller Miami? Handbojade?
Citera
2020-04-17, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Givetvis har det här brevet från MGM ingen som helst betydelse för beslutet att släppa honom fri, ingen lagman i den position som Björn Lindén har tar någon som helst intryck av ett brev som den tilltalade skickar till rätten efter rättegångens slut.

Deras beslut grundas på det som framkom i rätten inget annat och det kommer vi att få se när domen kommer och vi kan ta del av domskälen.

Hur vet du det med sån säkerhet?

Du vet om att det finns en möjlighet att komma in med ytterligare info efter huvudförhandling men innan dom meddelas.
Citera
2020-04-17, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
ja det är ju därför man har rätt att överklaga för att få en chans till att påpeka sådant som man inte tycker att man fått framföra tillräckligt tydligt i första instans. I de fall där någon har blivit dömd och senare fått resning har det ju i många fall visat sig att omständigheter som talat för den misstänkte har gömts undan i slasken och således inte tagits upp i rättegångarna skulle vara intressant att ta del av slasken i det här fallet och se vad som inte har tagits med i förundersökningen

Man har även rätt att inkomma med ytterligare info/bevis efter huvudförhandling och innan dom har meddelats.
Citera
2020-04-17, 19:43
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
I så fall borde väl Hiding nu ha skickat robocopinsatsstyrkan på HD?

Tror det skulle behövas göra en ordetlig översyn över hennes insats vad det lider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in