2020-04-17, 21:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Vet nån varför dom klassar folk med intellektuell funktionsnedsättning som en riskgrupp?? Jag får inte det att gå ihop. Är man mer mottaglig för Corona i fall man är utvecklingsstörd?

Kanske för att de inte undviker smittan lika bra.
Citera
2020-04-17, 21:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Vinna är fel ord, men jag tror också Sverige kommer bra ut detta när det sammanställa. Och man då väger in alla parametrar.
Kortade levnadsår
Ekonomi
Andra hälsofaktorer, depression, våld i hemmet, självmord, utsatta barn osv.

Det handlar inte enbart om Corona, utan hela folkhälsan.

- Jag instämmer att ekonomi och folkhälsa är viktiga faktorer att tänka på. Men då uppstår den viktiga frågan: Är Anders Tegnells strategi verkligen gynnsam för ekonomin och för folkhälsan?

Jag har länge befarat att Anders Tegnells stratigi kommer att rasera både ekonomi och hälsa.

Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vinna kommer inget land att göra, alla kommer behöva gå igenom den här skiten.

Men, lyckas Sverige hantera denna kris i likvärdig nivå som andra länder, utan en lockdown. Ja då är det något väldigt positivt, enligt mig.
Då bör vi lyckas skona ekonomin mer än om vi kört på en lockdown.

- Tar ekonomin mer skada av en nedstängning under en begränsad period, jämfört med en utdragen period med en ekonomi på halvfart?

Man kan även begrunda: Vad hade ekonomin vunnit respektive förlorat, ifall myndigheterna hade stoppat flygtrafiken mellan Kina och Europa?

Citat:
Och för er som tror att skona ekonomin handlar om att några feta katter med ciggar ska få ännu mer pengar, så har ni helt fel.
Du kan dra en klar korrelation mellan dålig ekonomi och dödlighet. Sämre vård under längre tid, sämre folkhälsa, ökad missbruk, ökade antal självmord, ökad missär, ökad brottslighet osv. osv.

- Du har helt rätt. Ekonomin berör oss alla. Ekonomisk kris drabbar fattiga medborgare hårdare än den mest förmögna gruppen.

Men borde inte samma tankesätt gälla när samhället har lagt enorma pengar på att ta emot kolonisatörer från andra länder?

Hur mycket liv och hälsa har svenska folket offrat i ett meningslöst försök att svälja andra länders växande överbefolkning? Välståndet hade kunnat öka i både kolonisatörernas hemländer, och i Sverige, ifall man istället hade satsat på att reducera dom astronomiska födelsetalen i vissa delar av Världen.

Citat:
För att förenkla, vart lägger du nivån? Rädda 5,000 Corona patienter idag men riskera 50,000 dödsfall över nästkommande 3år. Eller Rädda 15,000 Corona patienter idag men riskera 150,000 dödsfall över nästkommande 3år?

- Är det så valet ser ut?

Hur hade det sett ut ifall man istället hade satsat på att hålla Covid-19 borta från Sverige, eller ännu hellre borta från Europa? Hade Sverige på så sätt kunnat förebygga ännu fler dödsfall i Covid-19, och samtidigt rädda ekonomin? Hade vi kanske kunnat rädda 15000 patienter från att dö i Covid-19 idag, och samtidigt förebygga 200 000 dödsfall i dom närmaste 3 åren?

Citat:
Jag säger inte att det enda eller det andra är rätt, men det är här utmaningen ligger.

- Jag är inte helt säker på att avvägningen ser ut på det sättet.
Citera
2020-04-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Man testade de som hade symtom.

Hitta inte på skit hela tiden, eller snarare behåll ditt hittepå för dig själv.

Gjorde man? Min släkting hade varit med sin familj i norra Italien och fått alla symtom som beskrevs för corona vid den tiden. Man blev nekad prov.

Det är en anekdot, men att säga att man testade alla som hade symtom är verkligen inte sant.
Citera
2020-04-17, 21:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
De du räknar upp är länder som har drabbats hårt av viruset. Men iper capita är Sverige på väg att bli värst. De andra länderna har satt in kraftfulla ätgärder som lockdown för att stoppa spridningen och de flesta är på rätt väg.
Det finns inget annat land som har som medveten strategi att smitta ner en majoritet av folket. Med makthavare och politiker som pk efter pk står och säger att vi är på rätt väg. Snart vänder det.
Detta är ett typiskt symptom på en regim som börjar bli allt mer verklighetsfrånvänd. Helt låst på ett ideologiskt spår och man vägrar att erkänna att man kan ha gjort något fel. Trots att det är uppenbart för omvärlden.
Strategin är väl snarare som i UK, att hålla det på en nivå som vården klarar av. En gradvis tilltagande folkimmunitet är mer som en välkommen sidoeffekt som man inte kan undvika även om man skulle vilja.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det kanske inte är våra fjuttiga små grannländer vi ska jämföra oss med.

Jämför med Japan då. Sverige har runt sex gånger så många döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Nejdå. Inget är viktigare är att behålla makten. Löfvén kommer snart drabbas av panik.

Dödstalen kommer öka. Krav på Tegnells avgång kommer snart dyka upp volymer även i sossemedia.

Och även den normalt sett bedövade medelsvensson kommer vakna till liv.

Ha så kul med att tråkrunka ensam i din studentlya hela sommarlovet. Puss.

Studentlya?
Jag är 47 PR och lämnade den long time ago.
Men tack för lyckönskningen till sommarlovet när man får vara ute och njuta och resa lite.
Citera
Medlem
Är världen överoptimistisk vad gäller Remdesivir eller försöker Gilead och forskaren gjuta olja på vågorna då forskningen inte är klar? Gileads andra Remdesivirstudie i Kina har stött på problem i Kina där de inte lyckats rekrytera tillräckligt många försökskaniner. Det är en flaskhals nu för alla läkemedelsstudier. Men jag hoppas och tror på Remdesivir fortfarande. Skulle rädda många liv.

I en intervju med Stat News säger Mullane att det ännu inte har gjorts tester med en kontrollgrupp för att jämföra. Hon säger att resultaten är lovande men att datan måste analyseras innan man kan dra några slutsatser.

Gilead Sciences säger i ett uttalande till CNN att man förstår att det finns ett akut behov av behandling och att deras resultat därför generar stort intresse. Samtidigt kallar bolaget de positiva resultaten för ”anekdoter, om än uppmuntrande sådana”.

https://omniekonomi.se/gilead-sciences-tonar-ner-borsens-gladjerop-vi-har-anekdoter-inte-bevis/a/K3mm2e

Och en läkemedelsanalytiker varnar för överoptimism.

“I did a deep dive into the statistics for this interim [China] analysis: remdesivir needed to show [much more than a] 60% effect size vs. placebo to stop at interim…and it clearly didn’t,” he says.

Raffat said there should be cautious optimism around remdesivir, which is administered intravenously.

“Remdesivir is not a silver bullet,” he writes. “Remdesivir is also not a zero (which many investors thought after China studies got paused because of lack of enrollment).”

https://www.marketwatch.com/story/why-an-analyst-bullish-on-gilead-says-antiviral-drug-wont-solve-covid-19-2020-04-17?mod=mw_quote_new s
Citera
Medlem
mr.demons avatar
När jag tänker efter och ser dom som har citerat mig så ligger det nog mycket i det ni skriver. Vissa av dom har nog problem med hygien kanske?

Men tänk om dom hade skrivit det samma om afrikaner eller nån annan etnisk grupp. Då skulle det bli ett liv utan dess like.
Citera
2020-04-17, 21:12
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du är bra rolig du. Du kan försöka räkna bort eftersläpningen hur mycket du vill men det är också dödsfall.

Jag räknar inte bort eftersläpningar, men det som är intressant är ju om kurvan planar ut eller inte. Nu har den planat ut och det ligger på 60 om dagen. Jättebra, eller är du besviken på att dödstalen per dag går ner?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du extrapolerar så blir det däromkring. Långt från de 30000 som påstods från vissa håll för en månad sedan.
Betyder det att "kurvan" (vilken kurva?) har "planat ut"?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
men med tanke på att det saknas minst 30 så är vi uppe i +600 med tanke på vår befolkning kontra Italien...

Vid dessa numerärer i Cremonese och i Milanos norra förorter så var det fkn total lockdown

Fast om vi nu ska jämföra med Lombardiet, som du gjorde, så är deras befolkning typ som Sveriges. Och där räknar de sämre än oss, knappt några på äldreboenden och som dog hemma var med under deras värsta period, de flesta ens ännu. De kommer minst att behöva dubbla sina siffror, väldigt försiktigt räknat, troligtvis betydligt mer. Så nej, vi är inte i närheten av kaoset i Lombardiet.
Cremonese är f ö fotbollslagets namn, staden heter Cremona.
Citera
2020-04-17, 21:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Al Jazeera!

Känns seriöst när de slår fast att Norge och Sverige har en lång historik av ”rashygien” sedan sent 40-tal.

Tror det finns en och annan på Flashback som har en avvikande åsikt, i alla fall vad gäller Sverige.

Alla källor kritiska till den svenska regimen är oseriösa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in