Citat:
Ursprungligen postat av
termozen
Vinna är fel ord, men jag tror också Sverige kommer bra ut detta när det sammanställa. Och man då väger in alla parametrar.
Kortade levnadsår
Ekonomi
Andra hälsofaktorer, depression, våld i hemmet, självmord, utsatta barn osv.
Det handlar inte enbart om Corona, utan hela folkhälsan.
- Jag instämmer att ekonomi och folkhälsa är viktiga faktorer att tänka på. Men då uppstår den viktiga frågan: Är Anders Tegnells strategi verkligen gynnsam för ekonomin och för folkhälsan?
Jag har länge befarat att Anders Tegnells stratigi kommer att rasera både ekonomi och hälsa.
Citat:
Ursprungligen postat av
trumpetfanfar
Vinna kommer inget land att göra, alla kommer behöva gå igenom den här skiten.
Men, lyckas Sverige hantera denna kris i likvärdig nivå som andra länder, utan en lockdown. Ja då är det något väldigt positivt, enligt mig.
Då bör vi lyckas skona ekonomin mer än om vi kört på en lockdown.
- Tar ekonomin mer skada av en nedstängning under en begränsad period, jämfört med en utdragen period med en ekonomi på halvfart?
Man kan även begrunda: Vad hade ekonomin vunnit respektive förlorat, ifall myndigheterna hade stoppat flygtrafiken mellan Kina och Europa?
Citat:
Ursprungligen postat av
trumpetfanfar
Och för er som tror att skona ekonomin handlar om att några feta katter med ciggar ska få ännu mer pengar, så har ni helt fel.
Du kan dra en klar korrelation mellan dålig ekonomi och dödlighet. Sämre vård under längre tid, sämre folkhälsa, ökad missbruk, ökade antal självmord, ökad missär, ökad brottslighet osv. osv.
- Du har helt rätt. Ekonomin berör oss alla. Ekonomisk kris drabbar fattiga medborgare hårdare än den mest förmögna gruppen.
Men borde inte samma tankesätt gälla när samhället har lagt enorma pengar på att ta emot kolonisatörer från andra länder?
Hur mycket liv och hälsa har svenska folket offrat i ett meningslöst försök att svälja andra länders växande överbefolkning? Välståndet hade kunnat öka i både kolonisatörernas hemländer, och i Sverige, ifall man istället hade satsat på att reducera dom astronomiska födelsetalen i vissa delar av Världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
trumpetfanfar
För att förenkla, vart lägger du nivån? Rädda 5,000 Corona patienter idag men riskera 50,000 dödsfall över nästkommande 3år. Eller Rädda 15,000 Corona patienter idag men riskera 150,000 dödsfall över nästkommande 3år?
- Är det så valet ser ut?
Hur hade det sett ut ifall man istället hade satsat på att hålla Covid-19 borta från Sverige, eller ännu hellre borta från Europa? Hade Sverige på så sätt kunnat förebygga ännu fler dödsfall i Covid-19, och samtidigt rädda ekonomin? Hade vi kanske kunnat rädda 15000 patienter från att dö i Covid-19 idag, och samtidigt förebygga 200 000 dödsfall i dom närmaste 3 åren?
Citat:
Ursprungligen postat av
trumpetfanfar
Jag säger inte att det enda eller det andra är rätt, men det är här utmaningen ligger.
- Jag är inte helt säker på att avvägningen ser ut på det sättet.