2020-04-17, 20:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Nu kämpar alla ni haters för att basha allt ni kan när antalet dödsfall idag plötsligt var 65 och ni trodde på 300, minst.

Runt den siffran har alltså Finland, sammanlagt!
Citera
2020-04-17, 20:25
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- När du säger att Sverige kommer att klara detta bättre än dom flesta andra länder, vad menar du med det?

Förväntar du dig att omvärlden kommer att gå förbi Sverige i dödlighet, och att Sverige kommer att tillhöra dom länder som har lägst dödlighet? Eller förväntar du dig att hela världen kommer att nå upp till ungefär samma hemska siffror som Sverige, men att Sverige vinner genom att ha gjort mindre ekonomiska uppoffringar än många andra? Eller kommer Sverige att vinna på något helt annat sätt?

Norge har redan vunnit över Sverige. Dom agerade snabbt och handlingskraftigt. Osannolikt att Sveriges strategi kommer leda till mindre döda per capita än Norge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Och det sjuka är att många av dessa verkar hoppas in i det sista att de har rätt.
Enbart för att styrka deras teori om att Sverige är ett skitland som gör fel.

Vad är det för fel på människor som önskar livet ur andra människor, för att de ska känna att de har rätt?
Alltså vad är det för fel, vad kan man ha för diagnos?

Glöm inte att de önskar detta samtidigt som de anklagar våra styrande för exakt samma sak.

Sägwr som Tegbell att det är olyckligt med corona på boenden. I säkert 99/100 fall lär det ha varit någon med lite synptom som dragit in det. Säkerligen ingen utan symptom. Så hade de följt riktlinjer vore saken cake.
Citera
Medlem
Att följa debatten här är ju ett halvtidsjobb utan lön. Jag har gjort egna beräkningar men då smetar jag ut dödsfallen med samma siffra varje dag. Vi har idag den 17 april vilket dom mest nyktra vet och låt oss se fram emot Norges nationaldag 17:e maj. Bästa scenariot blir för mig 30 dagar x 50 döda= 1500 döda att läggas till nuvarande siffra på 1444 just nu på platz.se. totalt blir det 2944 döda på Norges nationaldag alltså. Låt oss avrunda till 3000 personer. Detta är ingen massdöd. Vi måste vara lite sansade här anser jag.

Jag har också ett värre scenario där det dör lite fler och jag smetar ut 70 döda per dag och på 30 dagar har vi då 2100 nya döda, då är vi uppe i 3544 döda men låt gå för avrundning till 3600 personer. Ursäkta att jag smetar ut, jag menar inget illa eller nedsättande.

Detta är väl positiva siffror ändå. För många har ju trott på en stor decimering av befolkningen. Det som kan vara nedslående är att vi kommer att få döda även efter 17 maj naturligtvis så vi kan ligga runt 5000 döda den sista maj.
Ja detta är ingen kvalificerad modell, jag tror inte det blir katastrof det som sticker i ögonen på mig är att Danmark, Finland, Norge räddar många fler, att Sverige är så slappt och likgiltigt inför detta.
Citera
Medlem
GubbenILaddans avatar
Alltså, forskare säger att vi kan få det värre än Italien men det verkar som att allt börjar lägga sig nu med färre och färre döda Vad är sant??

https://www.youtube.com/watch?v=gL15cUj4nFY
Citera
Medlem
Här finns ett program där man kan räkna på lite olika scenarion i pandemin https://korona.kausal.tech/sim/
Citera
2020-04-17, 20:26
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Ja, har beställt mediciner till en butik i närheten som går att cykla till.

Dock åkte jag till folktandvården idag akut, i en relativt full buss - Som tur var fick jag skjuss av en vän hem.

Jag tänkte mig inte för idag och klev in i en hiss där det stod en gapig kurd som snacka i telefon, ångrar det.

Mmm skjuts av en försiktig vän är det säkraste motorburna transportmedlet(om man inte har egen bil) med taxi på andraplats(men många riskfaktorer här)
Citera
2020-04-17, 20:26
Medlem
Citat:
- När du säger att Sverige kommer att klara detta bättre än dom flesta andra länder, vad menar du med det?

Förväntar du dig att omvärlden kommer att gå förbi Sverige i dödlighet, och att Sverige kommer att tillhöra dom länder som har lägst dödlighet? Eller förväntar du dig att hela världen kommer att nå upp till ungefär samma hemska siffror som Sverige, men att Sverige vinner genom att ha gjort mindre ekonomiska uppoffringar än många andra? Eller kommer Sverige att vinna på något helt annat sätt?

Vinna kommer inget land att göra, alla kommer behöva gå igenom den här skiten.

Men, lyckas Sverige hantera denna kris i likvärdig nivå som andra länder, utan en lockdown. Ja då är det något väldigt positivt, enligt mig.
Då bör vi lyckas skona ekonomin mer än om vi kört på en lockdown.

Och för er som tror att skona ekonomin handlar om att några feta katter med ciggar ska få ännu mer pengar, så har ni helt fel.
Du kan dra en klar korrelation mellan dålig ekonomi och dödlighet. Sämre vård under längre tid, sämre folkhälsa, ökad missbruk, ökade antal självmord, ökad missär, ökad brottslighet osv. osv.

För att förenkla, vart lägger du nivån? Rädda 5,000 Corona patienter idag men riskera 50,000 dödsfall över nästkommande 3år. Eller Rädda 15,000 Corona patienter idag men riskera 150,000 dödsfall över nästkommande 3år?

Jag säger inte att det enda eller det andra är rätt, men det är här utmaningen ligger.
Citera
2020-04-17, 20:27
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Du förstår att höga doser morfin leder till just andningsdepression eller djup sömn oavsett covid eller inte? vila idioter det finns i denna tråd..

Du får mer än gärna redovisa hur mycket av denna dos som behövs och hur de har fått så mycket utskrivet.

Citera
2020-04-17, 20:27
Medlem
Citat:

Vinna är fel ord, men jag tror också Sverige kommer bra ut detta när det sammanställa. Och man då väger in alla parametrar.
Kortade levnadsår
Ekonomi
Andra hälsofaktorer, depression, våld i hemmet, självmord, utsatta barn osv.

Det handlar inte enbart om Corona, utan hela folkhälsan.
Citera
2020-04-17, 20:28
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Nu skämmer Sverige ut sig igen!

Stora mängder amerikaner, britter, polacker och israeler söker på sverige och covid-19.

Sverigebilden är förstörd för alltid.

Sverige=dödande av gamla och svaga

Rekordhögt Google-intresse för Sverige under coronapandemin

Sverige har väckt mycket intresse internationellt för sin strategi för att hantera den pågående coronaepidemin. Det märks inte minst på hur människor söker på Google. DN:s genomgång visar att Google-intresset för Sverige bara varit så högt som det är nu en gång tidigare.
För våra nordiska grannar är sökintresset ungefär som vanligt. Sveriges kurva har däremot skenat sedan coronapandemin bröt ut.
Några av länderna där intresset för Sverige ökat mest är Storbritannien, Nederländerna, Polen, USA och Israel. I andra länder, som till exempel Indonesien, Ryssland och Japan, märks ingen större skillnad i andelen sökningar.

Källa DN

Jag tror att det dels beror på ett intresse från finanssidan, då det finns snabba pengar att tjäna. Är Sveriges väg rätt att gå?
Citera
2020-04-17, 20:28
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Att följa debatten här är ju ett halvtidsjobb utan lön. Jag har gjort egna beräkningar men då smetar jag ut dödsfallen med samma siffra varje dag. Vi har idag den 17 april vilket dom mest nyktra vet och låt oss se fram emot Norges nationaldag 17:e maj. Bästa scenariot blir för mig 30 dagar x 50 döda= 1500 döda att läggas till nuvarande siffra på 1444 just nu på platz.se. totalt blir det 2944 döda på Norges nationaldag alltså. Låt oss avrunda till 3000 personer. Detta är ingen massdöd. Vi måste vara lite sansade här anser jag.

Jag har också ett värre scenario där det dör lite fler och jag smetar ut 70 döda per dag och på 30 dagar har vi då 2100 nya döda, då är vi uppe i 3544 döda men låt gå för avrundning till 3600 personer. Ursäkta att jag smetar ut, jag menar inget illa eller nedsättande.

Detta är väl positiva siffror ändå. För många har ju trott på en stor decimering av befolkningen. Det som kan vara nedslående är att vi kommer att få döda även efter 17 maj naturligtvis så vi kan ligga runt 5000 döda den sista maj.
Ja detta är ingen kvalificerad modell, jag tror inte det blir katastrof det som sticker i ögonen på mig är att Danmark, Finland, Norge räddar många fler, att Sverige är så slappt och likgiltigt inför detta.

Ja det låter rimligt. Alltså en aning mer än vad som dör av cancer varje år.

Många här inne har ju trott att corona=pesten och att flera hundra tusen ska dö enbart i Sverige, men så är det ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in