2020-04-17, 18:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Yes!! Då behöver jag inte boka av min Spanienresa!
Åk du!

Chansen är påtaglig att du inte kan ta dig tillbaka.
Citera
2020-04-17, 18:36
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Såhär fungerar det i Sverige,

FHM kollar bakåt i tiden 14 dagar för att se om de som smittats har avlidit (därav eftersläpningarna). Det man sen kommer att göra är att se på överdödligheten i jämförelse med tidigare år under denna period och sen revidera upp/ner siffrorna på de som dött men där man inte vet om de varit smittade - för att fånga in de som dött på äldreboenden eller i hemmet (men ej testats positivt).
Det Belgien gör är att de räknar in även de som ej testats men där man misstänker. De kommer också i sin tur revidera sina siffror i efterhand genom att titta på överdödligheten upp/ner.

Belgien är det enda landet som går ett steg längre än så länge. Sverige, USA m.fl. räknar de som konstaterats smittade på äldreboende eller i hemmet och sen avlidit. Italien, Spanien och Storbritannien räknar endast de som dör på sjukhus. De kommer också behöva revidera sina dödstal i efterhand när de ser på överdödligheten upp/ner.

Här är ett ljudklipp som du kan lyssna på, men det finns också text om du föredrar det. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453068

Jodå det vet jag, men det tar inte bort faktum att Sverige har varit extremt usla på att testa, både befolkningen generellt eller riskgrupper vilket var min poäng. Däremot så är det mer än 14 dagar med deras skit då vi hade 26e mars uppdaterad idag. Vilket är 22 dagar sedan.
Citera
2020-04-17, 18:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det du har missat är att det ser för jävligt ut för Sverige, oavsett hur man räknar.
Det är inget som motiverar denna dumma kamp att köra the swedish way.

Sverige förlorar många liv pga denna pandemi. Precis som resten av världen.
Och Sverige är enda landet i världen som tar det på mindre seriöst sätt.
Sverige är också enda landet i världen att försöka på alla möjliga sätt bevisa att "ja, men ni ser, det går inte så jävla illa som ni tror".

Sverige gör allt som är i sin makt för att försöka bevisa att "Här gör vi rätt serru".

Men Sverige gör inte rätt. Det dör väldigt många människor oavsett pro capita eller hela tal.

Detta är för i helvete ingen jävla fotbollsliga där man räkna på slutet hur det gick.
Detta är för fan en pandemi där man ska försöka förlora så få människor som möjligt.

Sverige har redan förlorat denna kamp. Sverige förlorade denna kamp den dagen man bestämde sej att man skulle göra på ett annat sätt. Utan att ha nån som helst bevisat att det kunde ha gått bättre.
Och även om det skulle gå bättre man har fortfarande, som stat, svikit sina medborgare då man ej skyddat in i det sista varje enskild individ.

Är svenskar mindre värda än människorna i resten av världen? Varför ska svenskar få vara delaktiga i denna jävla experiment?
Jag ska berätta varför de ska det.
För att det finns stöd hos många människor.
Alla som just nu stödjer sossarna stödjer också experimentet.
De flesta hos dem är säkert åsnor som du som tro inte de själva blir drabbade. Eller som spelar superhjältar och är inte rädda för att få viruset.

Men i detta land finns det väldigt många som inte heller vill bli nån jävla försökskanin. Om du är en av dem som vill vara en försökskanin då tycker jag du ska för fan gå ut och smittas du och din jävla familj. Så du kanske slutar skriva idiotier här.

Det är lockdown som är ett experiment. Immunitet av olika slag är det enda sättet vi stoppat virus.

Det kommer bli värre i lockdownländerna när de öppnar igen.
Citera
2020-04-17, 18:37
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Så man testar inte de döda helt enkelt. Att se om de har testats de senaste 14 dagarna är inte samma sak tyvärr. Ett mörkertal finns, frågan är bara hur stor. Personligen tror jag de fångar över 90% av dödsfallen, något mindre på äldreboenden.

Jag tror inte något land testar döda för covid-19. Dör någon som testats postivt så antar man i dagsläget att det dött pga covid-19.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Skrev som DÖR inte dött för Covid-19, men ja vissa länder har utfört stickprov på döda, kommer inte orka leta upp det till dig.

Ok. Då säger jag att det inte finns något land som testar ALLA gamlingar som dör. Men jag orkar inte leta upp någon källa åt dig.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Låter helt galet men jag blir inte förvånad. Nu verkar Karolinska gå inför att vissa personer skall beredas plats medans andra får dö.
Undrar hur KS ser på en gamling som kungen när han kommer in för vård?

Om jag som är under 30 år börjar kvävas långsamt. Skulle jag få hjälp då? Känner skepticism så jag hoppas att jag inte börjar göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är lockdown som är ett experiment. Immunitet av olika slag är det enda sättet vi stoppat virus.

Det kommer bli värre i lockdownländerna när de öppnar igen.

Så när jag börjar gå ut bland vanligt folk så kommer det vara kört för mig med andra ord? Sitter frivilligt i karantän och jag jobbar ändå hemma.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
I Sverige er rundt 1/3 av de avlidne fra institusjoner/SÄBO. Tilsvarende tall for Norge, Belgia, Irland, Kanada og Frankrike varierer mellom 49% og 64%. https://www.vg.no/nyheter/i/dO11Aw/samme-bilde-i-fem-land-over-halvparten-av-coronadoedsfall-skjer-ved-institusjoner

I Norge er det 58%. En kan regne med at tallene for døde fra sykehuset er ganske nøyaktig.

Det er lite trolig at Sverige har mindre andel døde fra institusjoner/SÄBO. For at Sverige skal ha en like stor andel døde fra institusjoner/SÄBO, må det legges til ca 950 døde til det totale antallet døde.

I tillegg til dette, må en nok også beregne en underrapportering også i de landene som tester post mortem.
Jag befarar också att dödsfall i covid utanför sjukhus i sverige är underraporterade. Jag har skrivit om det många gånger. Men bra att du tar fram utländska siffror på hur det är där.

Har du sett någon uppgift på att det hävdas att 1/3 av dödsfallen är på institutioner/SÄBO generellt i Sverige?

(annars så rapporterar specifikt Sthlm att det nu är 350/816 = 41%)
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Haha. Alltså det här måste ju bara vara en av de mest idiotiska flosklerna som envist sprids av de pseudointellektuella flamstramsarna med rumsvarm IQ-nivå. "Öhhhh, asså, det kommer ju hända förr eller senare ändå, ditt spån. Hä hä hä hä!"

Skulle man på samma sätt säga "det enda brandkåren gör är att skjuta upp det oundvikliga" om det fanns en möjlighet att sakta ner eldens förlopp? Nej, givetvis inte. För det vore ju så urbota jävla korkat. Vem som helst fattar ju att i ett skarpt läge är tid oerhört värdefullt och en valuta utan dess like när man ska köpa sig beredskap. Eller ja, nästan vem som helst fattar det...
Dessutom är flera medicinkandidater och behandlingsprotokoll på väg att komma fram inom den närmaste tiden. Om vi bara kan bromsa utvecklingen lite är mycket vunnet.
Citera
2020-04-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Indien hade också fem (5) fall av våldtäkt förra året, extremt mycket lägre än Sverige!!!

Hur kommer det sig att idioter ifrågasätter precis ALLA uppgifter från svenska myndigheter, medan man sväljer exakt ALLT som sägs av utländska myndigheter.

Gissa hur många våldtäkter som utfördes i Egypten förra året?

Du kan tro så mycket du vill på Indiens siffror. Men du är en idiot.

Jag tog Indien som ett exempel. Det kanske var dåligt. Men den svenska siffran är ändå katastrofal. Särskilt med tanke på att den är underskattad och att våra myndigheter skryter om att det går så bra. I de flesta civiliserade länder så har man en klart nedåtgående trend idag, men Sverige fortsätter stadigt uppåt.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Så covid-19 är det enda man kan dö av just nu i världen? Varje månad i Sverige dör det i snitt 2500 människor i hjärt- och kärlsjukdomar. Vissa dör på ålderdomshem eller i hemmet, ska man då räkna med dessa också även om de inte testats?

Det bästa hade ju varit om man testade alla som dog om de hade spår av covid-19. Men det blir en enorm belastning ytterligare för sjukvården så det kan jag förstå...
Undrar om man tar något prov som sparas så att man kan utgöra testet senare när det inte längre råder brist.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Så covid-19 är det enda man kan dö av just nu i världen? Varje månad i Sverige dör det i snitt 2500 människor i hjärt- och kärlsjukdomar. Vissa dör på ålderdomshem eller i hemmet, ska man då räkna med dessa också även om de inte testats?

Det bästa hade ju varit om man testade alla som dog om de hade spår av covid-19. Men det blir en enorm belastning ytterligare för sjukvården så det kan jag förstå...

Naturligt kommer det att bli en överdödlighet inte bara av COVID-19 utan också av andra sjukdomar eftersom sjukvården nu är helt upptagen av Corona. Man kommer inte att kunna få vård för cancer eller andra sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
bara viktiga personer testas...ja man kan ju undra vart man tar gränsen där..man är mindre viktig om man inte "har rätt jobb".
Kompenseras med högre lön antagligen. Så va inte upprörd om du inte har "rätt" jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in