2020-04-17, 15:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenka2000
Hur kan det vara en sån oerhörd eftersläpning? Man skriver väl in dödsrapporter på en dator med internet? Skickar dom dödsrapporter via Postnord eller vadå? Att det inte rapporteras lika mycket på helgerna kan jag förstå men varför är det ändå över 10 dagar eftersläpning?

https://adamaltmejd.se/covid/

Själva rapporten till FHM är nog sista steget. Först måste en läkare skriva ett dödsintyg, det får bara läkare göra och jag antar att de har lite annat att syssla med.

När min far dog fick jag ligga på ansvarig läkare i flera veckor för att han skulle skriva det där intyget. För utan det kunde vi inte begrava honom, vi kunde inte göra bouppteckning heller.

Edit: min far dog för flera år sedan, när vi inte hade en pandemi att handskas med.
Senast redigerad av Beaver14 2020-04-17 kl. 15:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Inte du heller. Därför kan du inte ännu säga att Finlands strategi är bättre än Sveriges. Det enda vi VET är att den gör mer skada på ekonomin.
Döda per miljon invånare
Sverige 139
Finland 14
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Siffrorna talar för sig.

Ekonomin går alltid att fixa till senare, men det går inte med döda människor.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur menar du att Noges geografiska läge och byarnas design påverkar deras förutsättningar?

Ta dig en titt på hur Norges natur ser ut och hur en jävla massa av deras byar ligger mitt i bergsområden, det är väldokumenterat att delar av de norska byarna talar olika former av gammalnorsk för att de har varit så pass avskilda från resten av landet. (Det är därifrån nynorsk har kommit då det var en idé om att skala bort danskan och svenskan ur det norska språket)

Så skulle skiten spridas i Nordnorge så skulle de troligen börja se ett rusande av dödsfall just för att det inte finns samma infrastruktur där uppe som i Sydnorge.
Citera
2020-04-17, 15:05
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Pratade med en apotekare igår för att köpa mask pga respekt för andra. Så fort masken blir fuktig drar den till sig virus och bakterier och då måste man byta. Alltså inget bra skydd att gå runt med på stan

Vilken typ av mask hade du tänkt köpa?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man ska göra beräkningar och man gör beräkningar. Dock använder myndigheter och forskare siffror som är användbara / jämförbara. Antal döda per miljon är inte bra tal för jämförelser. För epidemier drabbar inte hela länder på en gång.

Jag fattar inte hur man inte kan förstå det.

Du behöver inte oroa dig. Om Norge och Danmark är bättre än Sverige så kommer det märkas på alla siffror i slutändan. Men sluta använda värdelösa hittepåsiffror.

Det du har missat är att det ser för jävligt ut för Sverige, oavsett hur man räknar.
Det är inget som motiverar denna dumma kamp att köra the swedish way.

Sverige förlorar många liv pga denna pandemi. Precis som resten av världen.
Och Sverige är enda landet i världen som tar det på mindre seriöst sätt.
Sverige är också enda landet i världen att försöka på alla möjliga sätt bevisa att "ja, men ni ser, det går inte så jävla illa som ni tror".

Sverige gör allt som är i sin makt för att försöka bevisa att "Här gör vi rätt serru".

Men Sverige gör inte rätt. Det dör väldigt många människor oavsett pro capita eller hela tal.

Detta är för i helvete ingen jävla fotbollsliga där man räkna på slutet hur det gick.
Detta är för fan en pandemi där man ska försöka förlora så få människor som möjligt.

Sverige har redan förlorat denna kamp. Sverige förlorade denna kamp den dagen man bestämde sej att man skulle göra på ett annat sätt. Utan att ha nån som helst bevisat att det kunde ha gått bättre.
Och även om det skulle gå bättre man har fortfarande, som stat, svikit sina medborgare då man ej skyddat in i det sista varje enskild individ.

Är svenskar mindre värda än människorna i resten av världen? Varför ska svenskar få vara delaktiga i denna jävla experiment?
Jag ska berätta varför de ska det.
För att det finns stöd hos många människor.
Alla som just nu stödjer sossarna stödjer också experimentet.
De flesta hos dem är säkert åsnor som du som tro inte de själva blir drabbade. Eller som spelar superhjältar och är inte rädda för att få viruset.

Men i detta land finns det väldigt många som inte heller vill bli nån jävla försökskanin. Om du är en av dem som vill vara en försökskanin då tycker jag du ska för fan gå ut och smittas du och din jävla familj. Så du kanske slutar skriva idiotier här.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Vi har dubbelt så många invånare, så fem gånger så många.
Sedan räknar de bara de som dör på sjukhus.
Jo, jag vet att vi är dubbelt så många och vi har blivit allt för många på för kort tid för att klara av det här tydligen.

Nej Norge räknar inte bara de som dör på sjukhus, jag vet att de rapporterar döda på äldreboende också.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Putin har stängt 100-tals sjukhus och snott pengarna. Väntetid för en ambulans vid akuten är 15 timmar. Allt är inte grönare på andra sidan.

Källa?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Döda per miljon invånare
Sverige 139
Finland 14
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Siffrorna talar för sig.

Ekonomin går alltid att fixa till senare, men det går inte med döda människor.

Men dom som kommer dö utav en kollapsad ekonomi under det decennium det tar att reparera den behöver man kanske inte bry sig om?
Citera
2020-04-17, 15:06
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men skulle det visa sig att vi inte blir immuna är läget inte lika kul längre...

Absolut, men det skulle även betyda att karantän är lika skadlig och att det då inte finns någon som helst metod att skydda sig utöver ett vaccin som kanske kommer under hösten/vintern 2021
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Skönt att det är över. Sveriges åtgärder har varit få, men tydligen tillräckliga. Vissa med nedstängning måste ångra sig kraftigt nu..
Det peakar 8nde maj i Sverige. Här i Norge börjar man öppna upp skolor etc. Sverige har gjort allt fel från första början och det innebär att smittan peakar med 600 döda per dag 8nde maj. I Norge är smittan under kontroll.

Alla de extra tusentals människor som dör i Sverige gör det för att på sin höjd bespara en pizzeria konkurs.

Så är det. Rösta på en pajas och få en cirkus.

Ni får det samhälle ni förtjänar.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men dom som kommer dö utav en kollapsad ekonomi under det decennium det tar att reparera den behöver man kanske inte bry sig om?
På vilket sätt tror du Sveriges ekonomi kommer bli bättre av Sveriges hantering av Coronakrisen?
Senast redigerad av Karman 2020-04-17 kl. 15:09.
Citera
2020-04-17, 15:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Storbritannien började med vår strategi, för att sedermera övergå till att bli en polisstat. Det verkar inte ha hjälp så mycket, eftersom de har betydligt fler döda per capita än Sverige trots att de bara räknar sjukhusfall.
Och hur skulle det se ut om de inte hade stängt?
Utöver det att bara London har nästan lika många innevånare än Sverige, har de också fler turister, och det borde väl spela en viss roll?
Är du dum, eller är du bara dum..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in