2020-04-17, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Alltså, pussies är de som låser in sig, trots att de inte tillhör en riskgrupp! Gör lite nytta istället och hjälp oss igenom denna kris hyfsat välbehållna! Om inte annat för våra barns och riskgruppers skull.

Jag tycker ärligt talat att man borde bötfälla de som tar onödigt stora försiktighetsåtgärder eftersom det kostar samhället i övrigt så mycket ekonomiskt och i rena människoliv! Neurotiska egoister har inget annat än sig själva för ögonen. Under andra tidevarv hade dessa mentala porslinsdockor fått fungera som trälar och gråterskor.
Jättebra med alla som du som går ut och tar en smitta för laget. Då når vi flocken tidigare än Tegnells beräkningar. En av fem kommer bli svårt sjuka, en ganska säker chansning kanske. Du baserar din åsikt på ekonomi, andra värdesätter egen hälsa och andras liv högre. Och som påminnelse, vi bor i ett land där 78% av förmögenheten hamnar hos endast 10% av befolkningen.

Spännande dynamik härinne.
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vi började med våra åtgärder i början av mars sedan har det byggts på under tid.

Det första vi gjorde var att gå ut med riktlinjer till våra kunder om hur dom skulle bete sig i butiken och informerade om hur vi vässade våra hygienrutiner. Vi började även erbjuda gratis handsprit i både in och utgång, samt latexhandskar vid ingången. I samma veva började vi även rengöra alla kontaktytor i hela butiker 4-5 gånger om dagen. Vi ökade på våran rengöring av golvet och började även tillsätta klorin till rengöringsmedlet. Detta var nog det som skedde runt första veckan i mars. . Anledningen till att min butik har legat i framkant under lång tid har varit just för att jag följt denna tråden.

Någon vecka senare glasade vi in våra kassaplatser från alla håll, samma vecka satte vi även upp runda klisterdekaler på golvet för avståndsmarkering. Jag tog även in offerter för att installera ozonaggregat i butiken men avstod då jag var rädd för följdeffekter.

I förrgår fick vi till slut installerat ett ljudsystem där vi har en loop som går med varningar om att hålla avståndet.

Ikväll eller nästa vecka kommer vi sätta upp plexiglas-avskiljare mellan kunderna där dom packar ned sina varor.

Så jo jag tar det på allvar. Men jag blir fruktansvärt provocerad när någon fjolla (inte du) kallar dom som inte låser in sig för pussies.

Jävligt snyggt jobbat! All eloge till dig, jag önskar att andra kunnat följa dessa rekommendationer. Fyfan vad bättre allt hade varit! Min lokala nettobutik har lagt upp en papperslapp förra veckan som säger att man ska stå minst 1.5 m ifrån varandra.... That's it
Citera
Medlem
Citat:
"alle de coronasmittede beboerne ved Skedsmotun bo- og behandlingssenter i Lillestrøm, nå er friskmeldt."
"VG skrev tidligere denne uken om at flere enn halvparten av coronadødsfallene i Norge, har skjedd ved sykehjem eller andre omsorgsinstitusjoner."
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e99864f56ebea001118d324

Citat:
Over halvparten av coronadødsfallene har skjedd på institusjoner
Flertallet av dem som har dødd av coronasmitte i Norge, har ikke fått behandling på sykehus, men har dødd på institusjoner som sykehjem. De fleste er veldig gamle og syke.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EWMg7o/over-halvparten-av-coronadoedsfallene-har-skjedd-paa-institusjoner
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det är jättetråkigt att folk dör.

Men det dör i snitt 250 personer/dag bara i Sverige, och under perioden jan - apr kanske lite fler än så.

Vi dör i olyckor, i sjukdomar som cancer och stroke, av en köttbit i halsen och av säsongsinfluensa och av covid. Flest dör i hjärt/kärl, cancer och tbc, svält och kolera. Många dör fast vi idag kan stoppa t ex tbc och svält.

Det vore fint om vi alla fick leva för evigt, och det är ganska normalt att vara rädd för döden (fast det tycks hjälpa att vara starkt troende eller till åren).

Men tyvärr - vi dör och det är trots allt naturligt. Det är alltid tråkigt, men inte mer tråkigt för att någon dör i corona än i från metastaser från lungcancer.

Exakt.
Och det är därför du och jag ska se till att vi sköter de saker vi blivit ålagda av vår regering och FHM.
Så att smittan sprids långsammare och så att sjukvården ska hinna med.
Och så att det inte dör onödigt många på kort tid mot vad det brukar göra per dag.
Vi vill inte under 3 månader att det dör 400-500 per dag i förtid istället för 250.

Och det kan vi undvika genom att göra de enklaste sakerna.

Och i Stockholm ser siffrorna inte så trevliga ut.

Här är Stockholms läns statistik (från SCB) på antalet döda från 28/3-6/4. (Oavsett dödsorsak)
Jämfört med 2018. Då det toppade senast.
Det kommer att fyllas på en del på några av dessa dagar för i år (framför allt dagarna i april) då det eftersläpar lite.
Vi ska också känna till att snittet mellan 2015-2020 är avsevärt lägre en jämförelseåret 2018.
Redan nu kan vi se en genomsnittlig ökning av döda oavsett orsak på över 50%.
Och då är inte toppdagen 8/4 med.

2020 2018 Index
28-mars 76 58 1,310344828
29-mars 77 59 1,305084746
30-mars 82 38 2,157894737
31-mars 72 42 1,714285714
01-apr 69 52 1,326923077
02-apr 97 72 1,347222222
03-apr 88 59 1,491525424
04-apr 73 39 1,871794872
05-apr 103 56 1,839285714
06-apr 95 58 1,637931034

Totalt. 832 533 1,56097561

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/
Citera
2020-04-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vårdbolag har vägrat personal skydd även när de velat ha detta trots FHM så de är lika skyldiga.

Ja, eftersom det varit brist.
Citera
2020-04-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Bara 67 döda idag och kurvan har stagnerat. Gapskrattar du än?

Vågar inte ropa hej än nej men hoppas
Citera
2020-04-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hur kan det komma sig att Sverige har 676 nya fall idag? Det är ju en katastrof. Indien har färre än Sverige trots att de har fler fall totalt. Procentuellt ligger Sverige nästan i topp i världen.
Att det dog några färre just idag beror säkert bara på att det är så många som dör hemma. De som får IV nu är väl bara personer under 50 så därför blir det färre.

Och även detta
Citat:
Sveriges dödssiffra kan vara mycket högre
https://www.friatider.se/sveriges-dodssiffra-kan-vara-mycket-hogre
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Säg mig en sak- om du betraktar ett konstverk, ser du då ramen eller tavlan/motivet?

Nu är du helt irrelevant.. ovanstående har inget med konstverk att göra.

När det gäller konstverk så kan man antingen bedöma dem från en neutral synvinkel, eller så kan man betrakta konstverket ifråga från en egen subjektiv synvinkel influerad av ens egna åsiktssfär vare sig det är i förhållande från en kulturmarxistisk sådan, en fascistisk sådan, en anarkistisk sådan utan påverkan från kulturmarxism, en barnslig sådan där man anser konst vara skräp, elitism eller hur man nu tycker, eller bara något svårbegripligt för en själv och därmed utan värde.
Själva ramen runt ett konstverk är egentligen oväsentlig då det är själva konstverket man skall betrakta och ge ett omdöme, så huruvida det är en sprucken och trasig ram eller en i rent guld eller något däremellan kan antingen ses som exotiskt, stilfullt eller helt fel beroende på åskådning utav världen.
Jag antar att en kulturmarxist anser ett konstverk från nationalromantiska tider med en guldram vara en oerhörd styggelse som borde förpassas till historiens skräphög, vilket inte är så långt från nazisternas resonemang att modern konst var en styggelse liksom om de var gjorda av fel slags folkgrupp. Samma synsätt egentligen att viss konst skall förpassas på skräphögen, men sedda från olika perspektiv.

Slutligen, så kollar jag upp nyheter oavsett från vilka media de kommer från.. nedanstående brukar jag kika in på dagligen.
Aftonbladet
Expressen
Norska VG
Fria Tider
Samhällsnytt
Nyheter idag
Citera
Medlem
LatteImorgonTacks avatar
Någon som begriper varför "intellektuell funktionsnedsättning" nu räknas som riskfaktor?
Medicinsk förklaring?
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Han har helt korrekt, Sverige testar ABSOLUT inte alla som har dött utav viruset. Det är 350 tester utförda på SÄBO i Stockholm,

Såhär fungerar det i Sverige,

FHM kollar bakåt i tiden 14 dagar för att se om de som smittats har avlidit (därav eftersläpningarna). Det man sen kommer att göra är att se på överdödligheten i jämförelse med tidigare år under denna period och sen revidera upp/ner siffrorna på de som dött men där man inte vet om de varit smittade - för att fånga in de som dött på äldreboenden eller i hemmet (men ej testats positivt).
Det Belgien gör är att de räknar in även de som ej testats men där man misstänker. De kommer också i sin tur revidera sina siffror i efterhand genom att titta på överdödligheten upp/ner.

Belgien är det enda landet som går ett steg längre än så länge. Sverige, USA m.fl. räknar de som konstaterats smittade på äldreboende eller i hemmet och sen avlidit. Italien, Spanien och Storbritannien räknar endast de som dör på sjukhus. De kommer också behöva revidera sina dödstal i efterhand när de ser på överdödligheten upp/ner.

Här är ett ljudklipp som du kan lyssna på, men det finns också text om du föredrar det. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453068
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Saxat ur artikeln:

Tegnell-dyrkare kommer hävda att dem är "låtsasexperter".

Tegnell vet jag sade att det inte är flockimmunitet men att effekterna kan börja ses tidigare på att smittspridningen går långsammare även vid lägre täckning. Åtiminstone det som sagts på pk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Ja, eftersom det varit brist.

Och det är MSBs ansvar att se till att det finns beredskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in