2020-04-17, 17:25
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du inser hur orimligt det är att vi skulle ha 8000 döda om 3 veckor när vi har drygt 13000 bekräftade fall idag. Det är en jävla hög dödlighet.

(Och ja, mörkertal får bortses ifrån. De finns i alla länder)

Tror du verkligen min son att det är 13 000 smittade personer i Sverige bara?
Citera
2020-04-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Trist om inga journalister bygger vidare på SR:s rapportering. Frågan måste ju få ett svar! Hur många coviddödsfall saknas?

Ja precis! Vi vet inte i nuläget hur många dödsfall som saknas, alltså.

Som tur är läste jag iaf i DN att ngn myndighet ska granska alla dödsfall (tror det var Socialstyrelsen ). Fast ja det kan ju ta tid dessvärre. Önskar bara att FHM var tydliga i detta på sina PK. Det skulle räcka med att de lägger till några ord om att "det kan finnas mörkertal, som vi vet". Det handlar lite om respekt för de äldre också tycker jag. Att man uppmärksammar det, på nåt sätt.
Citera
2020-04-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och hur kommer det sig att Sverige ligger på u-landsnivå i antal tester per miljon invånare?

För att Sverige i ett tidigt skede insåg att det inte går att stoppa smittan och gav därmed upp försöken att hitta alla smittade genom masstestning. Storbrittanien gjorde likadant.

Jag kan på sätt och vis hålla med om att det är ingen idé att testa varenda nisse som har feber, men däremot borde betydligt fler vårdpersonal framförallt inom äldreomsorg ha testats.
Katastrofen i ålderdomshemmen hade även kunnat undvikas genom att skicka hem de som har anhöriga som kan åtminstone tillfälligt ta hand om dem. Där har du den stora anledningen till att Tyskland har så få dödsfall i förhållande till antal bekräftade fall. Deras läkare har inte räddat fler liv, de har inte hittat fungerande läkemedel. Anhöriga gjorde helt enkelt sin plikt och tog hand om de dementa släktingarna själva nu under kristider.
Svenskar som gnäller om att morsan dödades av vårdpersonalen eller Tegnell har först och främst sig själva att skylla.
Citera
2020-04-17, 17:28
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Det är inte dagisbarn du pratar med, även om det ibland kan upplevas så i debatten här inne.

Att det nu avlider dubbelt så många människor i Stockholm än förra året vid samma period, säger en hel del. Om du räknar in sjukdomar, ålder, brott och våld så står just nu ett enda virus i alla dessa olika dödsorsaker som en klar stjärna. Förminska inte situationen är du snäll, för det min goda herre är djupt osmakligt.

Jag har inte sett de data du citerar. Bara SCBs totala data för landet. Där finns det inga fördubblingar. Du kan säkert ha rätt i ditt påstående, men får i så fall gärna vidimera det.

Jag förminskar inte problemet (inte min avsikt) utan svarade bara ett av alla dessa dagisbarn som hade gått lite över styr och försökte ge åtminstone lite perspektiv.

Det är ju inte så att de är på barrikaderna och ropar efter att stoppa världssvälten, rädda folk i flyktinglägren eller satsa en miljard på tbc-vaccinering i vanliga fall.
Senast redigerad av Richard-III 2020-04-17 kl. 17:31. Anledning: Add
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det var läge sedan det var så tydligt i en tråd. Många som upprepar samma slogans från regeringen (Jag vill inte kalla det argument ens). Medvetna misstolkningar, vinklingar, relativiseringar, faktafel, orimliga jämförelser, förringande av människors död och lidande. Vissa länder har helt lyckats stoppa viruset och dessa propagandister låtsas som det är någon naturlag och att så många som dör och lider i Sverige är den bästa nivån på död och lidande.

Japp. Bästa av allt är när man börjar lite kritiskt för att få en politisk pamflett tillbaka.

Man tänker sig hur briefingen ser ut: ”Ok den vägen vi valt visade sig vara massdödens väg och vi vet inte hur länge det kommer massdö folk och folk kommer vara kritiska men vi kör på det här och inte ett steg tillbaka.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Så har det sätt ut hela tiden, vi skåningar var snabba att följa rekommendationerna. Stora företag inom it branschen stängde sina kontor för distansjobb när vi bara hade 200 bekräftade fall i Sverige. Vi väntade inte utan agerade direkt, utan att pappa staten kom in och berättade vad vi ska och inte ska göra. Skåningar är Sveriges bästa
Hehe visst är det märkligt. Min chef tror att det är pga Danmark stängde Kastrup snabbt
Citera
2020-04-17, 17:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men tänk ironin att stängt Norge i 2 år, brännt halva oljefonden och år 2024 får dom ett
utbrott dom inte kan styra och dom är där sverige är i dag. Kjempe uheldig som dom säger.

Ingen kommer undan. Man kan bara bromsa, eller kanske skjuta upp det oundvikliga.
Vad är det för jävla losertrams du saluför? ”Skjuta upp det oundvikliga”... Lägg dig ner och dö, gör det, men sluta sälja din syltryggiga livsfilosofi åt andra. Alla smittades inte av digerdöden, alla drog inte på sig spanska snuvan, alla behöver inte alls drabbas av covid-19 förutom ynkryggar som inte kan föreställa sig att göra lite motstånd... Att läsa om din ynkedom förstörde fan min fredag. DÖ DIN JÄVEL så att man slipper höra detta jävla pussygnäll. Dina föräldrar måste vara måttligt impade av sin hjälplösa amöba till son. 😡
Citera
2020-04-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Danmark fik sit første friplejehjem i 2019:

https://www.berlingske.dk/danmark/danmarks-foerste-friplejehjem-er-aabnet-mon-ikke-man-kan-koebe-sig-ind

Är resten kommunalt? Trodde det största skillnaden var Sveige vs Norge.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Bra informativ intervju med Professor Woo-Joo Kim (Korea University Guro Hospital)

https://www.youtube.com/watch?v=QwoNP9QWr4Y

Tack för länk!

Postar den igen där nere,

* asymptotisk smitta
* återinfektion
* antikroppar
* kaletra, chloroquine, ivermectin
* sjukhus ju förre desto bättre
* cytokine storm

och mycket mycket mer ...

... skicka länken till FHM:

https://www.youtube.com/watch?v=QwoNP9QWr4Y
This Top Coronavirus Expert From South Korea Will Answer All Your Questions | ASIAN BOSS
Citera
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Tror du verkligen min son att det är 13 000 smittade personer i Sverige bara?

Han nämnde ju att det finns ett mörkertal. Kan du inte läsa?
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja men då då, om det är din syn på flera av dina medmänniskor är det väl bra att corona tar så många dom möjligt av oss.
Att du kallar svenskar för betydelselösa och sedan grinar över döda svenskar känns en smula underligt.

? Var någonstans kallade jag svenskar betydelselösa?

Tröttnar du aldrig på att förvränga och förvanska?
Citera
2020-04-17, 17:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det är jättetråkigt att folk dör.

Men det dör i snitt 250 personer/dag bara i Sverige, och under perioden jan - apr kanske lite fler än så.

Vi dör i olyckor, i sjukdomar som cancer och stroke, av en köttbit i halsen och av säsongsinfluensa och av covid. Flest dör i hjärt/kärl, cancer och tbc, svält och kolera. Många dör fast vi idag kan stoppa t ex tbc och svält.

Det vore fint om vi alla fick leva för evigt, och det är ganska normalt att vara rädd för döden (fast det tycks hjälpa att vara starkt troende eller till åren).

Men tyvärr - vi dör och det är trots allt naturligt. Det är alltid tråkigt, men inte mer tråkigt för att någon dör i corona än i från metastaser från lungcancer.
Under normala omständigheter dör en person i genomsnitt var 6e minut i Sverige. Det märker vi sällan någonting av. Coronaviruset har gjort döden mer synlig och plötsligt görs vi medvetna om en del - en minoritet dock - av alla dödsfall. Resten verkar fortfarande glömda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in