2020-04-17, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Givetvis har det här brevet från MGM ingen som helst betydelse för beslutet att släppa honom fri, ingen lagman i den position som Björn Lindén har tar någon som helst intryck av ett brev som den tilltalade skickar till rätten efter rättegångens slut.

Deras beslut grundas på det som framkom i rätten i
nget annat och det kommer vi att få se när domen kommer och vi kan ta del av domskälen.
Jag håller inte med dig denna gången, vilket jag annars ofta gör. Detta skrevs på onsdag em. Efter sista rättegångsdagen, och det verkar som om det skrev under natten till torsdagen. På onsdagen därpå - när rätten läst det - släpptes han med omedelbar verkan efter en till omgång förhandlingar. Trots att rätten efter förhandlingarna beslutade att han skulle kvarbli i häktet i väntan på dom. Och jag är övertygad om att detta ligger till grund för att han släpptes fri. Men det är ju jag.
Citera
2020-04-17, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
VIKTIGT.

Här är en av anledningarna till att Stefan är frisläppt, och Hiding inte överklagar avspärrningarna.
Det gäller att peta in tvivel, och det gjorde Stefan på egen hand.

Nu har vi nåt att prata om i helgen.

Varse go, vänner !!!

https://docdro.id/eANls3r

(Kan det vara Stefan som skyddar Hanna?? Hon som inte minns nåt??)

Tackar för detta!👍
Intressant läsning. Men instämmer med Reimer (som hann före): vi vet inget om brevets betydelse för beslutet att släppa SD och troligen gjorde brevet varken till eller från.

Men om nu brevet spelat in så lär väl det då omnämnas i den kommande domen?
......................
En detalj: på sid 7 (tror jag) nämner SD att LW:s mobil ”antagligen använts” 181007 samt en gång till, har detta tagits upp i tråden?
Citera
2020-04-17, 17:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Exakt! Herregud nu får vissa lugna ner sig lite och tänka till en smula.

Konspirationer i all ära, visst är de intressanta och skapar utrymme för kreativa tankar men de har ju oftast ingenting med verkligheten att göra och som jag skrev, det är uteslutet att en lagman av Björn Lindén,s kaliber skulle ens överväga något som en tilltalad skriver till rätten efter avslutad förhandling.

Vill någon komplettera sin sak får de överklaga.
Citera
2020-04-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inget skadestånd förrän de varit i Hovrätten - om det nu överklagas. Men visst är det surt att en mördare skall få skadestånd. Men hans sociala liv är över för ett längre tag. Men folk glömmer fort tyvärr - och om nåt år eller två är fanskapet inne i cachinggänget igen och springer på middagar osv.

Not on our watch. Det här ska vi hålla lika levande som Wesströms kvarvarande familj.
I en eller annan form.
Citera
2020-04-17, 17:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Krmkr har brännande dokument i handen. Jag lovar. T o m jag börjar tvivla på SDs skuld. Börjar tro att det är Hanna som är mördaren här.

Ja, det är nästan så. Om inte SD är skyldig så är det ju nästan säkert HD.
Citera
2020-04-17, 17:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag håller inte med dig denna gången, vilket jag annars ofta gör. Detta skrevs på onsdag em. Efter sista rättegångsdagen, och det verkar som om det skrev under natten till torsdagen. På onsdagen därpå - när rätten läst det - släpptes han med omedelbar verkan efter en till omgång förhandlingar. Trots att rätten efter förhandlingarna beslutade att han skulle kvarbli i häktet i väntan på dom. Och jag är övertygad om att detta ligger till grund för att han släpptes fri. Men det är ju jag.

Nej Pablo, finns inte en chans att Björn Lindén skulle ha låtit sig påverkas av detta brev, det har att göra med hans uppdrag som lagman, skulle han ta någon som helst notis över något som inte tagits upp under rättegången så vore hans karriär som lagman över och det med rätta.

MGM får så gärna skriva av sig i terapeutiskt syfte om det underlättar hans tillvaro men brevet har ingen som helst betydelse för hur fallet ska bedömas.
Citera
2020-04-17, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tackar för detta!👍
Intressant läsning. Men instämmer med Reimer (som hann före): vi vet inget om brevets betydelse för beslutet att släppa SD och troligen gjorde brevet varken till eller från.

Men om nu brevet spelat in så lär väl det då omnämnas i den kommande domen?
......................
En detalj: på sid 7 (tror jag) nämner SD att LW:s mobil ”antagligen använts” 181007 samt en gång till, har detta tagits upp i tråden?
skulle det i en kommande dom visa sig att det brevet har spelat in för frisläppandet lär det räknas som grovt rättegångsfel och hela köret måste gå en vända till i tingsrätten med ny domare och nya nämndemän
Citera
2020-04-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Skulle det då vara helt legalt att, i teorin, stå utanför Davidssons och fota in genom deras fönster?

Ja om du står på allmän plats, inte gömmer dig - samt låter dem ha kännedom om det,
på något sätt.
Citera
2020-04-17, 17:32
Medlem
Citat:
Nej Pablo, finns inte en chans att Björn Lindén skulle ha låtit sig påverkas av detta brev, det har att göra med hans uppdrag som lagman, skulle han ta någon som helst notis över något som inte tagits upp under rättegången så vore hans karriär som lagman över och det med rätta.

MGM får så gärna skriva av sig i terapeutiskt syfte om det underlättar hans tillvaro men brevet har ingen som helst betydelse för hur fallet ska bedömas.
Men han är ju inte ensam i beslutandet Lindén. Ja du. Vad är det som händer? Men den där vändningen gör att jag tror att brevet påverkade faktiskt. Men vi lär får se.
Citera
2020-04-17, 17:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Men han är ju inte ensam i beslutandet Lindén. Ja du. Vad är det som händer? Men den där vändningen gör att jag tror att brevet påverkade faktiskt. Men vi lär får se.

Fortfarande Pablo, ingen som har fattat beslutet om att MGM ska släppas har tagit någon som helst notis om brevet, jag vet att du inte tror på vad jag skriver men jag försäkrar, inget som en misstänkt skriver eller bedyrar efter avslutad förhandling spelar någon som helst roll för de som dömer, sådant tjafs får tas upp i ett överklagande.
Citera
2020-04-17, 17:37
Medlem
Snor-Johans avatar
Fy fan sån häxjakt han utsatts för. Nästan värre av Åkl än i tråden.

Det hade varit en rättsskandal om han dömts på efterhandskonstruktioner och skvaller.

Typ poliserns som vittnar att han håller händerna hårt i något i fickorna som dom antar var mordvapnet i en jacka utan fickor. Poliser som lånar sig till sånt förljuget skit i en mordutredning visar suggestionens kraft.

Så här får det faan inte gå till i en rättsstat. Hela bygden har deltagit i en flocksuggestion av otäcka mått.

Heder åt Björn Linden och skam till hyenorna som fortfarande drevar och inte kan släppa taget om det som visade sig inte vara bytet.

#TeamÖrebroTingsrätt
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-17 kl. 17:48.
Citera
2020-04-17, 17:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Konspirationer i all ära, visst är de intressanta och skapar utrymme för kreativa tankar men de har ju oftast ingenting med verkligheten att göra och som jag skrev, det är uteslutet att en lagman av Björn Lindén,s kaliber skulle ens överväga något som en tilltalad skriver till rätten efter avslutad förhandling.

Vill någon komplettera sin sak får de överklaga.

Man förstår snabbt varför det är så. Ändå bra att saker blir luftade. Men om en tingsrätt behövde ägna sig åt detaljer efter två års utredning av åklagare så bleve det ju lätt rörigt. De ska höra och döma, inte börja utreda själva. Vilket är rätt uppenbart här. Att domarn ska behöva sitta och utvärdera de inblandade filurernas 500sidiga chattkonversationer o.a under bordsduken vid påskfirandet faller lite på sin egen orimlighet också. Vad som är ogjort får ju då falla tillbaka på åklagaren. Att man är död betyder ju inte att ens chattkommunikation är ”odödlig” heller precis.

Nåväl. Frifotad är han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in