2020-04-17, 17:16
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Hahaha! Mmm, visst. Och tillsätta en "Bolsonaro" som inte ens tror på smittan?
Riksdag och regering har skött det här bra hittills.
Att länka till Fria Tider är att säga att man är höger-nationalist...eller worse.

Du kanske ska trycka på länken på FT?

Korkade globalistjävel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Har inte träffat någon på 6 veckor.

Ingen alls. Känns som Jag sitter i fängelse. Så idag kommer en tjej från Jönköping till mig och imorgon en trjej från Göteborg. Bör jag oroa mig? Om nu uppskattningsvis "10%" av Sverige är smittade och det kommer 2 olika.

Är det 20% risk att jag får skiten? Eller kan man inte tänka så?

Nej, det är inte korrekt att lägga ihop sannolikheter på det sättet, men om tjejernas eventuella smitta är oberoende av varandra (vilket kan vara ett rimligt antagande) går det att beräkna sannolikheten genom att multiplicera sannolikheterna för komplementhändelserna. Komplementhändelsen till X är "allt annat än X", så komplementhändelsen till "någon av tjejerna är smittad" är "båda tjejerna är osmittade". Vidare är "tjejen är osmittad" och "tjejen är smittad" komplementhändelser. Sannolikheten för komplementhändelsen till X är 100% minus sannolikheten för X. Detta ger att sannolikheten för att någon av tjejerna ska vara smittade är 100% - ((100%-10%) x (100% - 10%)) = 19%.

Nu är ju 20% nästan samma som 19%, men felet blir större ju fler händelser som kombineras. Om det varit 11 tjejer med smittorisk 10% vardera hade totalen blivit 110% om du bara lagt ihop sannolikheterna, medan metoden ovan ger c:a 69%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det blir fler och fler för varje dag nu som anser att Sverige sköter det här sanslöst dåligt:

https://www.friatider.se/forskarens-losning-pa-krisen-finns-bara-ett-satt-avsatt-regeringen
Den artikeln var verkligen full av vetenskapliga belägg 😂. Fria tider i sitt esse en artikel från en senil och tokig före detta professor. Patetiskt försök av amatörerna på Fria tider. Dom borde nöja sig med invandringskritiska artiklar och inte låtsas vara seriösa och tro att dom begriper något om c19.
Citera
2020-04-17, 17:17
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ju mer jag läser om COVID-19, ju mer blir jag övertygad om att det är det perfekta viruset för att infektera mänskligheten och skapa kaos.

Det är 100140% antingen med vilje eller med misstag läckt från Wuhans laboratorium, sen ifall det är naturligt, avlat fram eller manipulerat är en annan fråga. Men grejen är att skiten beter sig som inget annat.
Citera
Medlem
Socialstyrelsen "Personer med fetma klassas som riskgrupp för covid-19". 50% av sveriges vuxna är överviktiga. 200 000 pers har fetma i detta land med en bmi över 40.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Bara? En är en för mycket. Dagen är inte slut ännu.

Du verkar ha svårt att förstå detta med trender.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
”Bara”? Säg det nästa gång en anhörig dör.

Ja absolut. Det dör även 300 stycken i trafiken varje år. 4000 som dör i cancer och över 30 000 som drabbas av hjärt och kärlsjukdomar.

Över 90 000 människor dör i Sverige varje år. Det är hemskt.

Min tankar går till alla som dör av nån anledning.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Finns det fortfarande någon som tror på Brittons teori om att halva Sveriges befolkning kommer vara smittade i slutet av april?

April är den månad då smittspridningen av coronaviruset kommer att vara som allra intensivast. Detta enligt Tom Britton, professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet, som till vardags arbetar med att göra modeller över hur smittsamma sjukdomar uppför sig i en befolkning.

– Det här är en så pass smittsam sjukdom att över hälften av Sveriges befolkning kommer att bli smittade innan april månads utgång. Därefter kommer smittspridningen inte att upphöra, men den kommer att gå något långsammare så att cirka två tredjedelar kommer att vara smittade i slutet av maj månad, säger han.

Inte samma risk
Beräkningarna bygger på att mellan en halv miljon och en miljon svenskar är smittade i dagsläget.

– Det är en rimlighetsbedömning som jag inte skulle pantsätta mitt hus för. Men om jag fick säga mellan 250 000 och en och en halv miljon, i stället. Då skulle jag nog våga sätta huset i pant, säger Tom Britton.
Det innebär, säger han, att om äldre och riskgrupper vill hålla sig hemma och undvika sociala kontakter endast under en begränsad tid, så är april månaden att satsa på.

– Om du går ut i april kanske en av tio personer är smittsam. Det innebär att du bara behöver träffa tio personer för att du ska löpa en hyfsat stor risk för att bli smittad. Om du gör samma sak i slutet av maj eller i juni, däremot, löper du inte alls samma risk, säger Tom Britton.

KÄLLA.Aftonbladet.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mzq7/halva-sveriges-befolkning-smittad-i-april

Jag är övertygad om att ingen kan förutspå hur COVID-19 kommer att utvecklas under 2020 utan det blir nog en rad stora överraskningar de kommande månaderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Du kanske ska trycka på länken på FT?

Korkade globalistjävel.
Läste artikeln och den var pinsamt dåligt skriven.
Citera
2020-04-17, 17:18
Medlem
Budbarares avatar
Inväntar att Svetsarn meddelar att vi har en ny text på nationalsången: Du gamla, du döda
Citera
2020-04-17, 17:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Beror det inte på mängden?
Nej, man ger inte det till patienter med andningssvårigheter. Man förvärrar läget då. Att ge en COVID19-sjuk som inte har tillgång till andningshjälp morfin är att avliva denne.
Citera
2020-04-17, 17:19
Medlem
Krakems avatar
Citat:
De "experter" som används är under politikernas kontroll och statsepidemiologen Anders Tegnell sågar han fullständigt.

– Det är inga experter, det är låtsatsexperter. Tegnell kan ingenting. Han är en politiskt tillsatt bluff, säger Stillström och anser att statsepidemiologen bryr sig mer om sina uppdragsgivare än folket.

Intrycket är ju att Tengele är mer av en politruk, en politiskt tillsatt kommissarie, som fått sitt ämbete efter en ABF cirkelkurs. Reflexmässigt känns han alltid tryggare när han får leverera politiska floskler och värdegrundspoänger. Komplexa saker som virus och immunitet landar han alltid på fel sida om verkligheten.

Tyvärr har svenska folket ingen nytta av genustrams under en pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in