Citat:
Ursprungligen postat av
rezpekt1057
Har inte träffat någon på 6 veckor.
Ingen alls. Känns som Jag sitter i fängelse. Så idag kommer en tjej från Jönköping till mig och imorgon en trjej från Göteborg. Bör jag oroa mig? Om nu uppskattningsvis "10%" av Sverige är smittade och det kommer 2 olika.
Är det 20% risk att jag får skiten? Eller kan man inte tänka så?
Nej, det är inte korrekt att lägga ihop sannolikheter på det sättet, men om tjejernas eventuella smitta är oberoende av varandra (vilket kan vara ett rimligt antagande) går det att beräkna sannolikheten genom att multiplicera sannolikheterna för komplementhändelserna. Komplementhändelsen till X är "allt annat än X", så komplementhändelsen till "någon av tjejerna är smittad" är "båda tjejerna är osmittade". Vidare är "tjejen är osmittad" och "tjejen är smittad" komplementhändelser. Sannolikheten för komplementhändelsen till X är 100% minus sannolikheten för X. Detta ger att sannolikheten för att någon av tjejerna ska vara smittade är 100% - ((100%-10%) x (100% - 10%)) = 19%.
Nu är ju 20% nästan samma som 19%, men felet blir större ju fler händelser som kombineras. Om det varit 11 tjejer med smittorisk 10% vardera hade totalen blivit 110% om du bara lagt ihop sannolikheterna, medan metoden ovan ger c:a 69%.