2020-04-17, 14:49
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Den här veckan blev verkligen en besvikelse för alarmisterna, som hade hoppats på flera hundra döda om dagen.

Trams. Ingen går väl och hoppas att så många som möjligt ska dö i covid-19.

Faktum kvarstår fortfarande att Sverige ligger 8:a på listan över dödsfall per miljoner invånare i Europa. Knappas någon smickrande placering. Dessutom ligger vi skyhögt över våra nordiska grannar.

Sveriges siffror är makabra redan som det är nu och detta är på inget sätt över. Fler svenskar kommer att dö av corona, och fler dör redan nu, as we speak.
Citera
2020-04-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du verkar tyvärr vara så dum så klockorna stannar. Man dör i cytokinstorm, även de gamla och det är en fruktansvärd och utdragen historia. Du vill vara nedsövd under det och det blir du inte av morfin då det inte går att administrera i den utsträckningen och under så lång tid utan andningshjälp.
Om man vill framstå som intelligent så är steg #1 att hålla sig till ämnet, och inte yttra sig om andras intelligens och kunskapsnivå i var och varannat inlägg på Flashback. Du framstår bara som en idioternas härförare.
Citera
2020-04-17, 14:50
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Mycket positiva dödssiffror idag. Inte att det är positivt att folk dör, men det positiva är att det inte drar iväg. Bra!

Läs inlägget ovanför det jag citerade.
67 döda. På en dag. Finland har också 67. Sammanlagt!
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Var går gränsen för massmord enligt dig? Sedan är du väl medveten om att mord är en aktiv handling där man gör något mot en annan, inte att man inte gör något.

Du gödslar friskt med starka ord som om något skulle bli bättre därigenom. Det enda som sker är att du tar värdet ur orden.

Jag kan inte välja något annat ord än massmord för det som skeri Sverige idag.

Det var medvetet att man valde att ta bort beredskspen för landet att möta katastrofer och krig.

Att en pandemi skulle komma för eller senare visste berörda myndigheter och ändå lät man ekonomin styra besluten, detta var helt kalkylerarade och medvetna beslut som togs.

Valet av strategin med flockimmunitet gjordes med berått mod, man fattade mycket väl att i en sådan strategin ingår det att ett stort antal kommer att dö, när man släpper smitta fri i det svenska samhället.

Det var denna strategi som avgjorde underlåtenheten i att vidta åtgärder att hindra smittans spridning i samhället.
Därför stoppades inga flyg, tillät skidresor till smittoländer, inte toppa folksamlingar som t.ex. mellot, ingen lock down och så vidare.

Om jag medvetet förleder dig och vidtar handlingar som slutligen leder till din död så talar vi mord och det är just det som gjorts och görs mot den Svenska befolkningen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du begriper väl att Sverige gör exakt samma sak fast i omvänd ordning? Finland hoppas på att smittan kommer spridas i en viss takt precis som även Sverige gjort åtgärder för att sprida den i en viss takt. Skillnaden är att Finland tappat mycket tid och låtit sin ekonomi ta större stryk än Sverige hittills.

Det var väl för fan exakt det jag skrev. Att vi gör tvärtom här. Och jag skulle föredragit att göra som Finland. Och du får tycka tvärtom, men se för fan till att applicera lite läsförståelse på inläggen du läser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Och Finland stängde ner allt. Men det skulle ju tydligen inte ha nån större effekt
Storbritannien började med vår strategi, för att sedermera övergå till att bli en polisstat. Det verkar inte ha hjälp så mycket, eftersom de har betydligt fler döda per capita än Sverige trots att de bara räknar sjukhusfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja man borde göra en kostnadseffektivisering bland dessa myndigheter snarast nu idag.

De kunde ju få en snabbkurs i vård eller städning på sjukhus eller något i alla fall.
Citera
2020-04-17, 14:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Kan det vara dödsfall på äldreboenden som de inte fått med innan som nu rapporteras in?
Jag gissar att det igår rapporterades relativt många ny dödsfall från äldreboende.

Fr o m i tisdags har Stockholm börjat mer precist rapportera en del dödsfall som "provtagna på SÄBO". (SÄBO = Särskilt boende för äldre. Då ser man en relativt stort antal sådana dödsfall rapporterades just igår (64 st):

I tisdags:
"Utav de 616 som har avlidit i Region Stockholm av covid-19 så är det 254 stycken som är provtagna på ett SÄBO."
I onsdags:
"Av 701 personer som har avlidit i Region Stockholm av covid-19 så är det 274 personer som är provtagna på ett SÄBO."
Dvs ökning 65 nya dödsfall ej provtagna på SÄBO och 20 nya dödsfall provtagna på SÄBO.
I torsdags (igår):
"Av 795 personer som har avlidit i Region Stockholm av covid-19 så är det 338 personer som är provtagna på ett SÄBO."
Dvs ökning 30 nya dödsfall ej provtagna på SÄBO och 64 nya dödsfall provtagna på SÄBO.

Citaten går att hitta i Stockholms lägesrapporter här: https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyhetslista-halsa-och-vard/

Vi vet från FHM:s uppdatering idag av totalt antal dödsfall per region att Stockholm nu rapporterar 816 dödsfall, dvs ett tillskott på endast 21 dödsfall rapporterades idag. Jag gissar att när region Stockholm kommer med sin lägesrapport lite senare idag så kommer det stå att bara ett litet fåtal av de 21 nya är provtagna på SÄBO, eftersom jag tror att dödsfallen från äldreboenden rapporteras klumpvis (och inte löpande som på sjukhus) och jag tror en relativt stor (64) sådan rapportering skedde igår.

Jag hoppas du/ni kan förstå mitt resonemang.
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-17 kl. 14:54.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har klarat mig hittills genom att inte lyda myndigheterna.
När korkskallarna som styr landet inte stänger så har jag gått i en egen nedstängning.

Precis samma här och 99% av alla jag känner. Går bara ut med hunden och handlar käk samt bolaget.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Håller med dej denna gång måste jag säga. Man ska vänta till pandemin är över, ingen idé att göra några beräkningar nu.
Även om det skulle vara så att i Italien dör 10 miljoner människor.
Skulle det hända samma sak i Sverige kanske ska man börja oroa sehehehehehehehehehehej.

Man ska göra beräkningar och man gör beräkningar. Dock använder myndigheter och forskare siffror som är användbara / jämförbara. Antal döda per miljon är inte bra tal för jämförelser. För epidemier drabbar inte hela länder på en gång.

Jag fattar inte hur man inte kan förstå det.

Du behöver inte oroa dig. Om Norge och Danmark är bättre än Sverige så kommer det märkas på alla siffror i slutändan. Men sluta använda värdelösa hittepåsiffror.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janHels
Idag har raporterats 21 dödsfall i stockholm, igår var siffran 91 och dagen innan 86. Troligtvis har man inte raporterad alla fall i Stockholm idag. Låter osannolikt att det plötsligt en dag dör bara en fjärdedel jämfört dagen innan.
Många av de 91 och 86 var ju fall sedan påskhelgen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt
Sa hon just 14 000 avlidna på pressträffen?

Freudian slip?

Kanske kollade på sitt hemliga prognospapper för framtiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in