2020-04-17, 15:01
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Skönt att det är över. Sveriges åtgärder har varit få, men tydligen tillräckliga. Vissa med nedstängning måste ångra sig kraftigt nu..
Skojar du! Vadå över!?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Norge kör med karantän, har en lägre populationsmängd samt annat geografiskt läge, skulle skiten slå ner i någon av deras byar i Nordnorge så skulle det bli katastrof för dem, titta bara på hur en del av byarna norr om Stjørdal ligger och ser ut eller för den delen hur Hell (gränsar till Stjørdal) norrbaggarna ska vara glada över att de har skiten under kontroll för skulle det ske en spridning så är risken stor att de skulle tappa kontrollen väldigt snabbt i de byar som skulle drabbas.
Hur menar du att Norges geografiska läge och byarnas design påverkar deras förutsättningar?
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
15 döda idag är riktigt illa på 300.000 invånare (Stockholm 21 idag).
Är nog en kombination av Tjärna ängar i Borlänge, Vasaloppet och att många stockholmare har stugor i Dalarna samt att många i Dalarna veckopendlar för arbete i Stockholm.

Det är värre än så. Dödstalen är i klar majoritet lokaliserade till Borlänge, en stad med 50.000 invånare.

Skulle vara intressant att få statistik på åldersfördelning regionsuppdelat.

För vad jag hör från personer som bor i Borlänge är att det dör folk som flugor på kommunens äldreboenden. Smittan kom in där väldigt tidigt, måste varit bland de första äldreboenden i landet att få in smittan.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Bara 67 döda nästan hälften från igår är ni sura nu domedagsprofeter?

Som sagt, det är vad Finland har sammanlagt.
Citera
2020-04-17, 15:02
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Bara 67 döda nästan hälften från igår är ni sura nu domedagsprofeter?

Nu skyller man på att det mörkas och flyttas på när folk dör, domedagsprofterna är rena konspirationsteoretiker i dagsläget.
Citera
2020-04-17, 15:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Men det kan leda till större problem längre fram, skulle det visa sig att vår strategi gör oss immuna mot den andra vågen som kanske kommer i höst så kan det betyda att vi gjorde helt rätt, vi får helt enkelt se som tidigast under hösten 2021 vilka länder som körde på den bästa taktiken.
Men skulle det visa sig att vi inte blir immuna är läget inte lika kul längre...
Citera
2020-04-17, 15:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
En fråga jag ställer mig för Sveriges del är hur höga dödstal kommer omvärlden tillåta med denna vansinnes strategi våra potentater valt.

Det är ju praxis i historien att till sist ingriper omvärlden t.o.m med militär intervention om inget annat hjälper när en galen regim begår folkmord på den egna befolkningen eller på minoriter inom landet.

Är detta det ända vi har att hoppas på, att omvärlden tröttnar på misskötsel av pandemin och sätter Sverige under tvångsförvaltning?

Typ som man gör med den lokale byfånen...
Exempelvis UK har väl högre dödstal än oss (per miljon invånare) så jag förstår inte riktigt vad du menar. Det är som det börjat spridas en myt om hur hemska vi är som inte alls stämmer med verkligheten. Varför vill du bidra till det? Det är som om du vill skapa hysteri, oro, myteri och allmän kalabalik utan egentlig grund. Du tror alltså att ett destruktivt krig skulle vara lösningen?
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Personligen hade jag velat att Finlands motsvarigheter till FHM skött epidemin här.
Jag tänkte precis samma sak, gud vad skönt att höra en normal diagnosfri människa resonera kring smittskydd. Den finske ingav stort förtroende bara genom att vara normal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nja. Visst var det långa eftersläpningar. Men det var inte någon påfyllning i bulk på någon särskild dag, förutom gårdagen och det är ju naturligt.

Men jag håller mig från att ropa hej ännu och bara konstaterar att vi inte såg över 200 rapporterade döda någon dag denna vecka vilket jag befarade och nästa tog för givet att vi skulle se.

Vi fick 4 nya fall med 14 och 5 nya fall med 13 dagars lagg. Sen ser jag inte vad man kan göra åt att fixa eftersläpningar.Det borde ju delvis vara rutiner för administrativ personal, som kanske i större grad har andra mer akuta uppgifter och kan själv vara sjuka/jobba hemifrån , men också en sådan enkel sak som att det är lite fler fall än man är van vid att hantera.
Citera
Medlem
Sveriges ekonomi har tagit stryk oavsett och kan inte jämföras med andra länder som haft Lock down. Jag som bor i en liten ort med många industrier och vred inferleverantörer kör bara 3dagar i veckan istället för 5. Då ska man jämföra det med att man låter corona härja fritt. Så Sverige kommer inte att vinna detta då många kommer att dö om man jämför med andra länder som haft Lock down och har gjort det man kan mot corona. De länderna väntar på en medicin som hjälper och den kommer att komma inom snar framtid och då har Sverige dödat många äldre medvetet och så kommer hela världen att se på oss i framtiden Stefan och Tegnell är de 2 som får kallas framtidens Hitler för så kommer länder att se på oss och de kanske inte vill handla med oss pga hur vi har skött det hela.
Medicin kommer att komma och då har Sverige förlorat
https://www.statnews.com/2020/04/16/early-peek-at-data-on-gilead-coronavirus-drug-suggests-patients-are-responding-to-treatment/
Citera
Medlem
knurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ingen fara. Vi har bara 10 ggr högre dödlighet än Norge nu...

Vi har dubbelt så många invånare, så fem gånger så många.
Sedan räknar de bara de som dör på sjukhus.
Citera
2020-04-17, 15:04
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är värre än så. Dödstalen är i klar majoritet lokaliserade till Borlänge, en stad med 50.000 invånare.

Skulle vara intressant att få statistik på åldersfördelning regionsuppdelat.

För vad jag hör från personer som bor i Borlänge är att det dör folk som flugor på kommunens äldreboenden. Smittan kom in där väldigt tidigt, måste varit bland de första äldreboenden i landet att få in smittan.
Ja i Borlänge är de som värst.
Håller med om att åldersfördelningen hade varit intressant.
Skulle också vilja se uppdelning i kommunerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in