2020-04-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är det bara jag som alltid helt slutar lyssna när MSB börjar prata?

Nej, precis som du, går jag rakt in på FB för att läsa reaktionerna på dagens siffror
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Är MSB en helt onödig myndighet?

Tänkte precis samma. Jag börjar bara skratta så det är ju kul iof.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Snarare det faktum att fler testas slumpmässigt.

Det var ju en tydlig ökning i antal tester per vecka i grafen som hon visade så det känns ju som att dom har rätt i det dom säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Det pekar inte nedåt. Tvärtom.

FHM efterkorrigerar siffror något fruktansvärt. Uppjusterar i upp till 14 dagar. Dygnets 66 kommer landa långt över 130 i slutändan.

Kvinnan sa ju dessutom att det finns fall, var det nu 20-30 st, som fortfarande saknar avlidendatum och som därför ännu inte är inkluderade i totalen.
Citera
Medlem
Varför minskar dödstalen parallellt med minskningen i antalet smittade och inte en till två veckor efteråt?

Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är det bara jag som alltid helt slutar lyssna när MSB börjar prata?
Meninsgslös PR myndighet genererar meningslösa tomma floskler.
Citera
2020-04-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja går också i dessa funderingar. Men är lite orolig för region stockholm som är i röd zon, och om stockholmarna börjar välla in om 2-4 veckor kommer det nog bli rätt många dödsfall, inte bara covid19 utan andra sjukdomar som folk dör i. Trafikolyckor, skjutningar, våld i hemmet, stroke osv. Dem ska ju också räknas in i scenariot. För att inte tala om dem som väntar på operation av tumör, medicinering för tumörer, dessa kommer ju också att dö om de inte får den behandling de behöver inom rimlig tid.

Jag är lite orolig för att vi kommer få se fler dödsfall, inte nödvändigtvis i covid19, utan alla andra sjukdomar som nu står på stopp. Som kommer utvecklas under tid. Stockholms stad sa ju nyss att de har en stor "vårdskuld" framöver i Stockholm just.
Vi får se om Stockholm är värst drabbar av påskeffekten. Personligen tror jag att Stockholm är relativt långt fram - risken för explosionsartad ökning där vården överrumplas borde vara störst i regioner där smittan inte är utbredd. Jag är orolig för små orter ute i landet där sjukvården inte finns tillgänglig, som kanske var förskonade fram tills påsken.

Sen beror det också på hur folk umgåtts. Det här Mello-partyt i ett hus i Stockholm, med 100 gäster där kanske 70 smittades är ett exempel på den saken. Matchen Atalanta-Valencia i fotbollens Champions League (spelades i Milano i Norditalien) en helt annan. Jag tror inte att sådant förekom särskilt ofta i Sverige under påsken. Att afterskin stängdes och idrotten ställts in är egentligen helt avgörande.
Senast redigerad av Olbars 2020-04-17 kl. 14:31. Anledning: Sakfel - matchen spelades i Milano, inte Bergamo
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965
Jo jag såg det. Bra att media äntligen uppmärksammat frågan. Sedan behöver vi svaret på frågan... Hur stor är underrapporteringen av dessa dödsfall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Jag väntar fortfarande på de hundratals (om inte tusentals) dödsfallen/dag vi skulle se vid detta skede enligt flera i denna tråd
Räcker det inte med 100 plus döda om Dagen och att antalet smittade inte går ner alltså kommer denna Trend att fortsätta flera dagar framåt med 100 plus döda.
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror rapporteringen blir stötvis pga helger och jag gissar att dödsfall utanför sjukhus klumpas ihop och rapporteras med okönd frekvens från regionerna.

Som det är nu är max antal döda på en dödsdag 99, den 8/4. Dagen efter är det bara 66 dödsfall. En sådan kraftig naturlig variation tror jag inte är rimlig.

Det är intressant att eftersläpningen blir större och större. Idag tillkom t ex ett dödsfall på dödsdag 26e mars. Det dödsfallet är 3 veckor gammalt!

Hur som helst tror jag det har dödsfallen har stabiliserats (dödsfallen ökar inte dag för dag längre). Men jag är forfarande orolig att det finns en systematisk okänt stor underrapportering av Coviddödsfall som skett utanför sjukhus.
Kan det vara dödsfall på äldreboenden som de inte fått med innan som nu rapporteras in?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/nu-stanger-bussforetag-framdorrarna-utan-tillstand

Bussförare död i Corona. Skåne vägrade stänga framdörrarna. många i myndighetssverige som har blod på sina händer

Fy fan när vågen slår i land den närmaste tiden. Blir en Tzunami som får alla andra länder att blekna.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Hon sa ju i princip ingenting rätt. Börjar med 2,5 miljoner men måste rätta sig neråt till 2,1. Efteråt säger hon 745000 döda men fattar att hon säger fel så det blir halvt om halvt 145 och 745. Sedan har vi 14000 döda i Sverige osv, det är i princip fel på varenda tal hon säger. Hur lyckas man med det?

Ja du, det kan man klart undra. Men bara för att man arbetar för myndigheter eller dylikt så behöver man inte vara den den mest vassa kniven i kökslådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in