Citat:
Ursprungligen postat av
sanne
Ja går också i dessa funderingar. Men är lite orolig för region stockholm som är i röd zon, och om stockholmarna börjar välla in om 2-4 veckor kommer det nog bli rätt många dödsfall, inte bara covid19 utan andra sjukdomar som folk dör i. Trafikolyckor, skjutningar, våld i hemmet, stroke osv. Dem ska ju också räknas in i scenariot. För att inte tala om dem som väntar på operation av tumör, medicinering för tumörer, dessa kommer ju också att dö om de inte får den behandling de behöver inom rimlig tid.
Jag är lite orolig för att vi kommer få se fler dödsfall, inte nödvändigtvis i covid19, utan alla andra sjukdomar som nu står på stopp. Som kommer utvecklas under tid. Stockholms stad sa ju nyss att de har en stor "vårdskuld" framöver i Stockholm just.
Vi får se om Stockholm är värst drabbar av påskeffekten. Personligen tror jag att Stockholm är relativt långt fram - risken för explosionsartad ökning där vården överrumplas borde vara störst i regioner där smittan inte är utbredd. Jag är orolig för små orter ute i landet där sjukvården inte finns tillgänglig, som kanske var förskonade fram tills påsken.
Sen beror det också på hur folk umgåtts. Det här Mello-partyt i ett hus i Stockholm, med 100 gäster där kanske 70 smittades är ett exempel på den saken. Matchen Atalanta-Valencia i fotbollens Champions League (spelades i Milano i Norditalien) en helt annan. Jag tror inte att sådant förekom särskilt ofta i Sverige under påsken. Att afterskin stängdes och idrotten ställts in är egentligen helt avgörande.