2020-04-17, 14:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Siffran för 3 april uppdaterades i dagens graf. Så, ja, det är 2 veckors eftersläpning, vilket gör att grafen alltid kommer att visa en nedåtgående trend eller en "stabilisering".

Enligt worldometers just nu 6 nya dödsfall rapporterade från Norge idag, 15 från Damark, 67 från Sverige. "Att stänga skolorna är ingen effektiv åtgärd".

Då är det bara att anpassa kurvläsningen efter eftersläpning. Vill man ha exakta dödssiffror så får man leva med eftersläpning.

Att det är eftersläpning med två veckor betyder inte att det alltid kommer se ut som en avtagande trend.

Så det är bara åtgärderna som skiljer Sverige från Norge och Danmark? Bullshit. Det var sportlov i alperna som ställde till det för Sverige. Vi är i en helt annan fas än Norge och Danmark. En fas de slapp uppleva för att de hade så betydligt mycket färre medborgare i alperna.
Citera
2020-04-17, 14:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Hoppas verkligen människor får syrgas som de behöver -mig och mina närmaste inkluderat.

Jag har haft turen att inte behöva prova syrgas ännu,

men jag läste att läkaren Tallinger menar att Covid-19 kräver ren ovanligt hög koncentration av syrgas, det betyder ju i sin tur att den syrgas som finns tar slut mycket fortare än vanligt, och det betyder ju i sin tur att syrgas behöver fyllas i som han uttryckte det "industriell skala"
https://www.facebook.com/jon.tallinger.9

"Detta blev stort.
Jag förväntar mig nästan att SVT lyckas hitta nån "expert" med titel som säger att syrgas har "begränsad effekt" vid palliativ vård. Jag har hört det innan. Detta gäller dock INTE om man har syrebrist av covid-19. Vid covid-19 blir väggen i lungblåsorna så inflammerade och tjocka så syrgas inte kan passera passivt ut till de små blodkärlen. Det enda som hjälper då är att öka syrgashalten i luften från 21% till 100%. Detta är ett unikt tillstånd kallat ARDS som inte finns i normal palliativ vård. Efter några dagar när svullnaden lagt sig kan man sluta med syrgas. Var väldigt försiktiga när ni läser SVT. Syrgas vid covid-19 är väldigt viktigt vare sig man är i livets slutskede eller inte. Vetenskapen dikterar detta. Sunt förnuft dikterar detta. Alla experter i världen vet detta och ger syrgas till så många man någonsin kan som har andnöd vid covid-19. Men inte Sverige. De som argumenterar för att man inte ens ska försöka detta vid infektion med ett virus som vi inte har erfarenhet av i vårdsverige får helt enkelt uppdatera sina gamla kunskaper i sitt fält. Detta är poängen med den oro jag signalerat och som nu delats 714 gånger idag den 13/4 kl 11.10.
/Dr. Whistleblower"

och här var inlägget han publicerade
https://sveanews.wordpress.com/2020/...pa-det-sattet/
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av aw
En aktivistisk allmänläkare som knappt är torr bakom öronen vet knappast bättre än årtionden av samlad expertis inom palliativ vård. Typiskt fall av hybris.

https://www.youtube.com/watch?v=5sMBhDv4sik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Många här i tråden hade antagligen skött epidemin bättre än FHM.
Förstått att du är en av dom som tror det, dags å investera i theme hospital? För jag misstänker att dina betyg inte räcker för att söka adekvat utbildning. Och ja, jag e allt en av dom tycker att det blir lättare om DU flyttar till Ryssland än ditt alternativ. Är ju en nobrainer vad folk överlag röstat i en sådan fråga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Problemet är att vi inte vet något om hur immuniteten funkar avseende COVID-19. Vi vet egentligen nästan ingenting om hur denna pandemi kommer att utveckla sig.
Visst, men det finns ju vissa ledtrådar kring det här med immunitet. Det verkar som att antal smittade/döda klingar av vid en viss punkt, och det skvallrar om att man då närmat sig en kritisk massa av smittade.

Sen kan man hävda att det klingar av långt innan flockimmunitet tack vare åtgärder som skolstängning, lockdown, m.m.
men faktum är att det verkar hända vid liknande dödstal i väldigt hårt drabbade länder, trots att de haft ganska varierande åtgärder och timing.

Ta exempelvis Spanien, Italien och Belgien, som alla peakade i dödsfall/dag väldigt nära 300 döda/miljon, sen började det att sjunka. Frankrike bör peaka vilken dag som helst.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Nja det här ju legat på över 100 dagligen nu i några dagar men ändå Italien har under 600 döda om dagen så just nu är vi ungefär på samma siffror men men problemet för dom var i början när sjukvården kollapsade men om den inte hade gjort det hade det dött många ändå. Och många dör här också.. FHM har inte gjort något för att förhindra det som sker.

Fast med tanke på att eftersläpning i rapportering av dödsfall gör att vissa dagar blir siffrorna väldigt låga och andra dagar väldigt höga så är ett 7-dagars medelvärde rätt att titta på. Där ligger vi på 77 avlidna per dag nu.
Citera
2020-04-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lugn, bara lugn! Det beror på att man mäter på olika sätt i olika länder, så det går inte att jämföra så, och dessutom ligger vi i en annan fas än alla andra länder på jorden...

Spelar fasen någon större roll om det nu talas om framgångsrika tester av läkemedel? Har vi gått onödigt långt in i fasen medvetet??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag håller med honom. Skulle hellre styras från Moskva än från Stockholm i dagsläget. Epidemin kan bli en väckarklocka för många.

Att ens förespråkas att styras av ett halvasiatiskt smutsfolk som har svårt att föra sig i möblerade rum.
Det är fan landsförräderi om något.

Bättre låta Norge ta över då.
Vårt systerfolk, Vikings förfäder, ett rikt folk, snygga tjejer med alla tänder kvar i käften till skillnad från de ryska soptunnorna till kvinnor.

Norge? Ja.
Ryssland? Landsföräderi.
Citera
Medlem
676 nya fall i Sverige, det börjar ta fart ingen,tyvärr!
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lugn, bara lugn! Det beror på att man mäter på olika sätt i olika länder, så det går inte att jämföra så, och dessutom ligger vi i en annan fas än alla andra länder på jorden...

Många här tror att dödstal per capita är jämförbart. Men svenskar är tyvärr ett omatematiskt folk. Dödstal per capita eller miljon invånare säger inte ett piss förrän efter pandemin, mitt i är det helt onödig info
Citera
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Jo jag ser det nu. Bra att det är stabilt. Men de två sista dagarna har det ökat. Jag återkommer om fem dagar och kollar in platån. Hoppas den fortfarande är stabil.
Vi är mitt i skiten, det kommer öka men det lilla positiva är väl att det inte skenar iväg i dubbling var tredje eller fjärde dag.

De borde byta ord för kurvan till avmattad snarare än nedåtgående för att alla ska förstå. Dubbleringen sker inte i den takt den gjort i de länder som krisar och låg någon/några veckor före oss i utvecklingen.
Citera
2020-04-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad tror du kommer hända när dom öppnar upp igen nu? Är smittan magiskt borta?

Nope. Men det finns en diametral skillnad i att stänga allt och sedan öppna verksamheter och kontrollera vad som händer än att ha allt öppet och stänga ner verksamheter ju mer smittan sprids.

Det begriper du väl?
Citera
2020-04-17, 14:44
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
"Vi ser alltmer att det är oerhört viktigt att beakta milda symptom"

Karin Tegmark Wisell presskonferensen 17/4

Hon säger de har data från undersökningen i Stockholm,

de symptombeskrivningarna vill vi alla kunna läsa nu!

Publicera rådata om den inte redan är publicerad.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Här är det närmaste man kan komma rådata.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-rapport-fran-folkhalsomyndigheten-alla-smittade-hade-symtom

FHM kan lägga ut ett anonymiserat Excelark med data om de vill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in