2020-04-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag vet, när detta går upp för Tegnell & co kommer dom inte nämna Belgien med ett ord längre. Istället kommer man jämföra med de mest drabbade stadsdelarna i New York city.
Det fanskapet alltså. Just nu är vi som Italien. De har ca 600 döda om dagen vi har 100 döda om dagen de har 60 miljoner invånare så vi har i dagens läge samma siffror som de.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Stockholms rapportering är ju helt bisarr: 93 döda rapporterades torsdag och 21 idag. Skulle alltså runt 70 av de som rapporterades igår ha varit eftersläpning från påsken? Om det stämmer är det ju jättebra men verkar skumt.
Jeg vet ikke. Hvis man fordeler de ca 70 på alle påskedagene og plusser de på de tidligere rapporterte tallene fra påskeuken, hvor mange døde da i gjennomsnitt totalt pr dag i påskedagene?

Er det perioden f.o.m. palmesøndag til 2. påskedag som menes med påsken, og at etterslepningen altså er for 9 dager?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man söver inte med morfin. Vad är det du inte förstår? På IVA är man nedsövd så om personal kommer in klädda som clowner lär du inte upptäcka det.

Dessutom är morfin som sagt antagligen CAVE vid COID-19:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cave
Varför skulle morfin vara dåligt för covid19? Det låter som att du bestämt dig på förhand för att respirator är bäst, och nu hittar du på vilket skräp som helst för att motivera det valet.

Du är inte nedsövd när du kommer in till IVA. Du sövs ner på IVA. Det sista du ser i livet är några främlingar i rymddräkt, sen försvinner du på några sekunder. Om narkos var så jävla bra som palliativ vård så hade man använt det för alla möjliga dödliga sjukdomar, till exempel cancer.

Jag tror att det här inte är palliativ vård för patienten, utan palliativ vård för dig. Du föredrar att människor sövs ner och dör i sömnen, eftersom det är en behagligare tanke för dig än tanken på ett närvarande dödsögonblick.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
1290 står det på worldometers

Gäller det för en dag?
Citera
Medlem
Hur kan det behövas en pandemi för att facket och andra att se att hemtjänst saknar skyddskläder?
Citera
2020-04-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
På riktigt?

Du måste ju kolla på fall per dag över tid.
Platz har en bra funktion för du ser 7 dagars medelvärde. Där är väldigt tydligt att siffrorna är stabila..

Jo jag ser det nu. Bra att det är stabilt. Men de två sista dagarna har det ökat. Jag återkommer om fem dagar och kollar in platån. Hoppas den fortfarande är stabil.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4
"Siffrorna har en viss eftersläpning, men tyder ändå på en lite nedåtgående trend, enligt Karin Tegmark Wisell, överläkare och avdelningschef på Folkhälsomyndigheten."

Nedåtgående trend?

https://adamaltmejd.se/covid/

Här har man justerat för eftersläpningen.

Tack för länk. Det var en bra sammanfattning för just det här med ifyllnad av dödsfall under tidigare dagar. Bra länk!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Det pekar inte nedåt. Tvärtom.

FHM efterkorrigerar siffror något fruktansvärt. Uppjusterar i upp till 14 dagar. Dygnets 66 kommer landa långt över 130 i slutändan.
Siffran för 3 april uppdaterades i dagens graf. Så, ja, det är 2 veckors eftersläpning, vilket gör att grafen alltid kommer att visa en nedåtgående trend eller en "stabilisering".

Enligt worldometers just nu 6 nya dödsfall rapporterade från Norge idag, 15 från Damark, 67 från Sverige. "Att stänga skolorna är ingen effektiv åtgärd".
Citera
2020-04-17, 14:33
Medlem
ncr04s avatar
Så alla 18 som testade positivt för covid19 i FHM:s undersökning har haft symptom. Vad hände med alla asymptomatiska? och för bara för någon vecka sedan pratade Tegnell om att 9 av 10 kan ha sjukdomen helt utan symptom.

Väldigt förvirrande detta.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Jag är positivt förvånad faktiskt, trodde på 100 fall eller mer idag.

Men tyvärr är eftersläpningarna värre än nånsin 17 nya fall mer än en vecka sen, 19 senaste veckan exkl igår, 28 nya fall igår.
Jag har hela tiden sagt att en veckas sifffor är pålitliga och då ser vi faktiskt en nedgång ,med en dödstakt från över 80/dag till runt 75/dag. Återigen det är dödstakten en vecka sen.

Nja. Visst var det långa eftersläpningar. Men det var inte någon påfyllning i bulk på någon särskild dag, förutom gårdagen och det är ju naturligt.

Men jag håller mig från att ropa hej ännu och bara konstaterar att vi inte såg över 200 rapporterade döda någon dag denna vecka vilket jag befarade och nästa tog för givet att vi skulle se.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Och trots de gör ”rätt” går det inte bättre än för Sverige...

Du menar att våra jämförbara grannländer inte klarat dig bättre än Sverige?

Du kan inte blanda päron med äpplen. Vi är glesbefolkade lånder i norden och det går inte att jämföra med tätbefolkade länder i Europa.

Eller är det för svårt för dig att förstå?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Så du skyddar ditt land genom att landet blir ryskt och försvinner som eget land?
Intressant.

Jag håller med honom. Skulle hellre styras från Moskva än från Stockholm i dagsläget. Epidemin kan bli en väckarklocka för många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in