2020-04-17, 13:34
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En sådan person var med i ett TV-reportage för några dagar sedan. Han gick omkring med en korg i en matvaruaffär. Så ut som om det var gasövning.

I do the same and no fucks given, fan ska jag utsätta mina föräldrar som är i högsta riskgruppen för att svennen inte kan ha ansiktsmask och inte hålla avstånd.
Citera
2020-04-17, 13:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Varför borde vi det? Och varför finns det inget som tyder på det?

Spanska sjukan härjade över världen mellan 1918-1920 vilket vi idag kan läsa i historieböckerna. Med andra ord finns det en historisk sammanställning som bland annat ger en bild av antalet dödsoffer med mera.
I COVID-19 pandemin så är vi mitt uppe i den och vi vet inte hur den kommer att sluta eller avslutas. Därför vet vi vare sig antalet slutgiltiga dödsoffer eller olika sociala, medicinska eller ekonomiska biverkningar av COVID-19 pandemin.
Citera
2020-04-17, 13:35
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej de vill inte att folk skall veta hur illa det är. Det är i stort sett det enda som den svenska strategin går ut på. Det spelar ingen roll hur många som dör. Det enda som är viktigt är vad folket tror. De får inte bli rädda eller negativt inställda till regimen. Det gäller att upprätthålla bilden av att våra myndigheter har full kontroll. Sedan har man kört stenhårt på att Svenskarna skall bli immuna till skillnad från alla andra. Detta skall bli en stor fördel i framtiden. Jo tjena.

Bra skrivet. Håller med.
De där dagliga presskonferenserna, propagandamötena är till för just det. Lugna undersåtarna, visa upp regimens representanter och få massan att se hur duktiga, pålitliga styrande som landet har.
Det fungerar. S och Lövet får ökat stöd. Den s.k. "oppositionen" tiger still och är med på vansinnet.
Citera
2020-04-17, 13:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hittills 0,1% för covid-19. Din våta dröm om massdöd och samhällskollaps verkar inte gå uppfyllelse.

Har ingen våt dröm om massdöd eller samhällskollaps för Sveriges del.
Citera
2020-04-17, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
I vilket virus då?

Influensavaccinet som slog fel, ca 3000 i överdödlighet då.
Citera
2020-04-17, 13:36
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Var ute på stan över lunchen, de enda som har ansiktsmask är invandrare verkar det som, frågan är var har de fått tag på dom de är ju slut överallt?

Troligen köpt upp det riktigt tidigt då de kommer från länder som tagit det med stort allvar. Gick att köpa i järnhandeln osv på småorter för 2 månader sedan.
Citera
2020-04-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Men du blir inte garanterat immun från Covid19, vad är det du inte förstår? dom återinfekterade insjuknar igen och antalet återsmittade låg på 14% i Japan, sedan har det kommit rapporter från hela världen om detta.

Finns inte heller några garantier att man får Covid-19 överhuvudtaget.
Finns inte heller garantier att man får jättejobbiga sjukdomssymptom.
Finns inte heller garantier att man får symptom överhuvudtaget.

Kineserna har åter igen skapat en produkt utan garanti. 😃
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Tyvärr lever väldigt många svenskar ganska så socialt isolerade. Invandrare har ofta större sociala kontaktnät, med familjer som håller ihop. Och som under dessa tider försöker skydda varandra. Så de försöker anstränga sej för att få fram nåt som kan rädda liv (då de till skillnad från medelsvensken inte bara lyssnar på Tegnell som säger att munskydd inte räddar liv).

Medelsvensson nöjer sej med att gå till lokala apoteket och fråga efter munskydd. När han får veta (vilket sker i 99% av fallen) att de har tagit slut samt i samband med att media har sagt att det går ganska bra nu, så går de hem igen utan munskydd men även utan att vara så jävla orolig över det.

Så kanske det är.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag åkte med en taxichaufför som sa att han fått sitt munskydd och handskar av sin fru som var sjuksköterska på ett sjukhus.

Ja det är väl det sätt man kan komma över det nu om man inte vill betala svindlarpriser för okänd kvalité av nystartade verksamheter.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var slut ett tag men det går att beställa på nätet nu. Jag har sett några som såg svenska ut med mask. Men det är oerhört ovanligt. Väldigt synd eftersom det faktiskt har effekt om alla bär mask.
Men även där har myndigheterna förstört så mycket de har kunnat genom att tjata om att de inte har någon effekt. Man har till och med påstått att de skulle ha motsatt effekt.
Men ser man på de länder som har varit bäst på att stoppa spridningen så är det länder där man har haft tvång på munskydd.

Ingen som vet vad det är för kvalité på de maskerna, Socialstyrelsen har ju uppenbarligen kasserat en stor mängd utrustning som köpts in eftersom det varit piratkopior som inte hållit rätt klassning.
Jo jag har sett att det finns att köpa till enorma överpriser också, men som sagt litar inte ett dugg på något företag som man aldrig hört talas om tidigare som helt plötsligt är skyddsutrustningsleverantör.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Vad gaggar du om med 0,1%

JAg tror jag litar på Sydkoreas experter mest. Landet med det mest intensiva av testande i början och som lyckats bäst med att stoppa spridningen samt har världens bästa smittskyddsinstitut. SAMT innehar en av de mest avancerade sjukvårdssystemen. redovisar

230 döda utav 10635 vilket innebär 2,13%

230 döda och 7829 friskförklarade hittills = 2,93%

ICOL sätt att räkna mortality rate med att jämföra dödsoffer med infekterade för två veckor sedan

230 döda 10062 = 2.28%

Landet som lyckats bäst med både minst fall, bra testande och utmärkt vård samt det land som förvarnade länder om human-human transmission redan vid december Taiwan.

6 döda 395 infekterade = 1,53%

6 döda 166 recovered = 3,61%

ICOL - 2 veckor infekterade jämfört med nuvarande döda: 6 döda infekterade 348 = 1,72%
Så de enda som är smittade är de som provtas? Alla andra som blir sjuka men inte provtas hur hanterar du de i din uträkning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
AT sa redan från början skydda dom äldre och riskgrupper....

Men det är en skillnad på att säga saker och att agera, som sagt. Han sa att man endast bör besöka sina äldre släktingar om man inte har symtom. Redan då fanns det många artiklar som uppvisade en oroväckande stor andel a-/presymptomatiska spridare. Vi visste det. Om vi ville skydda våra äldre från början så krävdes det vi införde nyligen från början istället. I värsta fall så visste AT och FHM om spridarna och rapporterna om detta men sket i det, eller i bästa fall så visste han inte. Men om han inte ens vet så kan man fortfarande agera proaktivt istället för reaktivt som FHM gör varenda gång.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Förstår om någon är rädd. Det var inget he, he skratt utan mer ett hi, hi från min sida.
Tyckte det såg ut som en marsian och jag tror att jag hade blivit rädd om jag mötte den personen på kvällen ute.

Vi är olika. Jag är inte så rädd utan mer att jag tycker att det är jobbigt att se att så många dör. Tycker att det räcker nu.

Det värsta är att vi bara är i starten av epedemin. Många fler kommer att bli sjuka och avlida. Dödsfall kommer bli vardagsmat..Vi reagerar ju inte ens längre på 50-70 döda om dagen i en enda sjukdom.

Hade det varit barn mellan 3 och 10 år som dött så skulle det nog råda full panik.
Skulle inte tro att vi får se någon större förbättrin innan sommaren. Så 3-4000 döda till lär det bli som minst innan midsommar. Förmodligen fler.

Folk kommer också tröttna på avhållsamhetsreglerna och bit för bit släppa på alla former av restriktioner. Ingen kommer att lyssna på den menlösa informationen som ändå inte hjälpt ett smack.. Hela regeringen hade kunnat åkt på Semester..Det hade inte blivit någon skillnad i döda mot vad vi har nu..
Citera
2020-04-17, 13:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja jag vet inte...

Jag ser den uppenbara trollarmé som aktiverats för denna tråd, tex. Ser hur FHM håller på. Det är de vanliga politiska utspelen på Twitter osv...

Tror de att corona går att prata bort? Att mörka?
Det märkligaste tycker jag är att Steffe faktiskt inte alls kör samma linje som resten av sosseriet eller tex trollarmén. Steffe försöker iaf vara ärlig. Det trodde jag aldrig jag skulle få se.

Propagandan har dessutom blivit komplett absurd.
Barn smittar inte.
De flesta smittas hemma.
Det är super komplicerat att testa.
De som dör nu hade ändå dött snart.
99% får som en lätt förkylning.
Klassiker:
Kurvan planar ut.

Det är märkligt faktiskt. Det är inte
som att detta kan gömmas undan i en förort som man gjorde med invandrare.

Det där fetade råder jag alla som hör det att låta det gå ut genom det andra örat. Ta ingen notis om det.

När det gäller sådan rådgivning litar jag betydligt mer på östasiaterna och deras virusexperter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in