2020-04-17, 13:05
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Långa eller korta hårstrån? Gissar på långa..

Säkert långa.
Citera
2020-04-17, 13:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
"Familjen" kan ju innebära även enbart barn kanske? Hon träffade ju på en norrländsk kille på något event, som hon skickade vänförfrågan till på FB. Men hon var tveksam över avståndet.
Kan det vara den killen?
Lena har enligt uppgift en bror också adopterad,
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-17 kl. 13:25.
Citera
2020-04-17, 13:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Orsaken till att dom inte skickade hårstråna tror jag är att man med
blotta ögat ser att det inte är SDs, svårare är det nog inte, tyvärr.

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/dna-analyser/

Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Så kan det vara, men en analys borde gjorts ändå. Vems var hårstrået i så fall?

Det prov som inte kunde identifieras med någon standardmetodik som NFC kan utföra benämns S074.

Jag misstänker att det hårliknande hårstrå och det enstaka löst liggande fiber och bedöms inte lämpat (ej representativt provmaterial) för jämförande undersökning för varken DNA, eller jämförelse med andra hårprov då det inte var ett helt hårstrå, utan enbart hårliknande.

Man kan ju fråga sig varför inte försvaret annars inriktat sig på att undersöka det.

Aktbil 160 sid 43, 62, 70, 71, 89, 91

5702/23383-18/S074
--------------------------------------------------------------------------------
sid 43

Sakkunnigutlåtande NFC Delredovisning 4 DNA

5702/23383-18/S074
"Hårstrå, mörkt o. ev fiber
Höger ringfinger, Lena Wesström
Uppdragsgivarens beteckning: 5702/23383-18/S074
Forums materialnr: 201801008159
Materialhantering: Materialet återgår
Metodik: 871 *, 666*
"

sid 62
Sakkunnigutlåtande NFC Del redovisning 4 DNA
5702/23383-18/S074

DNA

"Hårstrå, mörkt o. ev fiber. Höger ringfinger, Lena Wesström
Forums materia/nr: 201801008159
I materialet iakttogs ett hårliknande strå, men det är inte lämpat
för DNA-analys med NFC:s standardmetodik.
"
----------------------------------------------------------------------------------------

sid 70
NFC Delredovisning 5 (textila fibrer)

"Textila material/fibrer
Ändamålet är att undersöka,
om tråden 5702/23383-18/S049 och tussen 5702/23383-18/S050 härrör från tröjan
BO107449-1, varselbyxorna BO53279-10:1 och B053279-10:2, t-shirten BO61383-2 eller
filten BO66417-1,
om det i materialen 5702/23383-l 8/S057, 5702/23383-l 8/S074, 5702/23383-18/S081
förekommer fibrer som härrör från samma material som tråden 5702/23383-18/S049 eller
tussen 5702/23383-l 8/S050, samt
att säkra textila fibrer utvändigt från varselbyxorna BO53279-10: 1 och BO53279-10:2,
byxorna BO59351-3 och BO61252-3 samt t-shirten BO61383-2 genom miljöspårstejpning.
"

5702/23383-18/S074

Uppdragsgivarens beteckning: 5702/23383-18/S074
Materialhantering: Materialet återgår
Metodik: 836*, 837*, 838*, 839*"

sid 71

[...]
" Materialet 5702/23383-l 8/S074 innehöll endast någon enstaka löst
liggande fiber och bedöms inte lämpat för jämförande undersökning. "
--------------------------------------------------------------------------------------------
sid 89
C Delredovisning 8 (hår)

"Ändamålet är att undersöka om det i materialen förekommer hårstrån som kommer från
Wesström, Davidsson eller annan person.
Materialen har tidigare undersökts avseende hårstrån lämpade för DNA-analys.
Resultaten redovisades i Sakkunnigutlåtande, de/redovisning 4 daterat 2019-01-29.
Undersökningsrelaterad information
Materialen undersöktes okulärt, med stereomikroskopi och ljusfältsmikroskopi.
"

5702/23383-l 8/S074

Uppdragsgivarens beteckning: 5702/23383-l 8/S074
Materialhantering: Materialet återgår separat
Metodik: 871 *, 666*
"

sid 91
NFC Delredovisning 8 (hår)

"Hårstrå, mörkt o. ev fiber. Höger ringfinger, Lena Wesström
Forums materia/nr: 201801008159
I materialet iakttogs inte något hårstrå lämpat för jämförelse mot
huvudhårprov från person
."

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Citera
2020-04-17, 13:10
Medlem
Det var 3 dagar före det att SD blev misstänkt för att ha mördat L*na Wesstr*m bakom ett bullerplank, det var också vid detta aktuella tillfället som SD slog larm till polisen gällande om mycket hotfulla personer.

Polisen uppfattade SD som en mycket märklig individ när de begav sig ut på larmet i en händelserapport, larmsamtalet togs emot av polisen under den sena nattetiden mellan den 11 och 12:e Maj år 2018.

SD berättade för polisen att vederbörande i området Hjärsta i Örebro hade observerat ungdomar som var mycket hotfulla, detta skedde i samband med att SD var utomhus för att träffa just L*na Wesstr*m i samma område.

Ser man till helheten, det vill säga, att man sammanfogar alla omständigheter, så märks det att SD planerade mordet på L*na Wesstr*m.

Det har sagts att SD gör aldrig något som vederbörande vet att denne inte klarar sig på, om det sedan ligger någonting i detta, kan inte jag svara på.

Jag återkommer med fler inlägg gällande denna händelsen från 11 till 12:e Maj 2018.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-04-17, 13:10
Bannlyst
Aktbilaga 379.

Utan mitt kludd, och men ytterst lite bättre kvalité

https://docdro.id/bao3B0B
Citera
2020-04-17, 13:16
Bannlyst
https://docdro.id/24M666l

https://docdro.id/49Ho5pj

Aktbilaga 423 o 424......... från ganska långt tillbaka. Säger inte så mycket mer än att Stefan ville inte spara meddelanden då heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Lena har en bror också adopterad,

...och? Jag citerade Krmkr:s fråga gällande vem den "otrogna" mannen Lena skickade mail till kunde vara.
Citera
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kloka ord. Att exploarera barnen för att man själv alltför tidigt och inför dom utmålat honom som mördare är sannerligen inte vackert.

Samtidigt som de kräver att inget negativt
ska postas om BO av hänsyn till barnen.

Samma barn som ingen bryr sig om att de
mådde dåligt och bad om hjälp innan LW
mördades. Det ska bara sopas under
mattan.

Dessa barn har mått dåligt väldigt länge.
Ska vi leta alternativa GMs så borde vi
också spekulera om någon som såg
barnens dåliga mående och hur samhället
svek dem. Någon som fick nog och tog
saken i egna händer.

Det var väl bara en månad tidigare som
E hittade sin mamma naken med en
främmande man i sin säng?
E hade redan problem som LW beskriver i
chattar med olika vänner.

Efter vad jag har förstått så var barnen en
extra natt hos UW eftersom LW inte skulle
vara hemma. Ändå låg hon naken i Es säng.
Det måste ha varit en chock för henne.

UW visste inte heller om att hon skulle till
Norge. Det fick han reda på på As kalas när
han hörde att mormor skulle vara barnvakt.
Det var alltså en barnvecka som hon skulle
till Norge. Trots att det hävdats i tråden att
hon alltid prioriterade barnen.

UW var medberoende och curlade för
LW så att hon kunde fortsätta att bära sig
åt som en barnunge trots att hon var en
medelålders trebarnsmamma.
Stackars UW. Stackars barn.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-04-17 kl. 13:46.
Citera
2020-04-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Att ”säkert” tro är väl en smula odefinierat och jag vet inte riktigt vad det betyder. ”Bortom rimligt tvivel” är en rätt väldefinierad juridisk term. Men om du menar samma sak så OK. Nej, det är svårt att döma om man inte kan bevisa att han varit på platsen vid tillfället och om man inte kan hitta spår från honom på brottsplatsen eller från henne i den misstänktes hem som inte kan uteslutas ha tillkommit vid annat tillfälle. Man har hittat spår från honom på henne och blodspår från henne hos honom men när avsattes de?

Sedan finns det hur mycket som helst i FUP som pekar åt ett enda håll och inget som pekar åt något annat men det räcker troligen inte i en svensk rättegång. Trots att åtskilligt är mycket anmärkningsvärt och påtagligt pekar på ett par individer, men särskilt en. Samtidigt har jag letat åtskilligt i FUP efter andra personer som skulle kunna ligga bakom men hittar ingen.

LWs beskrivningar av hennes och SDs förhållande stämmer skrämmande väl med det experterna skriver om förhållanden där kvinnorna stannar trots svår psykisk eller fysisk misshandel. Och alltför ofta mördas med avsevärt våld. Sedan hade LW egna allvarliga problem och hennes självplågeri och rivande i de egna såren var påtagligt. Men hennes beteende var inte otypiskt för sådana fall. Tvärtom.

Men har du läst FUP och kommit till en annan slutsats så har du. Jag lär inte kunna övertyga dig om något annat och den här tråden innehåller tillräckligt med argumenterande redan. Men det vore intressant att vid åtminstone något tillfälle i denna enorma tråd se en argumentation, utöver de saker jag redan nämnt, som på ett analyserande sätt förklarar anledningarna bakom ett rimligt tvivel.

Ja alltså, hur SD behandlat henne är en sak.
Men utan tvivel hade hon en benägenhet att odla egna sår s a s.
Just kvinnor med den benägenheten tycks ju vara de som har svårast att lämna
destruktiva relationer.
De vill ju ha upprättelse av en man som värnar om sin
egen status och inte vill eller knappt ens kan, bidra till hennes upprättelse.
Är det kris för båda, varför skulle han prioritera hennes heder framför sin egen egentligen.
Man står sig själv närmast.
Citera
2020-04-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller inte?

S-J har varit inne på det spåret och fått
mycket skit för det också, som hen får för
allt hen skriver, trots att mycket har visat
sig stämma i FUP.

Bara för att SD just nu är försatt på fri fot, betyder inte❗att vederbörande är oskyldig till mordet på L*na Wesstr*m.

Svart oidentifierbart hårstrå betyder inte❗att SD är oskyldig till mordet på L*na Wesstr*m.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-04-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig i ovanstående och inte konstigt att LW:s son och familjen är otroligt besvikna när SD slank ut. De har i rättegången dag efter dag fått utstå hur en MGM sitter och flinar när LW är död!
Och nu ska de behöva se honom 50 meter från sitt hem.

Jag fick reda på via radion att SD var frisläppt. Först hörde jag "den 45-åring som..." hann tänka att nu har han erkänt eller lyckats ta livet av sig.

När det bestämdes att SD skulle stanna i häktet efter rättegången trodde jag i min enfald att det beslutet gällde till den 6/5.

Nu är tydligen lagen sådan, men jag ifrågasatte hur han kunde få läsa FUP innan rättegången och jag tycker det är lika mycket ?-tecken kring det fortfarande.

Har inte lyssnat till förhören men hur mycket kom fram i rättegången ang SD:s diffar från de tidigare förhören? Är det någon som ställer på honom ordentligt?
Det fetade:
Vill inte vara otrevlig, men måste ändå fråga hur ditt "favoriträttssamhälle" ser ut.
Som i Kafkas 'Processen' kanske?

Det här är inte rätt ställe för att diskutera för- resp nackdelar med att försvaret, inklusive den misstänkte, skall kunna veta vad h*n skall stå till svars för, men nu har bl a Sverige den ordningen. Det är en del i det rättssäkra samhället.
Men du vill hellre se riggade rättegångar?
Citera
2020-04-17, 13:23
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Aktbilaga 379.

Utan mitt kludd, och men ytterst lite bättre kvalité

https://docdro.id/bao3B0B

Tacksam för ditt otroliga jobb du gjort med att lägga ut alla aktb, den sista 379 får jag stå på händer för att kunna läsa har du möjlighet att rotera den rätt, då jag sitter med min surfplatta som jag inte är så van vid ( använder mest min lap den är ur funktion ) blir ny på måndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in