2020-04-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nja, tycker nog att lärdommen borde vara att sälja en aktie, trots att du ligger back på den, om du hittar ett annat case som du tror mer på.

Jag hade exempelvis SSAB A aktier när krisen slog till som jag köpt för 34 kr i våras. De har legat back i princip hela tiden sedan jag köpte dem men långsiktigt tror jag på dem och har inte panik även om de sjunkit till 22 nu eller så. Däremot är ju uppsidan större i Scandic Hotels. Det är jag övertygad om så sälj lite SSAB och byt till Scandic Hotels Det är inte fel.

Sälja och ta ut pengarna i panik är nog en dålig ide men man skall ju alltid ha de aktier man tror mest på. Även om man tror på en aktie så kan man ju sälja därför att man tror mer på något annat

Säljer och köper man bara i uppgång, och ser hur man blir deprimerad och slutar handla helt i nedgångstider, så är det ett beteende som det gäller att träna bort. Antar att det är en variant på Sunk Cost Fallacy.

Gissar att grund problemet är att vissa, främst folk som kört med belåning, har haft lite för hög risknivå än vad de egentligen är bekväma med nu när det visar sig att något av de sämre scenarierna är det som realiseras. Det är ju lättare att ta det med en klackspark om man inte är belånad, har kontanter till dagliga utgifter, och har långt till pensionen.

Belåning kan vara bra ibland

Men utan hård stopp loss = ekonomiskt självmord

Vet personer som blivit mer eller mindre handlingsförlamade när positionen gått åt fel håll och än värre när de snittat ner sig
Snackar stora belopp
Livsfarligt för den oerfarne
Citera
2020-04-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Många verkar tro att så fort restriktionerna är borta så kommer allt bli som vanligt.
Jag tyckte denna video var intressant https://www.youtube.com/watch?v=QXpbjzofb7Y rörande hur epidemin ska sluta. Och jag tror på det långsamma scenariot i videon. Dvs att det kommer fortsätta poppa upp utbrott på olika platser i världen, och där blir det nya långa karantäner.

Åtminstone rese/flyg branschen kommer nog lida länge. Vem vågar boka en resa någon månad framåt i tiden när landet/orten kan vara satt i karantän då resan ska ske?

Under finanskrisen var många, även jag själv väldigt positiva till att snart är allt som vanligt igen. Företagen sa att de var väl rustade och skulle klara sig väl. Minns särskilt Vostok Gas som sa att de hade bra finansiell ställning och goda lånemarginaler. För att några veckor senare avveckla företaget med motivationen "Långfristiga lån är knappast tillgängliga till något pris överhuvudtaget, och en extrem volatilitet innebär att kortfristiga lån i princip är värdeförstörande för en betydande position".

Riksbanken började dessutom väldigt tidigt höja räntan igen. http://archive.riksbank.se/sv/Webbarkiv/Publicerat/Pressmeddelanden/2008/Reporantan-hojs-till-475-procent/index.html

Jag vill inte påstå att jag är någon expert, eller ens vet åt vilket håll marknaden ska gå. Men med tanke på hur vissa börskurser går så är nog väldigt många väldigt positivt inställda.

Flyg / resebranschen utomlands kommer ha en tuff framtid

Vet att i Spanien räknar man 2020 redan som ett förlorat år

Turismen hemma kommer nog klara sig bättre när det blir ”hemester” men inte bra på nåt sätt
Däremot skulle jag själv vilja åka utomlands -Asien - men det går väl knappast inom det närmaste
Citera
2020-04-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Njae.. få bolag har funnits och varit framgångsrika i min livstid. Det är lite för långt perspektiv för mig och mina aktier ligger inte i byrålådan.

Men den tidsperiod vi kan överblicka kan man fundera kring. Den är max 10 år.

Som jag ser det.

Visst, men jag skulle kalla dig trader. 😉

En investerare har längre perspektiv men kan naturligtvis sälja tidigare om något ändras.
Citera
2020-04-17, 12:48
Medlem
Kallar ni det här för avkylning? Den går ju bara upp som en raket
Citera
2020-04-17, 12:51
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Många verkar tro att så fort restriktionerna är borta så kommer allt bli som vanligt.
Jag tyckte denna video var intressant https://www.youtube.com/watch?v=QXpbjzofb7Y rörande hur epidemin ska sluta. Och jag tror på det långsamma scenariot i videon. Dvs att det kommer fortsätta poppa upp utbrott på olika platser i världen, och där blir det nya långa karantäner.

Åtminstone rese/flyg branschen kommer nog lida länge. Vem vågar boka en resa någon månad framåt i tiden när landet/orten kan vara satt i karantän då resan ska ske?

Under finanskrisen var många, även jag själv väldigt positiva till att snart är allt som vanligt igen. Företagen sa att de var väl rustade och skulle klara sig väl. Minns särskilt Vostok Gas som sa att de hade bra finansiell ställning och goda lånemarginaler. För att några veckor senare avveckla företaget med motivationen "Långfristiga lån är knappast tillgängliga till något pris överhuvudtaget, och en extrem volatilitet innebär att kortfristiga lån i princip är värdeförstörande för en betydande position".

Riksbanken började dessutom väldigt tidigt höja räntan igen. http://archive.riksbank.se/sv/Webbarkiv/Publicerat/Pressmeddelanden/2008/Reporantan-hojs-till-475-procent/index.html

Jag vill inte påstå att jag är någon expert, eller ens vet åt vilket håll marknaden ska gå. Men med tanke på hur vissa börskurser går så är nog väldigt många väldigt positivt inställda.

Bra skrivet.

Håller med, många verkar tro att så fort restriktionerna hävs så kommer allt bli som vanligt igen, vilket det inte kommer bli sannolikt. Jag tror det kommer komma i vågor med att man öppnar och stänger samhällen, men det är osäkert.

Det är just detta som är problemet, jag som investerare hatar osäkerheten och känner därför att denna tjurrusning är helt åt vettet, eftersom osäkerheten kring ett virus och hur regeringar runt i omvärlden agerar är så otroligt hög. Ingen vet vad som kommer hända så länge vi inte har ett vaccin, vilket många spekulerar att vi inte kommer ha förens denna tid nästa år.

Om detta fortsätter och drar ut på tiden finns de inga stimulanser i världen som kan ändra det. Kortsiktigt har de hjälpt börsen och blåst bubblan större, men på sikt?

Sen har vi också andra osäkerheter jag inte gillar och det är exempelvis relationen USA - Kina.

Time will tell men just nu är jag inte bull på lång sikt.
Citera
2020-04-17, 13:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Fan jag sålde dumt nog av några bra företag i början av corona. Efter det har börsen bara gått upp upp och nu sitter man här och känner att man vill slänga sig in med pengarna igen, dock börjar de bolagen se lite dyra ut igen.
Verkar inte bli någon mer dipp men jag känner ändå att det är ett lurigt tillfälle att ge mig in med pengarna nu.

Många av mina kompisar har börjat fråga om aktier och ska ge sig in nu och "Stock Market" trendar på apple store..
Det känns fan lurigt men ändå känns det som att det är jag som kommer förlora på att sitta utanför. Haha fan ta det här, borde aldrig sålt mina aktier från början, det ska inte hända igen. Kan uppenbarligen inte det här med att spekulera.

FOMO (Fear Of Missing Out) kallas det, det är inte särskilt bra och något man bör se upp för.

Om man ser till det bredare svenska OMXSPI (OMX All Share Index, "alla" aktier) så skulle en 100% återhämtning med nuvarande trend inträffa så tidigt som 3 juni.

Vanligt är att det tar minst runt 3 månader, dvs ca 90 dagar. Med nuvarande trend skulle det istället gå på runt 72 dagar. Dvs en uppgång, botten till toppen för OMXSPI, på ca 53% på 72 dagar.

Daglig data, OMXSPI + nuvarande trend:
https://i.imgur.com/dOPC3Tt.png

En återhämtning på 53% på 72 dagar är visserligen festligt men något svårt att köpa. Vanligtvis går det betydligt trögare än så.
Citera
2020-04-17, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Bra skrivet.

Håller med, många verkar tro att så fort restriktionerna hävs så kommer allt bli som vanligt igen, vilket det inte kommer bli sannolikt. Jag tror det kommer komma i vågor med att man öppnar och stänger samhällen, men det är osäkert.

Det är just detta som är problemet, jag som investerare hatar osäkerheten och känner därför att denna tjurrusning är helt åt vettet, eftersom osäkerheten kring ett virus och hur regeringar runt i omvärlden agerar är så otroligt hög. Ingen vet vad som kommer hända så länge vi inte har ett vaccin, vilket många spekulerar att vi inte kommer ha förens denna tid nästa år.

Om detta fortsätter och drar ut på tiden finns de inga stimulanser i världen som kan ändra det. Kortsiktigt har de hjälpt börsen och blåst bubblan större, men på sikt?

Sen har vi också andra osäkerheter jag inte gillar och det är exempelvis relationen USA - Kina.

Time will tell men just nu är jag inte bull på lång sikt.

Flockimmuniteten gör ju att varje nytt utbrott blir alltmer begränsat.

Helt ärligt så tror jag inte det blir fler lock-downs i stor skala.

Dels kommer man att vara på tårna att testa, och sätta sjuka i egen karantän. Dels vet man idag att det är äldre och multisjuka som drabbas. Dessa kommer att skyddas.

Man kommer att väga den ekonomiska katastrofen mot sjukdomsrisk på en helt annan våg än man gjort nu. En ekonomisk depression slår mycket hårdare än corona helt enkelt.
Citera
2020-04-17, 13:13
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Flockimmuniteten gör ju att varje nytt utbrott blir alltmer begränsat.

Helt ärligt så tror jag inte det blir fler lock-downs i stor skala.

Dels kommer man att vara på tårna att testa, och sätta sjuka i egen karantän. Dels vet man idag att det är äldre och multisjuka som drabbas. Dessa kommer att skyddas.

Man kommer att väga den ekonomiska katastrofen mot sjukdomsrisk på en helt annan våg än man gjort nu. En ekonomisk depression slår mycket hårdare än corona helt enkelt.

Hoppas du har rätt men vet inte hur mycket man kan lita på hur flockimmuniteten fungerar om viruset exempelvis muteras, vilket brukar hända i pandemier.

Sen är de svårt att säga hur lång tid det tar att bygga upp.

Jag är som sagt väldigt osäker, vilket är det man inte vill vara som investerare. Svårt att vara optimism med den datan vi har.
Citera
2020-04-17, 13:18
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymfb
Har inte Trump ett hotellimperium? Klart som fan att han öser in med pengar till ekonomin. Han vill ju rädda sitt livsverk.
Hela Trumps presidentskap bygger på att det går bra för den inhemska ekonomin och i är det valår. Han kommer göra allt i sin makt för att boosta den amerikanska ekonomin.
Citera
2020-04-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Hela Trumps presidentskap bygger på att det går bra för den inhemska ekonomin och i är det valår. Han kommer göra allt i sin makt för att boosta den amerikanska ekonomin.

Det är tur att Trump satsar på återhämtning av ekonomin, Europa är mer av långvårdspatient med låg tillväxt som väntar på draghjälp utifrån, avregleringar och skattesänkningar hjälper inte bara USA:s ekonomi utan även Europas.

USA vänts öppna positivt på Gilead’s medicin Remdesivir som visar positivt resultat på patienter med Corona.
Citera
2020-04-17, 13:37
Medlem
RobertoSavianos avatar
Tror folk fortfarande på en ny botten och att allt inte redan är inprisat?
Citera
2020-04-17, 13:38
Medlem
Jag anser att vi inte har något fundamentalt att gå på förens tidigast till hösten. Först då vet vi vem och vilka som har tagit mest stryk. Enskilda aktier går bort för mig fram tills dess och lägger istället månadssparande i breda fonder för att försöka fiska botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in