Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Bra att du har lärt dig en läxa mitt i allt elände

. Sälj ALDRIG om du inte är i akut behov av pengar. Och om du är i akut behov av pengarna du har investerat så har du gjort fel från början då du aldrig ska investera pengar du är i akut behov av.
Nja, tycker nog att lärdommen borde vara att sälja en aktie, trots att du ligger back på den, om du hittar ett annat case som du tror mer på.
Jag hade exempelvis SSAB A aktier när krisen slog till som jag köpt för 34 kr i våras. De har legat back i princip hela tiden sedan jag köpte dem men långsiktigt tror jag på dem och har inte panik även om de sjunkit till 22 nu eller så. Däremot är ju uppsidan större i Scandic Hotels. Det är jag övertygad om så sälj lite SSAB och byt till Scandic Hotels

Det är inte fel.
Sälja och ta ut pengarna i panik är nog en dålig ide men man skall ju alltid ha de aktier man tror mest på. Även om man tror på en aktie så kan man ju sälja därför att man tror mer på något annat
Säljer och köper man bara i uppgång, och ser hur man blir deprimerad och slutar handla helt i nedgångstider, så är det ett beteende som det gäller att träna bort. Antar att det är en variant på Sunk Cost Fallacy.
Gissar att grund problemet är att vissa, främst folk som kört med belåning, har haft lite för hög risknivå än vad de egentligen är bekväma med nu när det visar sig att något av de sämre scenarierna är det som realiseras. Det är ju lättare att ta det med en klackspark om man inte är belånad, har kontanter till dagliga utgifter, och har långt till pensionen.