2020-04-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Blodscenariot är ju enbart ett försök att klara sig undan eventuella spår av blod från Lena. Och det förstår ju alla men svårt att bevisa motsatsen. Så det är smart och ändå ett rimligare påstående än kidnappningsförsöket Mats Alm kom undan med.

Fast visst är det frustrerande!! Och nu väntar förmodligen ett saftigt skadebelopp för SD:s räkning, för psykiskt lidande under häktningstiden.
Inget skadestånd förrän de varit i Hovrätten - om det nu överklagas. Men visst är det surt att en mördare skall få skadestånd. Men hans sociala liv är över för ett längre tag. Men folk glömmer fort tyvärr - och om nåt år eller två är fanskapet inne i cachinggänget igen och springer på middagar osv.
Citera
2020-04-17, 11:30
Medlem
Apropå fotolagen så råkade jag citera litet för mycket häromdagen.
Man bör citera "lagom mycket" om man kopierar och klistrar, har jag fått veta.
Att jag tog med "för mycket" av fotolagen beror just på att jag ville undvika bli
anklagad för at klippa och klistra subjektivt. Ville visa sammanhanget helt enkelt,
även om det tog mycket plats här.
Jag lyckades tyvärr inte länka då; hade artikeln på en skärmavbild nämligen.
Detta angående att SD fotat in mot LW:s fönster stående i fasadbelysning, något de brukade göra och som LW själv sagt var OK. Men inte denna gång. Då hade hon annat besök!

ur Fotolagen ur en artikel av Mikael Pertmann:

Men det måste väl finnas någon gräns för hur nära jag får stå när jag tar bilder?

Icke, du får i princip hålla ett makroobjektiv framför ögat på personen om du vill, men, du får inte hindra personen att röra sig och absolut inte hålla fast någon i jackan eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande vilket inte har med att du fotograferar att göra!. Citat https://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/vad-far-man-fotografera.htm”
Jag
fick ett ex tillskickat från Fotosidan nyss, hur det kan se ut när det är som bäst:
Senast redigerad av Moschata 2020-04-17 kl. 11:34.
Citera
2020-04-17, 11:32
Bannlyst
Hej.
I brist på annat så har jag beställt hem lite ytterligare Aktbilagor från Tingsrätten.
Känns väl egentligen lite meningslöst så som läget är just nu.

Det första jag petar in är en text som Lena skrev till någon den 31 Mars 2018.

Texten är delad i två... Aktbilaga 467 o 468, men är som sagt samma text.

Det som är överstruket är JAG som har gjort.

Jag går igenom bunten med "nya Aktbilagor" och petar in dom efter hand.......

Här kommer Aktbilaga 467 0 468

https://docdro.id/JQGUmmn

https://docdro.id/LpWLkzX
Citera
2020-04-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hej.
I brist på annat så har jag beställt hem lite ytterligare Aktbilagor från Tingsrätten.

Tack!
Det blå-överstrukna - det är oläsligt under - skall det vara det?
Citera
2020-04-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hej.

Vem är det sista skrivet till?
Citera
2020-04-17, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack!
Det blå-överstrukna - det är oläsligt under - skall det vara det?

Ja.
Det blåa Finns där på dokumentet.

Men all text i meddelandet är med.
Citera
2020-04-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Du ger fortfarande inga bevis för att SD är mer skyldig än någon annan i hans bekantskapskrets (jag kan själv räkna upp ett antal argument baserat på FUPen som ger starkare bevis än de du angett).

Att ingen annan i SDs bekantskapskrets åtalats betyder inte nödvändigtvis att de inte är inblandade, utan enbart att åklagaren ansåg det mest fördelaktigt att fokusera på SD (i sådana fall pga det svåra bevisläget).

Jag har inte jobbat med rent juridiska frågor under senaste 20 åren (vilket jag är glad över) - och har väl inga expertkunskaper att komma med från straffrättsområdet - men baserat sunt förnuft gör jag ingen skillnad mellan att "säkert" tro att någon är skyldig, och att "utom rimligt tvivel" tro detsamma. Du är välkommen att förklara om du hittar eventuella exempel som påvisar motsatsen.

Återigen säger jag absolut inte att karln är oskyldig, men att det var svårt att hitta en smoking gun baserat på FUP, och även om jag varit övertygad om SDs skyldighet hade jag sannolikt röstat på icke skyldig om jag varit i den situationen. Jag har dock bara läst igenom papprena en gång, och hade sannolikt gjort det fler gånger om jag varit i en beslutsfattande position.

Att ”säkert” tro är väl en smula odefinierat och jag vet inte riktigt vad det betyder. ”Bortom rimligt tvivel” är en rätt väldefinierad juridisk term. Men om du menar samma sak så OK. Nej, det är svårt att döma om man inte kan bevisa att han varit på platsen vid tillfället och om man inte kan hitta spår från honom på brottsplatsen eller från henne i den misstänktes hem som inte kan uteslutas ha tillkommit vid annat tillfälle. Man har hittat spår från honom på henne och blodspår från henne hos honom men när avsattes de?

Sedan finns det hur mycket som helst i FUP som pekar åt ett enda håll och inget som pekar åt något annat men det räcker troligen inte i en svensk rättegång. Trots att åtskilligt är mycket anmärkningsvärt och påtagligt pekar på ett par individer, men särskilt en. Samtidigt har jag letat åtskilligt i FUP efter andra personer som skulle kunna ligga bakom men hittar ingen.

LWs beskrivningar av hennes och SDs förhållande stämmer skrämmande väl med det experterna skriver om förhållanden där kvinnorna stannar trots svår psykisk eller fysisk misshandel. Och alltför ofta mördas med avsevärt våld. Sedan hade LW egna allvarliga problem och hennes självplågeri och rivande i de egna såren var påtagligt. Men hennes beteende var inte otypiskt för sådana fall. Tvärtom.

Men har du läst FUP och kommit till en annan slutsats så har du. Jag lär inte kunna övertyga dig om något annat och den här tråden innehåller tillräckligt med argumenterande redan. Men det vore intressant att vid åtminstone något tillfälle i denna enorma tråd se en argumentation, utöver de saker jag redan nämnt, som på ett analyserande sätt förklarar anledningarna bakom ett rimligt tvivel.
Citera
2020-04-17, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Vem är det sista skrivet till?

Båda två är samma text.
av nån anledning har dom delat texten och gjort 2 aktbilagor.
Börja läs 467 och förtsätt sen direkt med 468 så blir allt en o samma text.

Jag vet inte vem hon skriver till.
Uppenbarligen är det till någon som redan har en familj..... Ännu en gubbe som vänster-fjässar lite.
he he he.

Visst var hon en härlig kvinna.
Citera
2020-04-17, 11:48
Bannlyst
Här kommer Aktbilaga 469.

Det har nog med skrik-vittnet att göra, skulle jag tro.
Avståndet.
JAG Har ringat in det som var relevant på bilden.

https://docdro.id/MJRqMA9
Citera
2020-04-17, 11:51
Medlem
miss-fires avatar
Har följt det här fallet mest på avstånd, då jag är periodare på FB. Är mer aktiv i vissa fall än andra. Men jag löste nyss med bestörtning att Stefan har blivit släppt från häktet. Jag fattar ingenting? Han skulle ju sitta fortsatt häktat tills dom fallit i TR-målet.

Den här mannen har stundvis påmint mig mycket om Peter Madsen. Hur han verkar vara narcisst med psykopatiska drag, hur han tror att han är mycket smartare än alla andra, sitter och skrattar i rätten, nedvärder åklagare, domare, vittnen etc. Framför allt att han aldrig kan hålla käft.

Han härskar och söndrar allt runt honom, om det så är klubben, familjen eller älskarinnan. Så länge han står kvar på toppen och härskar över kungariket, om det så bara är råttor och kackerlackor kvar.

Men hur kan det komma sig att han ska kvarstanna i häktet och helt plötsligt är han fri?
Snälla är det någon som har en vettig förklaring? Dom skulle ju inte komma för än 6 maj. Har nämndemän och domaren redan kommit fram till att domen ska ogillas?

Må väl!
Citera
2020-04-17, 11:56
Bannlyst
Aktbilaga 380.

Det är nån utskrift på nån ljudfil.
Vet inte riktigt vad det skall betyda.

https://docdro.id/7p9iMsU
Citera
2020-04-17, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Har följt det här fallet mest på avstånd, då jag är periodare på FB. Är mer aktiv i vissa fall än andra. Men jag löste nyss med bestörtning att Stefan har blivit släppt från häktet. Jag fattar ingenting? Han skulle ju sitta fortsatt häktat tills dom fallit i TR-målet.

Den här mannen har stundvis påmint mig mycket om Peter Madsen. Hur han verkar vara narcisst med psykopatiska drag, hur han tror att han är mycket smartare än alla andra, sitter och skrattar i rätten, nedvärder åklagare, domare, vittnen etc. Framför allt att han aldrig kan hålla käft.

Han härskar och söndrar allt runt honom, om det så är klubben, familjen eller älskarinnan. Så länge han står kvar på toppen och härskar över kungariket, om det så bara är råttor och kackerlackor kvar.

Men hur kan det komma sig att han ska kvarstanna i häktet och helt plötsligt är han fri?
Snälla är det någon som har en vettig förklaring? Dom skulle ju inte komma för än 6 maj. Har nämndemän och domaren redan kommit fram till att domen ska ogillas?

Må väl!
I frisläppandet formulerade man sig också i skrift "... tills annat beslut tas" eller något liknande. Nu tog man ett annat beslut. Jag misstänker att man hade bråttom att åka hem och fira påsk och så sköt man på överläggningarna till tisd-onsd efter påsk.

Nu är inte domen meddelad än, men det tyder på att han "frias". Sätter det inom citationstecken då vi ännu inte vet hur domen kommer formuleras. Men än finns utrymme för att man hittar något som är graverande mot honom och då upphävs beslutet att han skall vara frisläppt. Men antar att det mest är en stilla förhoppning,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in