2020-04-17, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Som en liten parentes kan nämnas att antalet "favoritpoäng" på hans burkar har börjat minska sedan han återupptagit aktiviteten på sitt geocachekonto efter häktesfrisläppningen.

(När släpptes han förresten ut från häktet? Eftersom han redan den 5 april verkar ha varit och fixat en saknad burk/behållare i sin P*aya de* Kum*a-cache).

Det lär inte varit han, för han hade restriktioner till i onsdag 8 april, alltså förra veckan, när rättegången avslutades och han släpptes 15 april.
Citera
2020-04-17, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Orsaken till att dom inte skickade hårstråna tror jag är att man med
blotta ögat ser att det inte är SDs, svårare är det nog inte, tyvärr.

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/dna-analyser/

Så kan det vara, men en analys borde gjorts ändå. Vems var hårstrået i så fall?
Citera
2020-04-17, 10:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Orsaken till att dom inte skickade hårstråna tror jag är att man med
blotta ögat ser att det inte är SDs, svårare är det nog inte, tyvärr.

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/dna-analyser/
Lite så känns det faktiskt, bedrövligt i så fall.

En annan konstighet är det som Notknapparen och jag diskuterade tidigare, det vill säga att försvaret inte verkar ha tagit upp det. Jag har ju i och för sig endast läst NA-referaten från rättegången och inte sett något sådant där.

Någon skrev att rättsläkaren på brottsplatsen slagit fast att hårstråna är LW:s, försvaret kanske köpte den enkla förklaringen. Men som du skrev tidigare så skulle väl inte NFC ha formulerat sig på det sätt man gjorde i den där rapporten. Även om det skulle vara så att försvaret inte orkat läsa hela bauta-fupen så bör man rimligtvis ha prioriterat NFC-rapporterna och i stället skippat en del av skvallret.
Citera
2020-04-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

En annan konstighet är det som Notknapparen och jag diskuterade tidigare, det vill säga att försvaret inte verkar ha tagit upp det. Jag har ju i och för sig endast läst NA-referaten från rättegången och inte sett något sådant där.

Någon skrev att rättsläkaren på brottsplatsen slagit fast att hårstråna är LW:s, försvaret kanske köpte den enkla förklaringen. Men som du skrev tidigare så skulle väl inte NFC ha formulerat sig på det sätt man gjorde i den där rapporten. Även om det skulle vara så att försvaret inte orkat läsa hela bauta-fupen så bör man rimligtvis ha prioriterat NFC-rapporterna och i stället skippat en del av skvallret.
Även om man inte har dna så kunde man kanske se på strukturen gm mikroskop att hårstråna KW hade i handen var hennes egna. Det är ju inte lika säkert som dna, men kanske ändå en hög säkerhet?
Citera
2020-04-17, 10:43
Medlem
Citat:

Betvivlar inte för ett ögonblick att nån kan ha skrivit nåt så dumt, men självklart är den rättsläkare ännu inte född som okulärt på en brottsplats skulle kunna fälla det avgörandet!

Edit: Jag skulle vilja att den "någon" som skrev det där om rättsläkaren vs hårstråna, väljer att träda fram.
BS skall upp på bordet för granskning!
Senast redigerad av Carinah78 2020-04-17 kl. 10:47.
Citera
2020-04-17, 10:48
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Så kan det vara, men en analys borde gjorts ändå. Vems var hårstrået i så fall?

Troligtvis LW:s hår, då hon försökte skydda/försvara sig mot slagen, och fick tag i sitt eget hår som rycktes av.
Citera
2020-04-17, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Förstår vad du menar utifrån ett mänskligt perspektiv men det finns också några övriga aspekter att ta i beaktande.

Ditt med fleras resonemang bortser från skyddsaspekten när ni uppmuntrar, bekräftar och stöttar 18 årige Noas offentliggörande, och spridning av fup och nedlåtande info om misstänkt. Misstänkt löser ju uppenbarligen sina problem med hämningslöst gränsöverskridande metoder.

Provocera inte vidare är mitt råd. När man känner sig rädd och hotad bör man inte anfalla utan backa bort. Noas mor gjorde aldrig det utan provocerade vidare, undvik att stötta sonen till samma beteende. Misstänkt tror just nu att han är oövervinnerlig och kommer undan med vad som helst, vilket nyss bekräftats för honom. Socialt avslöjad är misstänkt redan genom denna tråd och Fup. Skydda barnen. Krig är ingen god idé. Barn ska inte driva provokation och hämnd, det är ett oskyddat läge. N är inte under cover som vi på Fb, han är dessutom ung och oerfaren. Alla ni som är föräldrar borde kunna föreställa er saken utan problem.

Jag skulle inte kalla N*as agerande som att provocera. Han är frustrerad och givetvis oerhört besviken och ledsen över att mannen som mördade hans mamma skall gå fri. Jag förstår hans frustration!! Att fallet kanske aldrig får ett avslut. Hans mamma dog verkligen helt i onödan och mannen som släckte hennes liv slipper undan ett långt, välförtjänligt fängelsestraff.

N*oa är dessutom inget barn, utan en myndig ung man.
Citera
2020-04-17, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Troligtvis LW:s hår, då hon försökte skydda/försvara sig mot slagen, och fick tag i sitt eget hår som rycktes av.
Så här står det i NFC rapport:

5702/23383-18/S072 Hårstrå, mörkt. I höger hand, Lena Wesström

DNA I materialet iakttogs fyra hårstrån, två av dessa är inte lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik. Resterande två undersöktes avseende DNA varvid DNA påvisades. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:! från respektive hårstrå kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Citera
2020-04-17, 10:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Även om man inte har dna så kunde man kanske se på strukturen gm mikroskop att hårstråna KW hade i handen var hennes egna. Det är ju inte lika säkert som dna, men kanske ändå en hög säkerhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Betvivlar inte för ett ögonblick att nån kan ha skrivit nåt så dumt, men självklart är den rättsläkare ännu inte född som okulärt på en brottsplats skulle kunna fälla det avgörandet!
För en lekman känns det som att åtminstone NFC borde kunnat avgöra om det är LW:s eller utesluta det och i så fall skrivit det i rapporten. Nu blir frågan vems hårstrån det var hängandes i luften känns det som. Inte SD:s, han är väl åt det ljusare hållet.
Citera
2020-04-17, 10:53
Medlem
Citat:
För en lekman känns det som att åtminstone NFC borde kunnat avgöra om det är LW:s eller utesluta det och i så fall skrivit det i rapporten. Nu blir frågan vems hårstrån det var hängandes i luften känns det som. Inte SD:s, han är väl åt det ljusare hållet.
Läs mitt inlägg precis innan ditt. Vi skrev nog precis samtidigt.
Citera
2020-04-17, 10:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Läs mitt inlägg precis innan ditt. Vi skrev nog precis samtidigt.
Just det, såg det, tack!
Citera
2020-04-17, 10:58
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Så här står det i NFC rapport:

5702/23383-18/S072 Hårstrå, mörkt. I höger hand, Lena Wesström

DNA I materialet iakttogs fyra hårstrån, två av dessa är inte lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik. Resterande två undersöktes avseende DNA varvid DNA påvisades. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:! från respektive hårstrå kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

Frågan är då vilka var/kom de andra två hårstråna ifrån, att de hittade djurhår har framkommit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in