Citat:
Ursprungligen postat av
Apologist
Jag framhåller bara att många "experter" i tv läser statistik olika o motsäger varandra. De tar opålitliga siffror som inte är jämförbara mot andra länder eller parametrar. Det finns ingen standard för vad som är relevanta o säkra mätmetoder.
FHM o Tegnell verkar välja siffror, nyckeltal o mätmetoder som är till deras egen fördel.
Jag jobbar själv med redovisning o affärstrategi o vet vikten av pålitliga nyckeltal som speglar verkligheten.
Jag tycker att ett enkelt nyckeltal som antalet döda per miljon borde vara det ledande nyckeltalet. Delvis för att det är enkelt men även för att antalet döda i Covid19 är ganska nära sanningen eller i alla fall kan justeras att det kan spegla sanningen. Märk väl att jag inte tar med någon tidsparameter här.
Så min fråga är till dig, vad anser du om relevanta nyckeltal i Covid19? Ser du att det finns någon standard som alla följer eller ser du att de bryter mot standarden eller statistisk "best practice"?
Jag är helt enig med dig.
Rent generellt är all statistisk teori opålitlig om man bryter ner det till beståndsdelar. Det finns alltid parametrar som teoretiskt kan påverka och detta resonemang gör ju statistik helt oanvändbart.
Jag personligen anser att FHMS användande och avfärdande av de data som finns är riktigt osmakligt. De väljer ut det som passar helt enkelt. Allt som är till nackdel för Sverige beror enligt FHM på att det är andra förutsättningar. Skulle vi ha högst döda i världen skulle det enligt dem bero på att inga andra länder är så bra på att rapportera döda som vi.
Reagerar också på tjatet om eftersläpning. Det släpar ofta 5-7 dagar. Samtidigt säger man att antal döda per dag minskar.
Detta går ju inte att veta idag då dagens siffra är pålitlig först om en vecka när eftersläpningen är inräknad. Man kommer ju alltid dagligen att ha låga dödstal de senaste dagarna.
Riktigt upprörd blir jag av detta fulprat.
Den mest rättvisa jämförelsen tycker jag också är döda per miljon invånare. Helst med liknande antal invånare per kvadratkilometer och drömscenariot är att dessa länders utbrott började ungefär samtidigt som vårat. Då kan man jämföra kurvorna och se skillnaderna.
Men döda per miljon och invånare/kvadratkilometer anser jag vara relevanta nyckeltal.
Tycker mig inte se att man använder någon speciell standard.
Detta borde enligt mig vara ett krav vid rapporteringen till WHO.
I en statistikers ögon ser Sveriges rapportering hittills inget vidare ut. Vi ligger i top 10 hels världen i antal döda per miljon. Trots att vi är 11 miljoner utspridda på mycket yta.
Man bör dock tänka på att Sverige genomlider detta snabbare pga den väg vi valt. I teorin kan vi alltså bli omsprungna av många andra länder i det långa loppet.
Jag personligen tror dock inte det. Tror det hade behövts mer restriktioner.