2020-04-17, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eller så driver man en human sjukvård och söver patienten när det börjar närma sig vilket man inte kan göra utan andningshjälp.
Som jag skrev till någon annan, känslan av kvävning behandlar man effektivt med morfin.

Det du föreslår är i praktiken dödshjälp med ett utdraget förlopp. Då kan man lika gärna ge morfin som är mycket effektiv lindring av både smärta och andnöd.
Citera
2020-04-17, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja! Jag tror exakt så! Jag fick in min fråga om detta t.o.m. i deras chatt! Om att äldre missas i dödssiffrorna. Och svar, att de nog ska fråga FHM om det här.. så lite grann händer iaf! Det är nog några som börjar klia sig i skallen och känna att allt detta skaver lite....

Så här svarade Aftonbladet mig:

Hej, vi har skrivit ett inlägg om det här nedan, utifrån Sveriges Radios granskning. Jag vågar gissa att detta kommer att komma upp även på pressträffen klockan 14.00 eftersom det är allvarliga uppgifter.

Jag tror inte svensk massmedia friare än
än ryska eller nordkoreanska. De är fri så mycket tillåts. De är helt korrumperade. De är beroendedirekt och indrekt stöd av staten.
Den 3:e april har de fått 200 miljoner extra mediastöd av staden.
200 miljoner extra till medierna | Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8Q41/200-miljoner-extra-till-medierna
Citera
2020-04-17, 08:29
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Suck, influensa-argumentet igen...

Rekordet för antal intensivvårdstillfällen per influensasäsong perioden 2015-2020: 503
Antal som intensivvårdats för covid-19 hittills på ca 4 veckor: 1272

https://portal.icuregswe.org/siri/report/kumulativ
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.kumulativ

En influensasäsong pågår ca 20 veckor. Covid-19-epidemin hittills 4 veckor. Och har redan slagit IVA-rekordet med ca 250%.

I slutändan är det antalet döda över tid, vårdplatser e.t.c. som är intressant. Åren 2015-2019 hade vi ingen pandemi.

Knusslandet med detaljer kommer inte att leda någon vart, alla siffror kommer att vara behäftande med fel, därför kommer denna pandemi sluta med ett spann av döda, det räcker väl för att klassa i Pandemic severity index, visserligen framtagen i USA men den borde fungera bra. Asiaten och Hongkong klass 2 pandemi (0,1 - 0,5% dödlighet), Spanska sjukan klass 5 pandemi (över 2% dödlighet).
Vart kommer CoVid19 hamna i skalan? Ännu så länge tippar jag på en klass 2, men håller öppet för en klass 3 pandemi.
Citera
Medlem
Citat:
Jag såg det:
Närmare 4 500 nya dödsfall i sviterna av coronaviruset rapporteras, vilket enligt nyhetsbyrån Reuters sammanställning tar den sammanlagda dödssiffran i USA till 33 284.

USA:s smittskyddsmyndighet CDC har räknat till 31 071 fall, av dem har drygt 4 100 "troligen" avlidit med anledning av smittan.

USA har den högsta dödssiffran i världen. Därefter kommer Italien, Spanien och Frankrike.
https://www.nsd.se/nyheter/rapport-om-rekordmanga-doda-i-usa-nm5341451.aspx

Men det är ju bara vanlig influensa.

Förnekelsens makt är enorm.

Igår snackade jag med en äldre släkting, en smart person, akademiker och berest.Han brukar fatta.
Jag hann bara nämna corona, så kontrade han med "Influensan, den dödar många varje år..."
Att viruset är nytt och extremt smittsamt var det första vi fick veta, och i vissa skallar trillade slanten ner direkt. De som inte fattade direkt fattar nog aldrig. Det är som att prata med betongväggar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jo, men vad jag menar är: När dessa 17 har avlidit så kanske det tar ett dygn eller två innan
andra patienter hinner ta dessa platser. Det tar tid att sanera och förbereda platserna för nya.
Och att statistiken noterar där emellan

Fast om det finns lediga redan innan, så blir det ju inte effekten..men förstår hur du tänker..
Citera
2020-04-17, 08:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tengnell påstår tydligen att vi är bäst på att testa ...
Säger du det så vore det trevligt med länk och datum så att man kan bilda sig en uppfattning om i vilket sammanhang och när han sa det, eftersom nu ditt inlägg utformades som en kritik av detta påstådda uttalande.

Att använda lösryckta påstådda citat för att slå på honom verkar inte vidare schysst.
Citera
2020-04-17, 08:32
Medlem
Citat:
Det är inte det vi pratar om. Vi pratar om att ge våra gamla en anständig död.
Nej, när du hoppade in och citerade mig så pratade jag med en annan om att det inte finns någon anständig utgång för en 90-åring att behandlas flera veckor i respirator, ibland månader, som är det som krävs för covid19 i de aktuella fallen.
Citera
2020-04-17, 08:33
Medlem
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965

men regimmedia och folkhälsomyndigheten säger ju att vi har världens tillförlitligaste dödsstatistik och att vi inte kan jämföras med andra länder för de räknar inte fall på äldreboenden?

Ingen hade kunnat se det komma

#SiffrorSomIngenNågonsinSett
Senast redigerad av DaGoose 2020-04-17 kl. 08:39.
Citera
2020-04-17, 08:33
Medlem
Frode Forland i Norge framhäver att hans organisation har en rådgivande roll, till skillnad mot svenska Folkhälsomyndigheten som har mer makt.

– Här tog politikerna över. Man ser också att det går mot många samhällsstrukturer, vi har nu 400 000 ”lediga” på arbetsmarknaden som ett resultat av det här. Så det har ju stora samhällskostnader också, säger Frode Forland.
Citera
2020-04-17, 08:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Som jag skrev till någon annan, känslan av kvävning behandlar man effektivt med morfin.

Det du föreslår är i praktiken dödshjälp med ett utdraget förlopp. Då kan man lika gärna ge morfin som är mycket effektiv lindring av både smärta och andnöd.
Alltså, du saknar all form av medicinsk skolning. Lyssna nu: man kan inte ge tillräckligt med morfin eller annat som midazolam under tillräckligt lång tid om man inte har tillgång till andningshjälp. Eutanasi är inte tillåten i Sverige. Därför kan man inte försätta patienten i så låg medvetandegrad som behövs.

Sjukdomsförloppet för COVID19 är helt annorlunda vanlig influensa. Iofs uppstod samma sak med spanska sjukan med söndertrasning av lungor och inre organ.
Citera
2020-04-17, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Den person som har tid över kan med fördel jämföra överdödligheten våren 2020 med genomsnittet för 2010-2019 för att få en mer rättvis bild om effekten av CoVid19. Dessutom vore det mycket intressant att kunna jämföra med spanska sjukan 1918, Asiaten 1957, Hongkong 1968, det vore vara en åsiktsneutral sammanställning, längt bättre än agendasättande pladder.

Överdödligheten kommet du enkelt kunna studera själv eftersom SCB nu ger ut kontinuerliga rapporter. Med lite fördröjning.

Varför vill du jämföra med spanska sjukan från över hundra år sedan. I ett brinnande världskrig. Överdödligheten eller?
Eller från en tid när respiratorer inte var utvecklade till den standard vi har idag? Vilken agenda försöker du sätta med det?
Citera
2020-04-17, 08:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, när du hoppade in och citerade mig så pratade jag med en annan om att det inte finns någon anständig utgång för en 90-åring att behandlas flera veckor i respirator, ibland månader, som är det som krävs för covid19 i de aktuella fallen.
Men vad är det du säger människa! Förstår du ingenting? Att vara nedsövd och dö i jämförelse med att vara sedererad utan andningshjälp. Skaffa dig lite insikt innan du postar nästa gång i ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in