2020-04-17, 07:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu börjar forskning om fetma och corona dyka upp.

Enligt denna amerikansk studie är fetma en riskfaktor hos yngre än 60 år. Dubbelt så många hamnade på intensivvård med BMI över 30, och risken nästan fyrfaldigades vid BMI 35.

Obesity in patients younger than 60 years is a risk factor for Covid-19 hospital admission

https://watermark.silverchair.com/ciaa415.pdf?token=AQECAHi208BE49Ooan9kkhW_Ercy7Dm3 ZL_9Cf3qfKAc485ysgAAAmMwggJfBgkqhkiG9w0BBwagggJQMI ICTAIBADCCAkUGCSqGSIb3DQEHATAeBglghkgBZQMEAS4wEQQM g5XPaMqArskptfhrAgEQgIICFpLNTCOeD_uA9rlPUULJ4aMx8r xLEtfoFVX4ZWH9UxYXRnuB4hup7kYyiBUP3x5o0sy8bD2Gh8OZ dq-m0rMRV7PJOmaEeo57iEjRI6_O27udoaxqmzw6RBcGvrXd1k XMBela9s90HmC7Av7-2X4fQrUS83Y9THGCNMmzaW3t_N53gIq69iXPTbZaBuSdP8HBJq uhetHK5_17vmhzH-E0u79jFsjp7IUblS C4teXKR1zKVLzJefHS4VJw83cMaGMeJF1OOW5uQTxtzPJSWhyL UHwMrNc5EF-xDH77s5OO7lb8CN66ryQkMZXDbfrDIFMZ0bf1jm OwP2M_-vPvMVvSGLTv2ZJRLbcQHu6NQRh4wd1ddr72Vb3tcb7nJ3ZWIV-MnS9BZRiLP-xwPa1NgRnscyJWKZ3aOXg1nYo1Z7uuQz 7HaMZ6RKiFOfIcwSEHctg-E8pNWD77c8p9TiLp89E2KJNbY6c5FeyVofVu8PT134AVI6E70W E3nfaw8KycokAwV5-RYA1SSZNITk lI3Ab5Ku3qv_xUXpdRkXdvyArN5jPtMi6WFr2ujBFNiFUsYaKn jKlgLAvd05d_cyJgAk4buGLMPheAcDJPKx5f7q8ufxV9D5085y CLn3wfGCoCuWMXVlIMyk8n9xA260QikjLqD1btPG0PxkURx6jv zimFiVpUoQXy2YdGg4WqC4YWiz5MfUpDdcFocw

Och här en till, där fetma och ålder över 60 år är signifikanta riskfaktorer.

In the decision tree for admission, the most important features were age >65 and obesity; for critical illness, the most important was SpO2<88, followed by procalcitonin >0.5, troponin <0.1 (protective), age >64 and CRP>200. Conclusions: Age and comorbidities are powerful predictors of hospitalization; however, admission oxygen impairment and markers of inflammation are most strongly associated with critical illness.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.08.20057794v1
Insulinresistensen bör vara högre hos obesa personer även om man inte har utvecklat diabetes. Jag undrar om det kan ha någon betydelse. Skulle kunna ha det för det handlar ju om dysfunktion på cellnivå.
Citera
2020-04-17, 07:32
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nu tog Aftonbladet upp det i sin livefeed också. Nu MÅSTE de ju fråga FHM om detta på dagens presskonferens!! Håll koll snälla, om ingen journalist frågar FHM om detta idag, så är det mörkning som pågår, då vet vi det! Och isf kan vi strunta i att öht prata siffror här inne!

"Fler äldre i Sverige kan ha dött i covid-19 än vad Folkhälsomyndighetens statistik säger, enligt Ekots granskning. Anledningen är att alla som blir sjuka på äldreboenden inte testas.

En anledning är att det råder brist på kemikalier som krävs för att analysera proverna. Folkhälsomyndigheten bekräftar problematiken, som kan finnas på flera äldreboenden runt om i Sverige.

De som avlider utan att testas hamnar inte i myndighetens statistik över dödsfall. Det finns ännu ingen prognos för hur många dödsfall till följd av covid-19 som missas.

Aftonbladets livefeed ca 15 min sen.

Ja, korthuset har börjat darra. Tidningarna går åt en mer neutral hållning för att inte hamna på fel sida när katastrofen är ett faktum. Märkte redan igår att moderatorerna på AB inte lika lättvindigt som tidigare snäste av folk genom att citera FHM.
Citera
2020-04-17, 07:33
Medlem
santos_devilles avatar
Jag var sjuk i början av februari. Jobbig tung hosta, ont i skallen, hög feber, ont i kroppen, svårt att andas men framförallt hög jävla puls och högt blodtryck. Gick jag upp för trappan hemma fick jag sätta mig och lugna ner mig 10 minuter innan jag kunde fokusera på att kolla på tv.

Var hängig i tre fyra dagar innan det bröt ut, sedan var jag sjuk och dålig i 3 dagar sen frisk.

Jag har hela tiden tänkt att det var influensan, men jag har aldrig haft problem med pulsen och blodtrycket samt varit totalt andfådd av att koka kaffe av influensan tidigare. Blir småsjuk i en två dagar sen är jag frisk. Det sjuka är att 3 till i min arbetsgrupp blev också sjuka i liknande symptom.

Jobbar på ett bolag där många reser i jobbet. Usa, italien, england osv osv.

Tror ni vi kan ha haft corona i Sverige redan Januari/Februari?
Citera
2020-04-17, 07:33
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Otroligt, men skönt att få en förklaring på siffror som verkat helt obegripliga.

Och bra att FHM inte är ute efter att hamna högt på någon highscore-lista, utan istället prioriterar fakta till 100%.

Jag föredrar faktiskt det. 95% av mupparna i den här tråden föredrar förstås Norges "modell".

Men detta är ingen popularitetstävling. Det har FHM förstått. Det är på allvar, försök att förstå det!

Chile är ju annars ett riktigt föredöme, där många avlidna räknas in som tillfrisknade för att "de inte smittar". Troligen räknar de såhär på uppdrag av Anders Tegnell.

Men en sak som jag inte förstår, är hur Stockholms siffror beter sig. Hittills verkar ju en väldigt stor andel av det som rapporteras in under helgen vara enbart Stockholm, men ändå är väldigt mycket av eftersläpet också Stockholms siffror. Är det så att vi över helgen får en rätt bra bild över hur många som dör på sjukhus per dygn, eller är det så enkelt att man hinner med mindre administrativt då?
Citera
2020-04-17, 07:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Mitt lokala äldreboende införde också ett besöksförbud och började anordna "träffar" genom öppna fönster och sociala medier istället. Personalen var grymt strikta på att hålla avstånd mellan sig själva och "besökarna", vilket ändå måste ha minimerat risken till en viss del. Och detta skedde då cirka en månad innan FHMs rekommendationer om besöksförbud. Så man har även tagit ett egenansvar där, med de begränsade resurser man haft till sitt förfogande. Kanske inte överallt, men iaf här hos oss...

Bra av er att agera proaktivt! Kudos till er. Ni har ju tydligt visat att med rätt åtgärder tidigt så går det att hantera Coronavirus. FHM vill ju ha smittade för sin flockimmunitet så deras agenda är inte samma som för många av oss som förstår att covid19 inte är att leka med.
Citera
2020-04-17, 07:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kan det vara så att feta har högre blodtryck, begynnande typ 2 diabetes mm? Dvs att deras livsstil orsakar flera "underliggande orsaker"

Sen är det antagligen svårare att köra extremt överviktiga i respirator. Tyngre att andas med tjocka fettlager som tynger
Viruset drabbar ju andningsorganen och är man tjock har man ju redan svårt för att andas. Tänk bara på hur en överviktig människa flåsar efter att ha gått i en trappa eller liknande?
Citera
2020-04-17, 07:35
Medlem
Månsans avatar
Idag kommer kurvan plana ut och bli helt platt med ytterligare 143 coronadöda i Sverige. Tegnell säger att det ser mycket ljust ut och att vi ska tvätta händerna. Alla döda förklaras med eftersläpning, i verkligheten är de 143 döda bara 35 döda, ingen på presskonferensen har några frågor på den mystiska kalkylen.

Samtidigt kommer Norge och Finland rapportera tre döda vardera. Tegnell meddelar att våra grannländer kan vänta sig massdöd när de nu öppnar upp samhället en aning.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man vill att ens äldre ska få en bra sista tid, så ska man definitivt inte tvinga på dem en vårdform som bara köper dem en kort tid med grav invaliditet, PTSD, depression och kognitiva problem. För det är så verkligheten ser ut för de äldsta som mot alla odds överlever respirator.

Det har blivit en fix idé hos folk att man ska ha respirator om man får covid19, utan hänsyn till alla de medicinska och etiska överväganden som man normalt gör.
Eller så driver man en human sjukvård och söver patienten när det börjar närma sig vilket man inte kan göra utan andningshjälp.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Någon som vet varför kina har 1300 nya döda på worldofmeters idag? Ny våg? Eller folk som varit sjuka upp till 8 veckor?

Det handlar väl om att de har skrivit upp dödssiffran.

Citat:
Antalet coronaavlidna i Wuhan är 50 procent högre än tidigare rapporterat. Det meddelar den kinesiska storstadens styre, och förklarar att man reviderar alla siffror efter en ny genomgång. Beskedet bidrar till en upprörd internationell debatt om vad Kina berättar – och inte berättar – om viruset.
https://www.vk.se/2020-04-17/virusdoden-i-wuhan-skrivs-upp-rejalt
Citera
Medlem
Citat:
Någon som vet varför kina har 1300 nya döda på worldofmeters idag? Ny våg? Eller folk som varit sjuka upp till 8 veckor?

För dom insåg att det var fler som faktiskt dött. Att världen inser att det är minst 5000 till som dött i det skitlandet är nog de allra flesta med på. Mörkningen är total i det där landet.
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:

De hade tydligen glömt räkna 50%. BULLSHIT. vi snackar minst 1000%. Nu är usa och kikar på Wuhan labbet som källa till viruset, börjar lukta lite krig
Citera
2020-04-17, 07:36
Medlem
Det är ju inte så att viruset tar hänsyn och väntar in tills vi förberett oss på alla plan...utan det gäller att handla snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in