2020-04-17, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det är det jag skriver att hårstråna inte hade ngn cellkärna för att kunna göra en analys och få fram dna.

Jag påstår att du har fel här.
NFC säger inte att det inte går å få fram DNA, dom säger att
det inte lämpar sig för analys med deras standardmetodik, vilket är en
helt annan sak.
Jag vet att det går å få fram DNA med specialanalys som inte utförs på NFC.
Av den anledningen tycker jag att dom borde ha skickat det vidare för specialanalys,
precis som dom gjorde med ringen.

Det är ju för helvete hår som har påträffats på en mördad människa,
samt i en mördad människas hand.
Citera
2020-04-17, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Gör dig inte dummare än vad du är.

Var god se Aktbilaga 157 och delen B gällande sidan 340.

Blodet på SD:s sko = under plösen, blodet på undersidan hos den sinisträra skons plös.

Även så också fodret innanför skon.

Mvh/ "Kurt Jokern Olsson"

Det är bara du som gör dig dum här.
Jag visade dig vad som sades under rättegången och det är
endast efter det som det döms. "Omedelbarhetsprincipen".
Sedan spelar det ingen roll om du gräver fram hinkvis med blod i FUP:et.

Den sakkunnige från NFC sa att
det inte går att avgöra om DNA:t på skon kommer från blod, saliv eller sekret.

Det är bara för dig å bita i den suraste av citroner å inse att det är kört i TR.
Du får sätta ditt hopp till HovR.
Citera
2020-04-17, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är bara du som gör dig dum här.
Jag visade dig vad som sades under rättegången och det är
endast efter det som det döms.
"Omedelbarhetsprincipen".
Sedan spelar det ingen roll om du gräver fram hinkvis med blod i FUP:et.

Den sakkunnige från NFC sa att
det inte går att avgöra om DNA:t på skon kommer från blod, saliv eller sekret.

Det är bara för dig å bita i den suraste av citroner å inse att det är kört i TR.
Du får sätta ditt hopp till HovR.
Njae.
Om vittnen avviker från vad de tidigare sagt under förhör får åklagaren hänvisa till förundersökningsprotokollet som då blir processmaterial. RB36 kap 16 § 2 st.
Citera
2020-04-17, 07:22
Medlem
Champagneoclocks avatar
Det var nog ett bra beslut. Hiding behöver inte mer glödande kol på sin redan ärrade svål.
https://www.na.se/artikel/aklagaren-overklagar-inte-beslutet-att-slappa-misstankte-hjarstamordaren-vi-invantar-domen?referrer= app
Citera
2020-04-17, 07:23
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så glad jag blir att du är tillbaka!
Jag kan bara hålla med.
Började faktiskt skriva först att SD svarade kort och ville inte förstå frågorna, men ändrade mig sedan. SD rättar åklagarens frågor och nästan arrogant som att det är han om driver föreställningen ger honom inte pluspoäng.

Egentligen är det just denna bild som är så viktig för honom, som gör att han inte klarar av att hantera att han blir lämnad av HD och L*ena samtidigt. Han måste till varje pris upprätthålla den perfekta bilden.

Liten avvikning:
Nu kom jag på plötsligt att jag läste att SDs pappa hade rackat ner på huset som SD köpte och att SD jobbade dag och natt på att renovera upp det (för att visa pappan att han dög). Tror att det kan ha varit L*ena som berättade det?

Kanske ligger allt häri? Att hans bild av sig själv har blivit kränkt av fadern? och att det har bidragit till att han måste hålla Mr Nice aktiverad utåt, men inuti känns det bräckligare.

Tillbaka till ämnet:

Har man inget att dölja, då lägger man upp alla kort på bordet direkt.

Då behöver man inte läsa FUP först för att få svar på hur det ligger till.

Att inte samarbeta är ett allvarligt tecken och bör ses som ett försök att komma undan rättvisan. Som sagt, jag tycket att det ska vara olagligt att ljuga i förhör när jag ser hur det år till här.

Hur många versioner har vi inte hört på vad han gjorde på mordnatten!
Han minns inte.
Men han minns i detalj allt om barnspärrarna och mailet snackar om det i flera minuter.

Allt sådant som ska ge honom trovärdighet; dvs att han är en man som tar ansvar och gör sitt jobb även om det är mitt i natten.

Och jag hoppas inte att domaren har gått på den bild han vill ge av sig själv, en perfekt familjefar och medborgare. Frisksportig tävlingssimmare och simlärare, pilot och geocachare. Duktig i skolan kunde han inte låta bli att säga också!

En sådan person som inte gör ett mord.

Tack! Jag kommer nog hoppa in här lite då och då 😉

Jag tycker det märks rätt tydligt när SD slirar på sanningen. På vissa av åklagarens frågor som SD svarar nej på hörs det väl (min uppfattning). Det tydligaste nejet från SD som låter som en lögn är när åklagaren frågar SD om det stämmer att han sökt information angående hur han skulle kunna få en kvävning av hans dotter (med svår kolik) att se ut som plötslig spädbarnsdöd.
På andra frågor broderar han ut svaret mycket mer än nödvändigt, exempelvis mailet till jobbet under mordnatten.
Det är väldigt märkligt att hans minnesförlust är så selektiv... Det mesta minns han inte men det han påstår sig minnas beskriver han in i minsta detalj.
Citera
2020-04-17, 07:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det tvivlar jag på.
Om man efter all denna tid och så många sidor och rader av indicier samt två häktningar,
låter honom lämna häktet, varifrån ska hon få argument för ett överklagande?
Åkl kanske framhäver den pipiga mördar rösten är argumentet som avgör i HovR?
Svårt att se det går att vaska fram något mer ur skvaller-FUP som 10-20 pers kämpat med i snart två års tid.
Det är utsikslöst så urlakad den är ner till minsta stavelse. Åkl behöver något nytt som hon inte lyckats finna med hjälp av mycket stora resurser under flera år..
Citera
2020-04-17, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Njae.
Om vittnen avviker från vad de tidigare sagt under förhör får åklagaren hänvisa till förundersökningsprotokollet som då blir processmaterial. RB36 kap 16 § 2 st.

Det stämmer det du säger, men det är inte relevant i det här
fallet angående mitt svar till JM.
Citera
2020-04-17, 08:22
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime

Jag tycker det märks rätt tydligt när SD slirar på sanningen. På vissa av åklagarens frågor som SD svarar nej på hörs det väl (min uppfattning). Det tydligaste nejet från SD som låter som en lögn är när åklagaren frågar SD om det stämmer att han sökt information angående hur han skulle kunna få en kvävning av hans dotter (med svår kolik) att se ut som plötslig spädbarnsdöd.
På andra frågor broderar han ut svaret mycket mer än nödvändigt, exempelvis mailet till jobbet under mordnatten.
Det är väldigt märkligt att hans minnesförlust är så selektiv... Det mesta minns han inte men det han påstår sig minnas beskriver han in i minsta detalj.

Tar vi det igen: Det är INTE brottsligt för den tilltalade att ljuga. Förstår man inte det hamnar man lett snett i resonemanget då man som flera framhåller som avgörande i fällande för den nu frisläppta.

I brottmål har åklagaren full bevisbörda. Den tilltalade har ingen bevisbörda alls. Det här innebär att det är åklagaren, och bara åklagaren, som måste bevisa att den tilltalade är skyldig. Den tilltalade har inga som helst skyldigheter att medverka till att utreda brottet. I princip kan den tilltalade sitta tyst rakt igenom hela förundersökningen. Han/hon kan sitta tyst även vid förhandlingen. Åklagaren får således ingen bevislättnad bara för att den tilltalade sitter tyst. Det här innebär i sin tur att det faktiskt inte spelar någon roll vad den tilltalade säger (eller inte säger) vid bedömningen av om åklagaren har fullgjort sin bevisbörda. Det i sin tur innebär att att den tilltalade i princip kan säga vad som helst, utan att det på något sätt påverkar den bevisbörda som åligger åklagaren.

Att den tilltalade ljuger har således ingen betydelse för bedömningen om huruvida den tilltalade skall anses skyldig till brottet som han/hon står åtalad för. Denna princip klargjordes med all önskvärd tydlighet i Högsta domstolens avgörande i det så kallade ”Balkongfallet”. I det avgörandet föreslog högsta domstolen att bevisprövningen i brottmål skulle ske i 2 steg. I ett första steg skulle åklagarens huvudsakliga bevisning prövas utifrån frågan om denna räcker för en fällande dom. Vid detta första steg skulle man bortse från den tilltalades uppgifter helt och hållet, utan enbart titta på åklagarens huvudsakliga bevisning. OM bevisningen ansågs tillräcklig för att styrka åtalet, då kunde man gå vidare till steg nr 2. Om bevisningen inte ansågs räcka för att styrka åtalet, behövde man dock inte gå vidare till steg 2 i prövningen. Åtalet skulle under dessa förhållanden ogillas.

Det ovan sagda innebär att den tilltalades utsaga först får betydelse om åklagaren lyckats styrka åtalet med sin egen bevisning. Om åklagaren inte lyckas styrka åtalet med sin bevisning, spelar det således ingen roll vad den tilltalade säger. Det spelar givetvis inte heller någon roll att man kan konstatera att den tilltalade ljuger (bevisningen räcker ändå inte till för en fällande dom).

https://advokatsnack.se/2019/03/05/vad-hander-nar-den-tilltalade-ljuger/

Mårten Schultz: Får man ljuga i domstolen?
november 20, 2007.

I DN:s artikel om våldtäktsåtalet mot den skånska plastikkirurgen illustreras en sak med rättegångar som kan förvåna personer som inte är så insatta. I rättegången har nämligen den för brott anklagade läkaren ändrat sin story, enligt DN, från tingsrätten (där han dömdes) till hovrätten. Den kvinna som sitter som målsägande, brottsoffer, i rättegången, beklagar sig genom åklagaren över att läkaren kan ”ljuga hur mycket som helst”. DN:s reporter verkar finna det här anmärkningsvärt i intervjun med åklagaren:

DN: Men kvinnan får inte ljuga?
Åklagaren: – Nej.Men han får ljuga hur mycket som helst?
– Ja.

Och så är det. Den som är anklagad för ett brott kan ljuga hur mycket som helst. Det är inte ett brott att ljuga i domstolen för den som är anklagad för ett annat brott. Den tilltalade – den som är anklagad för brott – kan alltså inte dömas för mened. Om däremot ett vittne ljuger så begår hon mened, vilket är ett allvarligt brott. Varför är det då så?

Varför är det tillåtet att den person som ofta senare döms för brottet kan sitta och blåljua i domstolen? Ja, det bottnar i rättssäkerhetstankar. Den som är misstänkt för ett brott skall ha rätt att försvara sig med alla medel som finns.

Tillägg: Även målsäganden kan i allmänhet ljuga. Brottsoffret hörs inte under ed, till skillnad från vittnen.

https://martenschultz.wordpress.com/2007/11/20/far-man-ljuga-i-domstolen/

Det kan vara bra att ha i minne då stora delar av tråden handlar om att lögner gör honom juridiskt bunden till mordet.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-17 kl. 08:49.
Citera
2020-04-17, 08:35
Medlem
Citat:
Jag tycker att UWs vittnesmål i Tingsrätten beskriver Lena väl och hur hennes mående och beteende förändrades över tid. Han gav en väldigt tydlig bild av hur hon sakta men säkert bröts ner och hur mycket skam hon bar på. LW berättade själv att hon skämdes över sina val och att hon inte klarade av att stå upp för sig själv. Flera vänner hade vänt henne ryggen och JG hade utmålat henne som en hora. När hoten från SD ökade och hon blev mer rädd så började hon be om hjälp, med en stor rädsla för att inte bli trodd eller tas på allvar. Jag är glad att hon inte kan se vad vissa skriver om henne härinne 😔😔.

Normaliseringsprocessen ger en förklaring till hur destruktiva relationer utvecklas och varför det är så jävla svårt att ta sig ur dom, det är inte att bara lämna och gå vidare. Samtidigt är det när kvinnan börjar frigöra sig och mannen förlorar viss kontroll som mannen blir som farligast.
Vi har sett det förr, vi ser det nu och tyvärr kommer vi få se det igen. Historien med män som dödar kvinnor återupprepar sig.

Jag kom att tänka på där att HDs otroligt dåliga mående under lång tid, kanske var ett resultat av deras mångåriga relation och psykiskt förtryck från SD. Sen skaffade han ny/(nya?) kvinnor att charma och förtrycka. Inte helt ovanligt, dessvärre.
Citera
2020-04-17, 08:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kanske var han mörkhårig dessutom.

Ja, vem vet det kan ju vara så djävligt att han dessutom var mörkhårig och matchande mot de icke analyserade hårstråna i Bo,s hand, chansen är ju minimal men finns så redan där kan ju TR hitta rimligt tvivel.

Ska bli intressant att läsa om händelsen omnämns i domskälen.
Citera
2020-04-17, 08:38
Medlem
Citat:

Ang det jag fetat:
Det tycker du säkert inte alls, eller hur?
Du, lika väl som de flesta här inne, tror ju att SD är mördaren, så vad annat är att vänta från hans sida?
SD är givetvis fullt medveten om att han riskerar att kunna bli dömd till livstids fängelse, så i ljuset av den insikten är hans selektiva minnesförlust inte förvånande.
Du tror ju att han är mördare. Det är fel att mörda. Det är också fel att ljuga -fast inte lika fel, sett i allmänhetens ögon. Så varför bryr du dig ens om att han kanske ljuger?

Vi lever i en tid som för många är ytterst påfrestande. Corona -sjukdom o död, permitteringar, isolering, reserestriktioner och annat, och som om det globala eländet inte räckte, så har till råga på allt SD släppts på fri fot.
För dem i tråden som lagt stora delar av sitt vakna liv på att hetsa mot SD, måste frisläppandet av honom ha kommit som en chock. En av dessa skrev f ö att det var precis vad h*n upplevde. Arma människa!

Det är därför skönt att trots rådande orostider, vi ser att rättssamhället i Sverige tycks fungera: Finns det rimligt tvivel om någons skuld, skall denne inte dömas!
Att t ex en postare här lagt närmare 10k inlägg för att få SD dömd, har uppenbarligen inte tingsrätten brytt sig om.
Det känns tryggt!

Edit:
#TeamÖrebroTingsrätt
Senast redigerad av Carinah78 2020-04-17 kl. 08:44.
Citera
2020-04-17, 08:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Som en liten parentes kan nämnas att antalet "favoritpoäng" på hans burkar har börjat minska sedan han återupptagit aktiviteten på sitt geocachekonto efter häktesfrisläppningen.

(När släpptes han förresten ut från häktet? Eftersom han redan den 5 april verkar ha varit och fixat en saknad burk/behållare i sin P*aya de* Kum*a-cache).
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-04-17 kl. 09:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in