2020-04-15, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag minns inte men det fanns ett annat exempel om Walter, 99 år gammal i Sverige, som fick vård och syrgas på sjukhus och klarade sig. Det var riktigt värmande att läsa om.

Och då fick man god lust att anmäla varenda enskilt fall som ev. kommer upp till ytan framöver, i det fall att det händer att äldre inte får t.ex. syrgasvård eller sjukhusvård, om de behöver det. Äldre är lika mkt värda

Storyn om överlevaren Walter; https://www.expressen.se/nyheter/har-skalar-walter-99-ar-frisk-fran-corona/

Äldre prioriteras inte bort för att de är gamla, de prioriteras bort för att ofta innebär intensivvård bara ett utdraget lidande för äldre personer med underliggande sjukdomar och hälsoproblem. Om man är 90+ år och pigg lär man få intensivvård så länge ingen som skulle ha bättre nytta/chans att klara sig har behov av platsen.
Citera
2020-04-15, 09:20
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Det har pratats om att vårdpersonal i hemtjänst och på boenden är för outbildade och inkompetenta för att kunna använda skyddsutrustning.

Jag bedömer att det krävs betydligt mer kompetens och kunskap för att ge syrgas på ett adekvat sätt.

Så det är knappast aktuellt heller isåfall.

Finns dom som kan ge sig själv syrgas så för en normalbegåvad räcker det men en stunds information och praktisk övning. Risken att man gör fel får man ta den hänger mest på personliga egenskaper.

Det enorma kravet på utbildning hänger samman med att man inte vill införa det. Det finns bristande tillgång på gas det krävs logistik, ansvarsmän etc. Kostnaden för den vårdgivande ofta en kommun är säkert det mest avgörande.
Citera
2020-04-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Och detta får du ifrån var?
Nu är det du, Tegnell och Schulman som presenterats som källor i detta. Gör det tyvärr inte så mycket mer troligt.

Såhär skriver "forskarna" själva:

"De siffror som vi använder i vår debattartikel överensstämmer med de tre mest använda internationella statistiksidorna, nämligen WHO:s hemsida, Johns Hopkins School of Medicine's hemsida och Worldometers hemsida. Dessa sidor hämtar i sin tur materialet ur den dagligen uppdaterade rapport över samtliga kända fall i världen som finns tillgänglig på European centre for Disease prevention and control (ECDC)'s hemsida.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-kritiska-til-fhm-lat-politikerna-ta-over

Forskarna har själva skrivit en rättelse att deras siffror var missvisande.
Men jag antar att deras egna erkännande inte duger heller för alarmister som redan börjat dyrka deras artikel trots dess misstag.
Citera
2020-04-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Allt under 300 idag och det mörkas så in i helvete

Jag har inte hört nånting att Sverige har byggt upp en Command Centre 24/7 för att klara den ökade administrationen och samordningen i samband med krisen,

det kanske finns den typen av förstärkning -det kan man ju kommunicera isåfall för det ökar ju känslan av trygghet "nu fokuserar vi på det här!"

Tegnell i p1 nu. Han säger att Sverige räknar bäst då t.ex. i Italien så är allt så decentraliserat och det finns ingen kvalitetskontroll utan regionerna har olika sätt att rapportera på. Spanien rapporterar enbart dödstal från sjukhus så ett enormt mörkertal enligt Tegnell. Tyskland gör så att läkarna själva rapporterar in från sina sjukhus.
Citera
2020-04-15, 09:21
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Forskarna har själva skrivit en rättelse att deras siffror var missvisande.
Men jag antar att deras egna erkännande inte duger heller för alarmister som redan börjat dyrka deras artikel trots dess misstag.

Ok tack. Då vet jag. Du har noll på fötterna. Tack för förtydligandet.

Kan du presentera var forskarna skriver att deras siffror var missvisande tack. Har missat det.
Citera
2020-04-15, 09:22
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Om det är sant att personer över 80 (biologisk ålder - alltså kan det vara en multisjuk 55-åring) nekas intensivvård är det så fruktansvärt sorgligt och en nationell tragedi som förtjänar ett minnesmärke, särskilt med tanke på att andra länder vårdar sina gamla med respirator och många överlever ju. T.ex. var det en över 100 år gammal dam som överlevde i Kina som det rapporterades om. Så tragiskt alltihop. Det får ta slut nu jag får en riktigt dålig känsla av dom nya artiklarna som kommit ut på sistone, tänker främst på att man nu tvivlar på långvarig immunitet etc!

Framgick det om 100-åringen som klarade sig hade behövt syrgas under en tid för att underlätta andningen?

Att ha syrgas är en liten slang du har i näsan kopplad till en tub med syrgas,

eller en mask över ansiktet,

för att öka syrehalten i inandningsluften så det kommer in syre i blodet,

när lungorna har problem med att ta upp syre,

det är inte samma sak som att vara kopplad till respirator.

Respirator är en maskin som andas åt dig.
… [ Visa mindre ]

Precis. Så då är nästa fråga: finns det syrgas tillgängligt när folk behöver?

Jag tänker ute på landet långt från storstäderna och IVA avdelningarna, där äldre vårdas i hemmet av Hemtjänsten?

Ingen aning men syrgas lär ju vara betydligt enklare att fixa fram än respiratorer.
Citera
2020-04-15, 09:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är ju bra, visar ju att Putintrogna kan nå höga positioner i samhället.😬😬😬
Ha, ha det är nog att dra resonemanget ett steg för långt trots allt.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det går helt emot allt vad vetenskapsetik heter att bete sig så bedrägligt. Det diskvalificerar dem totalt. De borde inte få behålla sina jobb ens.
Att vara inkompetent eller biased som forskare är kanske oetiskt, men detta var en debattartikel med kritik mot FHM. Då kanske det är okej?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Om det är sant att personer över 80 (biologisk ålder - alltså kan det vara en multisjuk 55-åring) nekas intensivvård är det så fruktansvärt sorgligt och en nationell tragedi som förtjänar ett minnesmärke, särskilt med tanke på att andra länder vårdar sina gamla med respirator och många överlever ju. T.ex. var det en över 100 år gammal dam som överlevde i Kina som det rapporterades om. Så tragiskt alltihop. Det får ta slut nu jag får en riktigt dålig känsla av dom nya artiklarna som kommit ut på sistone, tänker främst på att man nu tvivlar på långvarig immunitet etc!

Framgick det om 100-åringen som klarade sig hade behövt syrgas under en tid för att underlätta andningen?

Det finns säkert fler överlevare om de bara får hjälpen.

"The true measure of any society can be found in
how it treats its most vulnerable members"
- Mahatma Ghandi

Hänger den planschen i FHMs entré redan kanske nån som sett?
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-15 kl. 09:25.
Citera
2020-04-15, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vilka rekommendationer? Att tvätta händerna och hålla sig hemma när man är sjuk? De rekommendationerna är sunt förnuft som jag förutsätter att varenda person gjort i alla tider.

Det som de gjort som gjort någon som helst skillnad är max gränser på sammankomster, det är inga rekommendationer det är påbud med påföljder om de överträds.
Jag tänker närmast på social distansering som alla i mitt närområde verkar följa slaviskt. Jag har svårt att förstå varför man ska tvingas stanna inne. Viruset sprids inte särskilt långt utomhus. Dessutom brukar det vara okej att få rasta sin hund och gå och handla i länder med utegångsförbud. Varför? Tar viruset paus då?
Citera
2020-04-15, 09:24
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:

Att ha syrgas är en liten slang du har i näsan kopplad till en tub med syrgas,

eller en mask över ansiktet,

för att öka syrehalten i inandningsluften så det kommer in syre i blodet,

när lungorna har problem med att ta upp syre,

det är inte samma sak som att vara kopplad till respirator.

Respirator är en maskin som andas åt dig.
… [ Visa mindre ]

Precis. Så då är nästa fråga: finns det syrgas tillgängligt när folk behöver?

Jag tänker ute på landet långt från storstäderna och IVA avdelningarna, där äldre vårdas i hemmet av Hemtjänsten?
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ingen aning men syrgas lär ju vara betydligt enklare att fixa fram än respiratorer.

Utrustningen fanns säkert i beredskapslagren, försvaret kan ha stoppat undan den nånstans.
Citera
2020-04-15, 09:25
Medlem
milofos avatar
Roade mig, om man nu kan kalla det det, med att kolla andelen nyinskrivna mot åldersfördelningen i befolkningen för att se hur hårt man triagerar just nu. I första kolumnen är antalet människor inom åldersgruppen och i andra kolumnen antalet nyinskrivna som får vård:

60-69: 1 108 438 Nyinskrivna: 286
70-79: 989 013 Nyinskrivna: 192
80-89: 436 679 Nyinskrivna: 29
90-99: 92 735 Nyinskrivna: 1

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Antagandena är som följer: 1) gruppen 60-69 förmodas triageras milt (för närvarande) 2) äldre grupper behöver vård oftare än 60-69, så om andelen inläggningar per capita är lägre än gruppen 60-69, så innebär det att ett minimum av mellanskillnaden av dessa människor triagerats.

70-79: har en befolkningsmängd om 89.2% av gruppen 60-69. Andelen nyinlagda borde vara minst 255 men är 192. Ett minimum av 63 människor eller 25% har triagerats bort i gruppen 70-79 bland de nyinskrivna.

80-89: har en befolkningsmängd om 39.4% av gruppen 60-69. Andelen nyinlagda borde vara minst 113 men är 29. Ett minimum av 84 människor eller 74% har triagerats bort i gruppen 80-89 bland de nyinskrivna.

90-99: har en befolkningsmängd om 8.4% av gruppen 60-69. Andelen nyinlagda borde vara minst 24 men är 1. Ett minimum av 23 människor eller 96% har triagerats bort i gruppen 90-99 bland de nyinskrivna.

Totalt i gruppen 70-99 får 222 nyinskrivna vård och ett minimum av 170 människor har sorterats bort för att dö. Är du äldre än 70 år löper du den 15/4-2020 43.4% risk att sorteras bort.

Och det är så man håller dödstalen nere och får en världsledande 80%ig överlevnadsratio på IVA...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in