2020-04-17, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
For meg høres ikke avtalen uklar ut.

Nei det er en del flisespikkeri her, avtalen var at elektrikeren skulle til AE og skifte kjøkkenlamper men når han ikke fikk svar så dro han ikke dit. Helt logisk spør du meg.
Citera
2020-04-17, 02:51
Medlem
Citat:
For meg høres ikke avtalen uklar ut.

Hvorfor ringte han først hvis de hadde avtalt en bestemt tid?

Tror du han ringte henne for å minne henne på avtalen senere på dagen?

Eller tror du at han møtte opp til avtalt tid, (09:30 eller 10:00), og ringte på døren i Sloraveien, uten å få svar, og deretter ringte henne på telefonen for å høre om hun var like i nærheten, kanskje ute og luftet hvalpen, og heller ikke fikk svar på telefonen?
Citera
2020-04-17, 02:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er mange mulighet og vanskelig å vite hva som er sant.

Det har vært skrevet at AEH gjorde avtale med elektrikeren for "ett par uker siden", og at elektrikeren etterpå ikke oppnådde "kontakt" med henne. Som om elektrikeren hadde ringt henne flere ganger, og at avtalen var av typen at elektrikeren skulle skaffe eksempelvis lamper og så kontakte henne for å avtale tidspunkt for installasjon. Men dette er bare mine egne gjetninger. Det er uklart hva slags avtale hun hadde med elektrikeren. Så det er lov å spekulere.

I siste VG-artikkel var det skrevet at lydspesialisten undersøkte hendelser fra 31.10. Det åpner for at det finnes flere opptak enn larm-samtalen TH gjort 14:08. Da finnes det mest sannsynlig en annen lydkilde fra 31. oktober, men det vanskelig å vite hva slags og når opptaket er gjort.

Jeg tror at politiet allerede i desember i fjor nevnte at de skulle gjennomføre "spissede søk" etter levningene av AEH. Og at politiet har engasjert psykologer og andre fagfolk for å prøve å tolke hvordan TH reagerer, på artikler i VG og på eksempelvis en ny runde med lydspesialist. Med kjøring av Ford Focus frem og tilbake på gårdsplassen, lås opp og lås igjen ytterdøren. I jakt på reaksjoner, spor og tegn som kanskje kan lede til stedet hvor han har skjult henne. Trusselbrevet og alle epostene er nok analysert opp og ned og ut og inn og satt inn i alle slags tenkelige kontekster.

Det er en slags psykologisk krig som pågår, mellom politiet og TH. Om hvor levningene av AEH er skjult. TH vil nok aldri røpe noe som helst, eller innrømme noe. Unntatt ved en glipp.

Okej, tack. Det begränsar värdet av mina tankar en del. Men, elektrikern kan ha ringt och spelat in meddelanden på en fast telefon. Både på kvällen innan och förmiddagen efter. Och polisen kan ha lyckats extrahera ljud av bil o nyckel där sådana inte borde vara.

Även AE kan ha ringt ut, men på tider då THs bil inte borde ha hörts enligt hans egen berättelse.

Sen kan man leka med tanken att polisen kontrollerar om inte en nyckelvridning borde ha hörts (men dörren var kanske ”uppställd” så nyckel inte behövdes), eller konstaterat att bilen på inspelningen faktiskt inte låter som en Ford focus.

Sen har du ju förstås rätt i att den mediala sidan av polisens insats innehåller ett överskott utöver det rent tekniska prövandet. Man vill att nån ska se och veta.

Att ljudupptagningen kan ha med söket efter kvarlevorna att göra stämmer kanske också. Det skulle kunna röra sig om att bestämma tidsfönster som GM varit hänvisad till och alltså hur långt bort kroppen kan tänkas finnas.
Citera
2020-04-17, 02:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Ang hytteturen til Kvitfjell så er det en udokumentert påstand som kom fra en som hadde hørt noen rykter om det, altså en trådsanning.

Tack. Mycket trådsanningar. Det är inte det sämsta. ;-)
Citera
2020-04-17, 03:16
Medlem
Citat:
Nei det er en del flisespikkeri her, avtalen var at elektrikeren skulle til AE og skifte kjøkkenlamper men når han ikke fikk svar så dro han ikke dit. Helt logisk spør du meg.
Ja, det høres logisk ut. Håndtverkere bruker ofte å ringe til den de har avtale med når de er på vei fra forrige oppdrag. Noen oppdrag tar lengre eller kortere tid enn beregnet, og min erfaring er at håndtverkere (de gangene jeg har gjort avtaler med de) sier at de kommer ca kl 10 og at de ringer noen minutter før de kommer til meg. Jeg tror at dette er vanlig, og det kan også ha vært slik at elektrikeren ringte til AE for å si fra om at han kom om noen minutter. Kun de gangene håndtverkere har hatt oppdrag hos meg helt på begynnelsen av deres arbeidsdag (kl. 07:30), har de kommet presis på det klokkeslettet.

Citat:
1) Hvorfor ringte han først hvis de hadde avtalt en bestemt tid?

2) Tror du han ringte henne for å minne henne på avtalen senere på dagen?

Eller tror du at han møtte opp til avtalt tid, (09:30 eller 10:00), og ringte på døren i Sloraveien, uten å få svar, og deretter ringte henne på telefonen for å høre om hun var like i nærheten, kanskje ute og luftet hvalpen, og heller ikke fikk svar på telefonen?
1) Se fetad tekst i svaret mitt til Gassa.
2) Nei.
3) Jeg tror mest at det var slik som jeg skrev i svaret til Gassa over. Og hvis det var slik, så tenker jeg at det kanskje også kan ha vært slik: Etter å ha ringt til AE for å si fra at han kom om noen minutter og AE ikke tok telefonen, så kan han ev ha gått bort til Hagens hus og ringt på døren (hvis han feks tenkte at AE kanskje ikke hadde hørt telefonen ringe) ettersom han allikevel var på vei dit (hvis det var slik).

Etter å ha ringt på døren og ingen åpnet, kan han ev ha prøvd å ringe til AE en gang til, og han kan ha kommet til hennes svarer som har spilt inn ev lyder fra inni huset og utenfor huset i tillegg til talebeskjed fra elektrikeren (jeg tenker på feks lyder inne i huset som ikke ville vært mulig for elektrikeren å høre, men som ev ble med på den ev talebeskjeden hvis hans telefon fanget opp de lydene slik at de ble med på opptaket på AEs telefon. Slike ev lyder kan lydteknikeren ev ha funnet).
Senast redigerad av POlROT 2020-04-17 kl. 03:20.
Citera
2020-04-17, 03:16
Medlem
Citat:
Hvorfor ringte han først hvis de hadde avtalt en bestemt tid?

Tror du han ringte henne for å minne henne på avtalen senere på dagen?

Jeg ville også ringt før jeg dro dit, ikke rart i det hele tatt.
Citera
2020-04-17, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej, tack. Det begränsar värdet av mina tankar en del. Men, elektrikern kan ha ringt och spelat in meddelanden på en fast telefon. Både på kvällen innan och förmiddagen efter. Och polisen kan ha lyckats extrahera ljud av bil o nyckel där sådana inte borde vara.

Även AE kan ha ringt ut, men på tider då THs bil inte borde ha hörts enligt hans egen berättelse.

Sen kan man leka med tanken att polisen kontrollerar om inte en nyckelvridning borde ha hörts (men dörren var kanske ”uppställd” så nyckel inte behövdes), eller konstaterat att bilen på inspelningen faktiskt inte låter som en Ford focus.

Sen har du ju förstås rätt i att den mediala sidan av polisens insats innehåller ett överskott utöver det rent tekniska prövandet. Man vill att nån ska se och veta.

Att ljudupptagningen kan ha med söket efter kvarlevorna att göra stämmer kanske också. Det skulle kunna röra sig om att bestämma tidsfönster som GM varit hänvisad till och alltså hur långt bort kroppen kan tänkas finnas.

Jeg mener å huske at Sloraveien sto oppført med både fasttelefon og en telefax-linje. Og elektrikeren kan ha lagt igjen beskjed både på fasttelefonen og på AEHs mobil.

Politiet har også nevnt at AEH skal ha hatt telefonisk kontakt med noen, tidligere (før 09:14) den dagen, altså 31. oktober. Telefonisk kontakt. Kanskje sms. Kanskje en beskjed lagt igjen på mobilsvar.

Politiet kan like gjerne ha utelukket Ford Focus, som å ha forsøkt å identifisere en Ford Focus. Som du sier.

Jeg tror politiet veksler mellom å stresse og presse TH, at TH skal føle trussel om at han kan bli arrestert når som helst. For deretter å fyre opp under overlegenheten hans, og prøver å overbevise han om at han allerede har sluppet unna, og at de aldri vil greie å ta han.

Er ikke rart at politiet måtte legge opp en mediestrategi. Det er et absurd og tragisk sirkus TH har stelt i stand.
Citera
2020-04-17, 03:19
Medlem
Citat:
Ja, det høres logisk ut. Håndtverkere bruker ofte å ringe til den de har avtale med når de er på vei fra forrige oppdrag. Noen oppdrag tar lengre eller kortere tid enn beregnet, og min erfaring er at håndtverkere (de gangene jeg har gjort avtaler med de) sier at de kommer ca kl 10 og at de ringer noen minutter før de kommer til meg. Jeg tror at dette er vanlig, og det kan også ha vært slik at elektrikeren ringte til AE for å si fra om at han kom om noen minutter. Kun de gangene håndtverkere har hatt oppdrag hos meg helt på begynnelsen av deres arbeidsdag (kl. 07:30), har de kommet presis på det klokkeslettet.

1) Se fetad tekst i svaret mitt til Gassa.
2) Nei.
3) Jeg tror mest at det var slik som jeg skrev i svaret til Gassa over. Og hvis det var slik, så tenker jeg at det kanskje også kan ha vært slik: Etter å ha ringt til AE for å si fra at han kom om noen minutter og AE ikke tok telefonen, så kan han ev ha gått bort til Hagens hus og ringt på døren (hvis han feks tenkte at AE kanskje ikke hadde hørt telefonen ringe) ettersom han allikevel var på vei dit (hvis det var slik).

Etter å ha ringt på døren og ingen åpnet, kan han ev ha prøvd å ringe til AE en gang til, og han kan ha kommet til hennes svarer som har tatt opp ev lyder fra inni huset og utenfor huset i tillegg til talebeskjed fra elektrikeren (jeg tenker på feks lyder inne i huset som ikke ville vært mulig for elektrikeren å høre, men som ev ble med på den ev talebeskjeden hvis hans telefon fanget opp de lydene slik at de ble med på opptaket på AEs telefon. Slike ev lyder kan lydteknikeren ev ha funnet).

Det her er ikke hvilken som helst håndverker, det er AE`s nabo og bekjente, og han har nummeret hennes lagret på telefonen og de snakker med hverandre både titt og ofte.

Det er ikke rart han ringer før han drar dit, det er helt logisk at han gjør det.
Citera
2020-04-17, 03:23
Medlem
Citat:
Det her er ikke hvilken som helst håndverker, det er AE`s nabo og bekjente, og han har nummeret hennes lagret på telefonen og de snakker med hverandre både titt og ofte.

Det er ikke rart han ringer før han drar dit, det er helt logisk at han gjør det.
Det har du rett i Og det er jo også logisk hvis han stikker bort til huset og ringer på (hvis han tenkte at hun bare ikke hørte telefonen), hvis de hadde en avtale ca kl 9:48.
Citera
2020-04-17, 03:28
Medlem
Citat:
Det har du rett i Og det er jo også logisk hvis han stikker bort til huset og ringer på (hvis han tenkte at hun bare ikke hørte telefonen), hvis de hadde en avtale ca kl 9:48.

Hæ ? Tror du elektrikere begynner på jobb 09.45 ? Det er vel opplagt at han ikke ringte hjemmefra.
Citera
2020-04-17, 03:31
Medlem
Det kan kanskje også hende (selv om det ikke ble sagt i intervjuet) at avtalen var før 9:48 og at elektrikeren ringte på døren 9:47 og da AE ikke åpnet døren så prøvde han å ringe til henne kl 9:48.

Men jeg er usikker på om det sto i en avisartikkel at de hadde en telefonavtale. Det betyr vel en avtale om å ringe?
Citera
2020-04-17, 03:32
Medlem
Citat:
Hæ ? Tror du elektrikere begynner på jobb 09.45 ? Det er vel opplagt at han ikke ringte hjemmefra.
Nei. Han var på vei til AE etter å ha blitt ferdig på forrige oppdrag tror jeg.
Evt vært hjemme for en kaffekopp mellom oppdragene?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in