2020-04-16, 22:58
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Anders Tegnell kommer gå till historien som en av de största vetenskapsmännen någonsin.

Förr i tiden hade han och de övriga i FHM riskerat avrättning.

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Oberoende forskare i Brasilien hävdar att landet har 313.000 smittade och inte 30.000 som myndigheter har rapporterat.

Källa BBC

Säger en del.
Citera
2020-04-16, 22:58
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har inte Sverige för tillfället de högsta dödstalen i världen per capita, trots mörkläggning?

Nejnejnej.

Vi ser kurvan plana ut nu.

Vad folk inte vet att dödstalen i själva verket ökar exponentiellt när kurvor planar ut. Speciellt om dom planar ut i flera veckor. Det vet alla autister. Det är för att vi superunika svenskar räknar bättre än alla andra.

Citera
2020-04-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Stämmer. Men då de officiella sifforna visar att enbart 550 har tillfrisknat hittills jämfört med uppskattningen på 950000 smittade, så är det försumbart.

Poängen med diskussionen var att en person i tråden hävdade med stöd av ICL:s uppskattning att 950000 svenskar har haft Corona, vilket var uppenbart felaktigt. Då felet uppdagades utbröt i sedvanlig ordning en shitstorm från förnekarnas håll.

Siffran visar har haft och har nu, i.e. samlat antal under pandemins gång.

Med så pass många symtomfria eller med milda symtom med behandling hemma så registreras inte dessa som friskförklarade. 550 bör därmed tas med en nypa salt. Så antalet sjuka just nu är omöjligen ~950 000.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Ok så en läkare i ett program påstås att skillnaden blev liten eller ingen alls om läkaren avgjorde dödsorsak?

Jag har inte hunnit kolla det programmet än men det låter onekligen intressant. Kommer du ihåg ungefär när denne sade det? Har du en länk till programmet?

Länk finns i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Mainstream att gå emot ”Tegnell” men här måste jag göra det.

Eftersom vi totalt har ~14 000 bekräftat smittade, är frågan vad dem grundar sitt utlåtande på?

Känns som att även journalister styrs av önsketänkande och inte vågar ställa följdfrågor på sådant som låter bra.

Flockimmunitet bör väl dessutom vara begränsad till Stockholm då övriga Sverige inte är lika hårt drabbat?

Å andra sidan... vad är alternativet? Stänga ner Sverige tills det finns ett vaccin?

Covid är ett förödande virus som kommer döda folk. Direkt eller indirekt.

Jag hoppas FHM har bättre modell än det här, men med lite antagande kan man få till följande:
Antag 1% mortalitet. Ca 500 döda i Stockholm-> 500/0,01=50000 är smittade idag.
Antag tillväxtfaktor på smittspridningen: 1,1
Antal smittade efter 30dgr blir då 50000*1,1^30=872000. Dvs ca halva storstockholm.
Om mortalitetennivån består, så är det 'bara' 8720st som har dött för att uppnå denna flockimmunitet...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ingen har påstått att barn inte kan smittas så jag förstår inte varför någon skulle ljuga om det. Det är ovanligt att det leder till svårare symptom och IV dock. Men det är overifierade uppgifter alltså.

Ja, det är overifierade uppgifter. Det som också är overifierat är att 20 patienter i Stockholm är barn, alltså som är inlagda. Tre av dessa ligger på intensiven
Citera
2020-04-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Desinformation innebär att man sprider felaktig information i syfte att påverka. Du spred felaktiga siffror om antal döda i syfte att påvisa att det går dåligt för Sverige i att bekämpa Corona. Du gjorde det dessutom från Ryssland, i ett svenskt forum klockan 22 på kvällen.

Det är rätt uppenbart vad du pysslar med.
Jag angav antalet dödsfall som rapporterats idag enligt Worldometer. Vänligen specificera de fel du hittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja underligt.
Annars kör folk med bilbälte, cykelhjälm, står lydigt och väntar på grön gubbe o.s.v.

Men även om det fanns en stor opinion mot regeringen vad skulle folk göra, demonstrera?

Det tycks också råda en rörande konsensus när det gäller smitthanteringen bland samtliga partier.

Det enda käbbel som jag hört handlar om hur många miljarder staten ska sponsra näringslivet med.

Hur många som dör verkar inte vara lika viktigt att diskutera.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Anders Tegnell kommer gå till historien som en av de största vetenskapsmännen någonsin.

Hollywood kommer hylla store svensken med en stjärnspäckad blockbuster som kommer göra succe runt om i världen. Givetvis kommer Leonardo DiCaprio att spela huvudrollen som Anders Tegnell.
Citera
2020-04-16, 23:01
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Källa på att det går bra för sverige i corona bekämpandet?

Vart har jag påstått det?

V.14 hade vi kraftig förhöjda dödstal jämfört med föregående år. Det är indikator på att det inte går bra.
Källa: https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/

Men jag sprider inte felaktiga siffror i syfte att påverka vilket varmadrycker gör (direkt från Ryssland).
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Nej det funkar inte så, även med samma restriktion går det effektiva R värdet ner successivt. Därför ser vi nu att antal nya smittade gått från exponentiell tillväxt till linjär runt den 3e april och dödstalen följer därefter med viss fördröjning.

Kan förklara mer, men tror inte du kommer läsa.

Stämmer bra det (att jag inte kommer läsa).

Vi gör ett experiment i god anda.
Jag hystar iväg ett PM till dig om tio dagar så ser vi vem som var närmast.
Du påstår 80, jag påstår 180.

Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Länk finns i tråden.

Till vilket klipp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera