2020-04-16, 22:42
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
På vad då?

Det du påstår såklart. Du påstår att det inte påverkar. Förklara hur du kommer fram till det åtminstone.
Citera
2020-04-16, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Varför skulle vår levnadsstandard sjunka så drastiskt?

Allmän kraftig nedgång i ekonomin.

Där magdas worst case scenario (studio ett Sr1 idag) visar på en nedgång av BNP på över 10 procent. Nåt sånt var vi inte ens nära i 90-tals krisen.

Vi har senaste 9-10 åren haft en rekord stor ökning av negrer och araber som ej är självförsörjande och kräver transfereringar i + 200 miljarders level varje är.

You do THE math.
Citera
2020-04-16, 22:43
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Borde vara en självklarhet att ifrågasätta.

Ja, det tycker du och jag men uppenbarligen inte alla.

Sverige verkar med ens krylla av experter som förstår detta tillräckligt bra för att kunna döma ut hela världens samlade experter och ställa sig bakom Anders Tegnell och hans gäng på FHM.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Då ber jag om ursäkt. Då har ljuger svenska intensivvårdsregistret

Nej, som jag svarade hissen tidigare så ligger/har legat just 2 st under 20 år.
1 pojke 0-9 och en flicka 10-19.

Hissen rättade just sig själv och skrev att det nog är 2st varav 1 på SÖS
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Nja, vid 60% och ett R0 på 2,5 så blir R 1, d.v.s att varje smittad smittar en till, och immuniteten går över 60, och R under 1 och så sjunker gradvis smittan.
Just det, jag uppdaterar inlägget.
Citera
2020-04-16, 22:44
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag har inte sagt att man inte kan jämföra. Tvärtom. Däremot har jag sagt att jag är medveten om att osäkerheter kan förekomma i jämförelserna. Det finns osäkerhet i vad som betecknas som ett dödsfall i Covid-19. Det gör att 2 länder som är exakt lika hårt drabbade av en sjukdom, kan redovisa vissa olikheter i siffrorna.

Trots olikheter i redovisningen, så kan man observera att vissa länder har drabbats hårdare än andra av Covid-19. Det kan då vara intressant att jämföra länderna, för att försöka förstå varför vissa har drabbats hårdare än andra.

- Det är ju en förstahandskälla. Men den stora svagheten är att man inte vet hur ärlig skribenten är.

- Nej. Det är inte den mest intressanta frågan att besvara. Den riktigt intressanta frågan är "hur klarar man bäst av detta?".

Ifall man ser det som en tävling mellan länder, så är det viktigt att jämförelsen görs rättvist. Ifall man istället har som syfte att efterlysa åtgärder mot Covid-19, så är det inte lika intressant att jämförelsen är helt rättvis. Det viktiga är att hämta inspiration från åtgärder som har fungerat i andra länder.

- Jag är otålig efter åtgärder för att hålla siffran nere.

- Det var just därför som jag spred det vidare i form av ett citat, och inte ett påstående som jag själv går i god för. Du får själv begrunda skribentens trovärdighet.

- Du får ta och förklara vilket fog du har för påståendet att "VarmaDrycker" är ett troll. Jag är medveten om risken att det är ett troll, men du får förklara hur du kom till en säker slutsats.

- Det där förhållningssättet behöver man ha även gentemot etablerade nyhetsmedier. Och även gentemot Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har misstänkliggjort avvikande åsikter genom att prata om främmande makter som försöker utnyttja Covid-19 för att splittra samhället. Den splittringen sköter svenska myndigheter ypperligt helt på egen hand.

För att ge ett exempel på oärlighet bland etablerade nyhetsmedier, så kan man ta hur dom beskriver invandringsmotståndare. Journalistkåren hävdar att motstånd mot invandring bygger på en uppfattning att människor från andra länder är mindre värda. Det är djupt oärligt att tillskriva invandringsmotståndare sådana åsikter. Den sortens lögner förstör möjligheterna till samtal mellan medborgare med olika uppfattningar.

- Vilka politiska övertygelser ligger bakom nyhetsmediernas osanningar? Det är inte bara anonyma skribenter på Flashback som ägnar sig åt oärlighet.

- Jag får säga detsamma. Vågar du ifrågasätta påståenden från etablerade nyhetsjournalister?

Hej.

Förstår att du lagt mycket tid på inlägget och jag ber om ursäkt att jag inte orkar läsa det.

Jag har redan svarat dig tidigare och är klar med den diskussionen.

Ha en fin kväll.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Källa?

Liberalerna har aldrig vart starkare än nu på FB.
Citera
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag kan bara konstatera att du har fel beträffande allt utom religiositet, vilket både nationell och internationell forskning visar. Forskning visar också att ju längre ut på högerkanten du är, ju ängsligare och räddare är du och ju mer lättare påverkbar för skräckpropaganda är du.

Högerkant? Vad yrar du om politik nu också?

Är totalt opolitisk och har sedan länge insett att det är en teater så där träffade du fel.

Klart jag är ängslig ?
Vill du hoppa för ättestupet bara för att ? Menar du att, som du antyder, ni socialliberaler gärna gör det så varsågod to you.
Indoktrinerad dumstrut är vad du framstår som.

Kom med källor på Dina påståenden om att jag har fel (i något där vi inte ens jmf rätt eller fel i våran diskussion då ingen fakta är inblandad...)
Citera
2020-04-16, 22:45
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Jag håller med dig om att det inte går att stänga ner hela ekonomier i flera år. Nu har jag inte heller pratat om flera år. Med tanke på hur mycket som kommit fram på bara dessa tre månaderna kommer vi att ha tillgång till effektiva behandlingar och bromsmediciner innan året är slut.

Att nu stänga av Stockholm, grundskolor och stänga ner restaurangbranschen och kanske även propagera för att bära mask offentligt skulle troligtvis rädda många liv, även om nedstängingen bara skulle gälla en månad.

Det våra grannländer har gjort kommer att visa sig spara många medborgares liv även om de tvingas öppna upp nu igen.
Ja kanske, jag hoppas du har rätt för liv skulle det onekligen spara.
Men jag är tveksam till att det kommer komma till den punkten så snabbt. Och det gör att jag anser att den svenska strategin är den bästa vägen just nu, med det vi vet idag. Men jag blir väldigt gärna överbevisad i detta i framtiden.
Citera
2020-04-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man har efter 45 år ingen specifik behandling mot parvovirus b19. Tänk om man sitter inlåst i åratal för ingenting?
Parvovirus ger i värsta fall lite röda utslag på kinderna. Covid-19 har >100 tusen dött av på några veckor. Så, jo, det är nog värt att i alla fall försöka fördröja epidemin.
Citera
2020-04-16, 22:46
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Nej, dom ligger runt 80 per dag nu, om man tar hänsyn till eftersläpningen. Antal nya smittade i Stockholm stiger heller sen ungefär den 3 apr samtidigt som vi testar fler.

Även du måste förstå att det inte kommer leda till någon ökning av dödstakten i Stockholm.

Dödstakten är omkring 180-200 idag.
Kommer du se klart och tydligt om en vecka när FHM:s siffror korrigerats.

25/3 var det 25 döda.
1/4 var det 50 döda.
8/4 var det 97 döda.

Ingen restriktion har införts således kommer dödstakten dubblas ungefär varje vecka till det mättas.

Siffrorna 9/4 och framåt är helt betydelselösa tills dom korrigerats. Vi kan fortsätta diskussionen om 7-10 dagar, så får vi se vem som var närmast sanningen.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-04-16 kl. 22:53.
Citera
2020-04-16, 22:47
Avstängd
Demonstrationer i Tel Aviv, Israel och i Michigan, USA.
Kommer det att bli "Gula Västarna 2.0 ?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in