Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
I ena andetaget så är du medveten om att det inte går att jämföra länder, i nästa så jämför du ändå med andra länder.
- Jag har inte sagt att man inte kan jämföra. Tvärtom. Däremot har jag sagt att jag är medveten om att osäkerheter kan förekomma i jämförelserna. Det finns osäkerhet i vad som betecknas som ett dödsfall i Covid-19. Det gör att 2 länder som är exakt lika hårt drabbade av en sjukdom, kan redovisa vissa olikheter i siffrorna.
Trots olikheter i redovisningen, så kan man observera att vissa länder har drabbats hårdare än andra av Covid-19. Det kan då vara intressant att jämföra länderna, för att försöka förstå varför vissa har drabbats hårdare än andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
När jag påtalar ditt dubbla budskap så börjar du även försvara beteendet med att bland annat hänvisa till andra Flashback skribenter vars enda källa är ”jag har ena foten i Ryssland”.
- Det är ju en förstahandskälla. Men den stora svagheten är att man inte vet hur ärlig skribenten är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Det viktiga att förstå är att ingen sitter med svaren som alla söker, ”vem klarar detta bäst.”
- Nej. Det är inte den mest intressanta frågan att besvara. Den riktigt intressanta frågan är "hur klarar man bäst av detta?".
Ifall man ser det som en tävling mellan länder, så är det viktigt att jämförelsen görs rättvist. Ifall man istället har som syfte att efterlysa åtgärder mot Covid-19, så är det inte lika intressant att jämförelsen är helt rättvis. Det viktiga är att hämta inspiration från åtgärder som har fungerat i andra länder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Det kommer vi aldrig att få veta. Länge har Sverige legat i linje men tidigare års statistik men v.14 drog det iväg i antal dödsfall. Väldigt tråkigt men väntat i en pandemi.
Vi får se hur helåret blir. Det som avled nu kanske till viss del skulle avlidit senare under året av ålder.
Min gissning är ändå att året borde sticka ut en del. Åtminstone några tusen fler dödsfall än föregående år.
- Jag är otålig efter åtgärder för att hålla siffran nere.
Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Nej... de kan inte det eftersom du inte kan kontrollera om personen har någon inblick i något överhuvudtaget. Då ska man bortse från påstående eller åtminstone inte sprida det vidare eftersom du då går i godo för informationen.
- Det var just därför som jag spred det vidare i form av ett citat, och inte ett påstående som jag själv går i god för. Du får själv begrunda skribentens trovärdighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Du får nog ta på dig att det blev lite tokigt det där.
- Du får ta och förklara vilket fog du har för påståendet att "VarmaDrycker" är ett troll. Jag är medveten om risken att det är ett troll, men du får förklara hur du kom till en säker slutsats.
Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Citat:
Ursprungligen postat av Citat från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Att ha ett källkritiskt förhållningssätt till information är att hela tiden ha följande fråga i bakhuvudet: Vem säger vad och varför?
- Det där förhållningssättet behöver man ha även gentemot etablerade nyhetsmedier. Och även gentemot Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har misstänkliggjort avvikande åsikter genom att prata om främmande makter som försöker utnyttja Covid-19 för att splittra samhället. Den splittringen sköter svenska myndigheter ypperligt helt på egen hand.
För att ge ett exempel på oärlighet bland etablerade nyhetsmedier, så kan man ta hur dom beskriver invandringsmotståndare. Journalistkåren hävdar att motstånd mot invandring bygger på en uppfattning att människor från andra länder är mindre värda. Det är djupt oärligt att tillskriva invandringsmotståndare sådana åsikter. Den sortens lögner förstör möjligheterna till samtal mellan medborgare med olika uppfattningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Citat från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Tendens
Tendenskriteriet utgår från upphovsmannens intresse av att påverka opinionen. Den som är part i ett mål - alltså har personliga, ekonomiska, ideologiska eller andra intressen i en sak - kan alltid misstänkas för att vara otillbörligt tendentiös. Med det menas att hen kan misstänkas ge en falsk eller förvrängd bild av verkligheten. Det kan handla om rena lögner, men det kan också handla om att överdriva, välja bort vissa fakta som inte passar in i den tes man vill driva eller använda sig av ett känsloladdat språk.
- Vilka politiska övertygelser ligger bakom nyhetsmediernas osanningar? Det är inte bara anonyma skribenter på Flashback som ägnar sig åt oärlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Lycka till.
- Jag får säga detsamma. Vågar du ifrågasätta påståenden från etablerade nyhetsjournalister?