2020-04-16, 22:03
Bannlyst
Jag är så stolt att jag bor i ett land som låter vetenskaplighet och inte rädsla styra hur vi hanterar denna kris, samt att en majoritet av vår befolkning stödjer strategin.

Det är en ynnest att få vara en del av detta rationella och kloka folk!
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Kan någon förklara för mig hur Tegnell säger att vi kan nå flockimmunitet i Maj, när vi enbart har (bekräftade) ynka 12500 fall?

FHM har tänkt fel. De flesta människor vill inte ingå i den där flocken så...
Nedstängning är vägen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Kan någon förklara för mig hur Tegnell säger att vi kan nå flockimmunitet i Maj, när vi enbart har (bekräftade) ynka 12500 fall?

Dessutom skröt han i början av förra veckan att FHM's titthåls-polls då man undersökte 750 Sthlm'are var osedvanligt stor. (Vilket den var!)

Den visade på 2.4 procent smittade.

Dårarna har ingen koll....

Att uppnå flockimmunitet i vårt antisociala/själv karantän land/hemmajobb population skulle ta till 2028.

Antingen vaccin i slutet av året eller så kväser vi skiten så gott vi ksn.

Finns inget tredje alt.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-16 kl. 22:08.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Du envisas med dina feltolkningar av siffror. Lägg till siffrorna efter den 8e och lägg till hur stor eftersläpningen brukar vara så ser du att 8e är peaken.
Fast det är ju bevisligen en stor eftersläpning i minst en vecka (tom längre men i mindre volym).
Så de enda siffror vi kan lita någorlunda på är de som är minst en vecka gamla.

https://pbs.twimg.com/media/EVt3pVNXgAAjOM1?format=png&name=4096x4096
Citera
2020-04-16, 22:04
Medlem
Det är reseförbud i EU till den 15 maj tror ni man får resa sen,när förlänger de om de ska förlänga?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Stockholm har 7 - 15 % smittade i de två studier som gjorts. Vi har testat så få därför har vi få bekräftade smittade. Bara i Stockholms län så är det nog minst 250 000 smittade.
Citera
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Slutmålet för alla länder är flockimmunitet. Det vet alla folkhälsomyndigheter i den hela civiliserade världen.

Givetvis. I förlängningen. Men nu?

Innan vi ens vet vad f-n vi har att göra med ? (För det vet vi inte)

Innan vi har en sportkeps till effektiv behandling? Som förmodligen kommer inom månader iallafall då hela världen jobbar på detta.

Varför tror du andra länder har samma taktik men just nu har lock-down?
Citera
2020-04-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Du envisas med dina feltolkningar av siffror. Lägg till siffrorna efter den 8e och lägg till hur stor eftersläpningen brukar vara så ser du att 8e är peaken.

https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Vilka siffror utgår man ifrån då om det inte är bekräftade fall? Tar man ett nr från röven eller?

Jag undrar seriöst
Man försöker räkna baklänges utifrån akuta fall och dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:

Antalet smittade i Sverige är säkert redan fler än 500k men flockimmunitet i Maj låter aningen optimistiskt ändå. Men givetvis kommer smittspridningen avta när allt fler redan har varit sjuka. Effekter ses väl redan vid 30-40%. Antar att det är det han menar.

Sen vet man ju inte ens säkert om folk blir immuna eller hur många som får antikroppar och hur länge den immuniteten i så fall finns kvar.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-04-16 kl. 22:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag ska inte säga något om flockimmunitet för därom vet jag inte mkt. Men regionalt tror jag nog att man kan se resultatet av sådant redan vid 20-30% smittade.

Jag tycker min region är intressant att kika på.. Östergötland har legat som värst drabbat nästan hela tiden sett till befolkningsmängd. Vi har ändå klarat vården bra, och jag vet av personliga erfarenheter att folk på 70+ och multisjuka ändå får vård. Och som det ser ut nu har kurvan över intensivvårdade och sjulhusinlagda planat ut eller till och med minskat

Min teori är att det beror på att Intensivvårdsplatserna minskar i antal. Brist på läkemedel, reservdelar och utbildad personal.
Citera
2020-04-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Okej då var det inte du som sa det utan någon annan.

Ja att om förhållandet är statiskt så påverkar det så klart inte R0 värdet, det jag hävdar är att det finns de som påstår att det är miljoner smittade i Sverige nu och det kan det inte vara om inte R0 är betydligt högre än vad Corona tillskrivits.
Det kan ha varit någon annan, ja.

Jag tror mörkertalet är enormt, men främst i Stockholm.

Det är svårt att räkna bakåt. Vi vet inte hur många smittade vi hade i slutet av februari. Det kan ha varit tusentals, men där bara en handfull fick symptom som tog dem till sjukhuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in