2020-04-16, 21:06
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Två stycken animerade grafer som visar inrapporterade fall över tid samt döda per dag. På den sista kan man se utplaningen som hela tiden rör sig framåt.

https://twitter.com/NiklasJonsson91/status/1250464270665605121
Samma slutsats som en israelisk undersökning visade. Smittotoppen låg i början av april och nu avtar den.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vadå ”verkar ligga på 1%”? Hur kan du gissa på det när ingen vet hur många som är smittade/varit smittade?

Om en miljon svenskar har blivit smittade ligger dödligheten på en promille. Men en sån gissning är såklart lika meningslös.
Jag förklarade i inlägget du citerade att vi vet att 2.5% av stockholmarna var någorlunda nysmittade en vecka innan skärtorsdagen. Det gjordes en undersökning då av FHM.
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Hur vore det om du länka en uppdaterad länk istället. Där står det 135 föda idag. Hur förklar du det?

Källa: https://c19.se

Hänvisa gärna till officiella källor istället och inte hobbyprojekt från enskilda utan insyn i hur inrapporteringen sker.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Hur vore det om du länka en uppdaterad länk istället. Där står det 135 föda idag. Hur förklar du det?

Källa: https://c19.se
Men snälla du, det är samma länk, 93 är hur många som Stockholm rapporterat om du scrollar ner lite.
Det är den siffran som Björn använt. Eftersom bara 10 av hela summan 135 har dödsdag idag så har stockholm rapporterat som MAX 10st med dödsdag idag.

Bättre så ?
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fast du ser inte helheten tycker jag. Det borde orsaka en folkstorm om det hade varit över och siffrorna såg ut så här. Men nu är vi ju i starten av ett ett eller flera år långt maratonlopp.
Vi har bara dragit på i början, men kommer inget vaccin halvvägs in inloppet (vilket med nuvarande kunskap är otroligt) så kommer övriga länder komma i kapp eftersom de inte kommer kunna hålla sin befolkning och sina gränser stängda i ett eller flera år.

Vänta med domen tills vi har ett vaccin eller antiviralt medel.
Har vi högre dödstal då så är jag den förste att erkänna att jag hade fel. Sådant har jag inga problem med, jag försöker vara logisk och faktabaserad. Men just nu i och med att den svenska vården fortfarande klarar av sitt uppdrag så tyder allt på att vår modell är korrekt.

Du det behövs inte med att vänta med domen. Siffrorna talar sitt eget språk. Vi valde fel väg i Sverige och med en dåres envishet väljer vår ledning att fortsätt på denna väg...
Citera
2020-04-16, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Fy fan vad tragiskt med Adam Alsings bortgång.
Det känns som att viruset slår helt oförutsägbart, vilket jag tycker är läskigast. Ingen vet riktigt hur ens kropp kommer reagera oavsett hur frisk man är sedan tidigare.

Medelåldern för när man dör av corona är 82 år, samma som Sveriges medellivslängd, så att säga att covid slår oförutsägbart är i bästa fall korkat, i värsta, medvetet panikskapande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Varför ska du sätta malmö i karantän?

Men har inte malmö varit ett par år redan...
Dom kunde ju inte spela in en ny säsong av bron för några år sen.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
På Diamond Princess vet man iallafall exakt hur många som blivit smittade så en dödlighet mellan 1-2% låter fullt rimligt.
Övervikt av äldre passagerare på den båten.
Citera
2020-04-16, 21:08
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Men har inte malmö varit ett par år redan...
Dom kunde ju inte spela in en ny säsong av bron för några år sen.
Ingen anledning att stänga bron.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Flockimmunitet uppstår när R<1, mao när smittan inte längre kan överföras till fler i nästa generation, än vad den gjorde i föregående generation, pga immunitet.

Flockimmunitet % =100*(1-1/R0), vid R0=5,7 (tror detta var den nya siffran) => 100*(1-1/5,7)=82,5%

Förutsätter att varje smittad blir immun.
Senare forskningen tyder på att så kanske inte är fallet då en stor del av de tillfrisknade verkar sakna antikroppar, vilket skulle göra de mottaglig för en ny runda.

Sen kan man fundera på de permanenta skador som påvisats kommer ha för effekt när en så stor del av befolkningen blir utsatta för det.

Jag förstår varför britterna bytte linje, det är inte försvarbart exponera så många mot nått som kan svältas ut tills vaccin dyker upp.
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
På Diamond Princess vet man iallafall exakt hur många som blivit smittade så en dödlighet mellan 1-2% låter fullt rimligt.

Hur såg populationen ut på ”Diamond princess”?
Hur många var äldre, hur många hade underliggande sjukdomar?

Utan vetskap om det så kan du omöjligt dra slutsatser. Tänk såhär... är ett kryssningsfartyg representativt för ett samhälle i övrigt...
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Frankrike har ändrat strategi, igen? Först börjar de räkna ihop döda på äldreboende, har de ändrat testing nu också, 17k+ nya fall idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in