2020-04-16, 21:01
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Finns inget rätt eller fel i en fråga där en person tydligen tycker semantiken är det viktiga och andra parten ifrågasätter hur i hela friden någon kan prata om tolkningsutrymmet gällande detta och bortse från andra grunder att ifrågasätta samma text. Hört talas om ordet syftesfel nån gång? Minst lika troligt att det är det som Hänt gällande tempus.

Det JAG dock reagerade på är att du väljer att ta en strid gällande semantik när den sagda referensen innehåll så MYCKET mer man kan diskutera tolkningsutrymmet för. Och där det i Mitt tycke hade vart tämligen mycket mer relevant.

Och by the Way Du och invektiv är väl inte särdeles främmande heller? ”Idiot. Frågan var om tempus.

En tidigare kollega till dig (också idiot) läste texten och drog slutsatsen att 9.11% av svenskarna haft Corona. Vilket för alla som tagit sig igenom...”

Gällande ”jag har rätt du har fel”, inte dags för min pappa är starkare än din å? Du, epstein och atomic kitten 🐱 är dock trådens behållning

Semantiken ÄR superviktigt.

Jävla skillnad på om 1 miljon svenskar har Corona eller om en miljon svenskar har haft Corona.

Enda anledningen till att du försöker påstå att det inte är relevant är för att det inte passar din agenda.

Trist när det blir jobbigt att trolla eller hur? Kanske skall ta tag i ditt liv istället?
Citera
2020-04-16, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Falskt. Vi ser en avtrappning nu. Länder börjar öppna upp och restriktioner lättas. Våren kommer och till hösten är corona ett minne blott.

Sverige går vinnande utan att vidta några markanta inskränkningar på samhället.

Hur många dog idag i Sthlm....sluta nu grabben.

Det här blir bara värre för varje minut.
Citera
2020-04-16, 21:02
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
https://adamaltmejd.se/covid/

Av de totala dödsfallen som rapporterades idag så är det bara 10st som har idag som dödsdag.
Och som du ser här var 93st av dessa fall inrapporterade av stockholm
https://c19.se/

Såvida Björn inte åkt runt själv på alla sjukhus, äldreboenden och hemma hos folk och räknat döda OCH råkat hamna på samma siffra idag 93 som den siffran som stockholm rapporterade så snackar Björn helt enkelt skit.

Nöjd ?

Hur vore det om du länka en uppdaterad länk istället. Där står det 135 föda idag. Hur förklar du det?

Källa: https://c19.se
Citera
2020-04-16, 21:03
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Jag kan förstå dom i utlandet som ser Sverige som nordens Nordkorea.

För dom är det obegripligt att så många tror på dessa lögner som den svenska befolkningen korvstoppas med dagligen...

När dödsiffrorna rusar i höjden så är det en ljusning i sikte och det är dax att börja vara försiktigt positiva till utvecklingen.

I Nordkorea upplyser deras SVT om att deras ledare aldrig behöver gå på toaletten och det tror fårskocken på.

I ärlighetens namn ligger inte Sverige långt efter i enfaldighet.

Våra dödsiffror är alarmerande i jämförelse med våra grannländer och borde ha skapat en folkstorm i ett normalt funtat land. Men icke sa Nicke...
Fast du ser inte helheten tycker jag. Det borde orsaka en folkstorm om det hade varit över och siffrorna såg ut så här. Men nu är vi ju i starten av ett ett eller flera år långt maratonlopp.
Vi har bara dragit på i början, men kommer inget vaccin halvvägs in inloppet (vilket med nuvarande kunskap är otroligt) så kommer övriga länder komma i kapp eftersom de inte kommer kunna hålla sin befolkning och sina gränser stängda i ett eller flera år.

Vänta med domen tills vi har ett vaccin eller antiviralt medel.
Har vi högre dödstal då så är jag den förste att erkänna att jag hade fel. Sådant har jag inga problem med, jag försöker vara logisk och faktabaserad. Men just nu i och med att den svenska vården fortfarande klarar av sitt uppdrag så tyder allt på att vår modell är korrekt.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Fy fan vad tragiskt med Adam Alsings bortgång.
Det känns som att viruset slår helt oförutsägbart, vilket jag tycker är läskigast. Ingen vet riktigt hur ens kropp kommer reagera oavsett hur frisk man är sedan tidigare.
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Anonyma skribenter på Flashback är en alldeles värdelös källa ifall man vill göra en seriös redovisning av varför dödstalen skiljer mellan länder. Däremot kan anonyma skribenter ge inblick i andra samhällen, i det här fallet Ryssland.

- Observera att jag lade in "VarmaDrycker"s beskrivning som ett citat, och inte som ett påstående som jag själv står för. På så sätt är jag öppen med att det är en bräcklig källa, och du kan själv se att källan är en anonym skribent på Flashback. Både du och jag behöver förhålla oss till dom osäkerheter som finns med anonyma skribenter.

Vet du att "VarmaDrycker" är ett troll? Eller gissar du bara? Finns möjligheten att "VarmaDrycker" är en ärlig skribent, som verkligen har inblick i ryska samhället?

Jag är medveten om möjligheten att "VarmaDrycker" är oärlig. Men jag har inte sett några bevis för det. Ifall du har några sådana bevis, så får du gärna dela med dig av dessa.

Man måste hela tiden vara medveten om risken att en anonym skribenten på Flashback är oärlig. Det är en risk som jag kan leva med, ifall mitt syfte är att fundera löst kring vilka metoder som kan tänkas fungera mot en epidemi.

- Ja. Det är luriga saker.

Nej... de kan inte det eftersom du inte kan kontrollera om personen har någon inblick i något överhuvudtaget. Då ska man bortse från påstående eller åtminstone inte sprida det vidare eftersom du då går i godo för informationen.

Du får nog ta på dig att det blev lite tokigt det där.

Här kan du utbilda dig: https://www.msb.se/sv/amnesomraden/msbs-arbete-vid-olyckor-kriser-och-krig/psykologiskt-forsvar/kallkritik-och-psykologiskt-forsvar/

Lycka till.
Citera
2020-04-16, 21:05
Medlem
Grekland landet med urusel ekonomi visar vägen på hur man på bästa sätt kan bekämpa pandemin.

Yuval Noah Harari on COVID-19's Impact on Humankind

https://www.youtube.com/watch?v=sRRhvwkV7L0

Harari said “The US had basically abdicated its role as global leader”, going on to add “Greece is doing an amazing job in containing this epidemic. If I had to choose, say between Greece and the United States, who should be leading the world now, giving us a plan of action, I would definitely choose Greece”
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Som mest har det dött ca 90 på en dag och det var 8/4. Du måste lära dig att skilja på inrapportering och dödsdag. Inrapporteringen kan skilja sig åt pga personalbrist (som t ex under påsken)

Svammel fsnns tre dagar då det var +110 innan påsken satte stopp för ordentlig rapportering.

Först nu vi kommit ikapp och siffrorna skjuter i höjden.. Imorgon kommer vi få se mardröms siffror.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Falskt. Vi ser en avtrappning nu. Länder börjar öppna upp och restriktioner lättas. Våren kommer och till hösten är corona ett minne blott.

Sverige går vinnande utan att vidta några markanta inskränkningar på samhället.

Fattar du inte att det redan är kört. Det finns ingenting att invänta, inga "slutresultat" som du och dina Tegnell-fans babblar om.

Alla dessa döda, räknas de inte om din glädjekalkyl skulle inträffa att vi i Sverige har något färre döda än ditt jävla älsklingsland Belgien? Hjärndöd och hjärtlös människa är vad du är.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Flockimmunitet uppstår när R<1, mao när smittan inte längre kan överföras till fler i nästa generation, än vad den gjorde i föregående generation, pga immunitet.

Flockimmunitet % =100*(1-1/R0), vid R0=5,7 (tror detta var den nya siffran) => 100*(1-1/5,7)=82,5%
Tror det var en icke peer reviewed studie som ansåg att spridningskoefficienten i Wuhan innan lockdown 23/1 kom upp i 5.7. Det rör sig alltså om en stad med fler invånare (>11m) än hela Sverige, i ett tidigt skede då mätningarna förmodligen var osäkra. Knappast direkt tillämpbart på Sverige idag.

Edit: Jag kanske mindes fel. Det är i alla fall en "early release" artikel som inte är den slutgiltiga versionen, och den baserar sig på förhållandena i Kina som alltså har en annan variant av viruset än Europa. Erkänner att jag inte lusläst den, men har är länken:

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0282_article

Måttliga restriktioner bör hur som helst kunna få ner spridningskoefficienten, vad den än är, så en kombination av viss flockimmunitet och vissa restriktioner skulle kunna vara en vettig kompromiss.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-16 kl. 21:13.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vadå ”verkar ligga på 1%”? Hur kan du gissa på det när ingen vet hur många som är smittade/varit smittade?

Om en miljon svenskar har blivit smittade ligger dödligheten på en promille. Men en sån gissning är såklart lika meningslös.

På Diamond Princess vet man iallafall exakt hur många som blivit smittade så en dödlighet mellan 1-2% låter fullt rimligt.
Citera
2020-04-16, 21:06
Medlem
Vad menar Anders Tegnell med att man börjar se tendenser på flockimmunitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in