Citat:
Ursprungligen postat av
Maduro
Jag säger att OM forskarresultaten stämmer så vill man vänta så länge som möjligt med att bli smittad, även om vaccinet aldrig kommer så kommer det snart att finnas effektiva behandlingar och bromsmediciner.
Jag tycker att det är uppenbart varför man då vill gör allt man kan för att skjuta eventuell smitta framåt i tiden. Du håller uppenbart inte med mig och därför ifrågasätter jag om du förstår vad vi pratar om eller om du säger vad som helst för att visa att du tycker rätt.
Jag förstår hur du tänker, och jag har i teorin inga problem att acceptera det tankesättet. Men i praktiken blir det svårt, eller omöjligt, som jag ser det. Inget demokratiskt land kommer klara av att hålla ekonomin fryst i ett eller två år, utan kontakt med omvärlden, och begränsad inhemsk rörelsefrihet. Hela världen är för global för att detta ska fungera annat än möjligtvis kortare tider. Det är inte för inte som lockdown-länderna börjar öppna upp igen efter någon månad.
Dels kommer folk inte acceptera att bli inlåsta för att skydda 1%av befolkningen annat än under en kortare tid, dela kommer politikerna inse att hela samhällsekonomin kollapsar om man fortsätter.
Att något land skulle greja att hålla en lockdown i liv under ett, två eller ännu fler år är en utopi. Eller att man först öppnar upp för att sedan slå igen när smittan blir för stor igen. Folk kommer inte hörsamma sådant i all evighet. Och företagen som kursat och sedan försöker starta upp igen för att sedan bli nedstängda igen och igen kommer ju inte försöka sig på mer än ett eller max två försök