2020-04-16, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Om den är statligt finansierad varför envisas du med att kalla den privat? Det var ju precis det jag menade.
För att den utföres av privata aktörer o inte landstingsdrivna sjukhus, stor skillnad.
Citera
2020-04-16, 20:45
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Du kan nog ta dig själv som källa, eller tror du att det dog 12st i söndags ?

Nej det tror jag inte, men det är torsdag idag och enligt Björn var det 94 personer som dog av c19 i Stockholm.

Påstår du att det antalet döda skulle fortfarande innehålla avlidna från helgen då får vara god och visa källa på det. Punkt
Citera
2020-04-16, 20:45
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det finns en rad kända och okända faktorer som påverkar hur hårt ett land drabbas. Och det finns även skillnader i hur länder redovisar hur dom har drabbats av Covid-19. Eftersom vi inte känner till alla faktorer, så blir oundvikligen en viss grad av spekulation när man funderar över varför vissa länder har högre siffror än andra länder.

En besvärlig faktor är slumpen. Var det otur att just Italien drabbades tidigt? Var det en enda enskild smittbärare som tog Covid-19 till Italien. Ifall det hade råkat vara en annan person bar på smittan, och den personen hade rest till exempelvis Kenya, hade då Kenya kunnat råka ut för samma sak som Italien? Eller finns det faktorer som gör Italien mer utsatt för smittspridning än Kenya? Italien hade kanske otur, men hade Italien kunnat göra någonting för att förebygga oturen? Det finns många osäkerheter, men osäkerheterna behöver inte sätta tvärstopp för alla funderingar kring varför vissa länder har drabbats hårdare än andra.

- Har jag på något sätt varit oärlig?

Mitt första påstående var att Sveriges siffror är katastrofala, utan att jämföra med andra länder. När du efterfrågade jämförelser, så påstod jag att Sverige har lyckats sämre än Ryssland och Japan. Skillnaderna mellan Sverige och Japan är mycket större än vad som kan förklaras med skillnader i redovisning.

Är det då fel att fundera på varför Sverige har drabbats så mycket hårdare än Japan?

- På vilket sätt talar det där emot min gissning? Vi har redan gått igenom att det finns skillnader mellan länder beträffande vad som definieras som ett dödsfall i Covid-19. Jag har förklarat att jag är införstådd med att skillnader i rapportering kan påverka siffrorna.

Från Sveriges Radio:

- Detta är vi överens om.

I ena andetaget så är du medveten om att det inte går att jämföra länder, i nästa så jämför du ändå med andra länder. När jag påtalar ditt dubbla budskap så börjar du även försvara beteendet med att bland annat hänvisa till andra Flashback skribenter vars enda källa är ”jag har ena foten i Ryssland”.

Det viktiga att förstå är att ingen sitter med svaren som alla söker, ”vem klarar detta bäst.”

Det kommer vi aldrig att få veta. Länge har Sverige legat i linje men tidigare års statistik men v.14 drog det iväg i antal dödsfall. Väldigt tråkigt men väntat i en pandemi.

Vi får se hur helåret blir. Det som avled nu kanske till viss del skulle avlidit senare under året av ålder.

Min gissning är ändå att året borde sticka ut en del. Åtminstone några tusen fler dödsfall än föregående år.
Citera
2020-04-16, 20:46
Avslutad
Vad gäller San Marino så tycker jag att resten av europas länder kan hjälpa dom med masstestningar av antikroppar. Vore ju såklart oerhört intressant information för alla länder beträffande dödlighet.
Citera
2020-04-16, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
men om du tittar på staplarna så ser du att de lägger till döda bakåt i tiden då de dog. Då kan man se exakt hur många som dog varje dag och man kan dra slutsatser utifrån det ( om det går upp eller ner och med hur mycket, om det är exponentiellt osv)

Om man tänker som du och reagerar som dig då skulle man tro att det don typ 10-20 person per dag under påsken.

Det dör +120 per dag sen en vecka tillbaka. Det är skräcksiffror.

Italien siffror för 12 dagar sen.

Sen kan du och dina libejala kompisar hålla på å köra fake hur mycket ni vill.
Citera
2020-04-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man har efter 45 år ingen specifik behandling mot parvovirus b19. Tänk om man sitter inlåst i åratal för ingenting?

Hur kan du ha så fel tänk i varenda inlägg du gör? Tänk i stället om man nu inte sitter inlåst och behandlingen dyker upp i närtid? Är du så jävla korkad att du tror det går ha ett fungerande samhälle när du har en allmänfarlig sjukdom vilt florerande i samhället?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Din otålighet leder ingen vart. Se det hellre som något positivt att de anstränger sig att justera siffrorna i efterhand så att allt hamnar på rätt dag.

Hehe. När det gäller smittor och dödstal i en epidemi/pandemi så gäller det att t o m kunna förutse var man hamnar. Annars kan man ifrågasätta expertisen. Klart att man kan om 100 år skriva böcker om detta, men det hjälper inte här och nu då man måste planera för vård, utrustning och förhållningsorder för befolkningen.

Den här smittan sprider så fort att efter 1 vecka är det för sent. FHM missade att förutse att smittan skulle sprida sig till Italienska alperna. Som om den inte skulle ta sig upp dit från låglandet. Vilken kass myndighet vi har.

Alltså så borde FHM varit förutseende innan, och sedan tar man statistiken så snabbt som möjligt för att se hur det blev i verkligheten. Och så fixar man till åtgärderna därefter. Men Tegnell är uppvuxen i Afrika och då är det den mentaliteten han har.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Effekterna av flockimmunitet börjar inte gälla exakt vid en viss %. Det börjar ge effekter tidigare än så. De effekterna gör att r0 sjunker.

Det är korrekt, men för att räkna ut hur stor del av befolkningen som behöver vara immuna, så är det startsiffran som gäller. Så, om R0= 5,4 stämmer kommer 82% av befolkningen behövas smittas innan man har R0=1

Sedan kan ju masker och social distansiering förändra R0 också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är det inte 1 % räknat på antalet smittade som menades?
Han skrev 1% av befolkningen.

Jag skulle säga att 0.1-0.3% döda av smittade låter mer rimligt. Det motsvarar att Spanien och Italien är ungefär halvvägs, eller lite mindre.
Citera
2020-04-16, 20:48
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Dödligheten verkar ligga på 1% med tillgång till fungerande vård, det gäller även Sverige. Utomlands ifrån har vi siffror på att det tar igenomsnitt 17 dagar att dö.
På skärtorsdagen presenterade Tegnell en stickprovsundersökning gjord veckan innan i Stockholm. Den visade att 2.5% av stockholmarna var smittade. Enligt Tegnell smittar man positivt under 5 dagar, om man är smittad alls, förstås.

2.5% av stockholmarna= 55.000 personer. 1% av dessa delat på 5 dagar= 110. Idag dog det 94 människor i region Stockholm enligt Björn Eriksson. 85 igår. Det har gått 15-14 dagar sedan undersökningen.

1% dödlighet är vad Tyskland, UK , USA räknat på. Dödligheten i den slutna populationen på båten Dimond Princess är 1.7%, med en medelålder på patienterna på 58 år.

Sverige testade inte för antikroppar. I en snarlik studie på ett tyskt samhälle fick de liknande resultat: 2% smittade. 14% bar dock på antikroppar. Jag misstänker att milda fall blir av med viruset relativt fort. Med detta i åtanke blir studier utan test av antikroppar missvisande.
Citera
2020-04-16, 20:48
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Nej det tror jag inte, men det är torsdag idag och enligt Björn var det 94 personer som dog av c19 i Stockholm.

Påstår du att det antalet döda skulle fortfarande innehålla avlidna från helgen då får vara god och visa källa på det. Punkt

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/16-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/

Man har ett eftersläpp som är rätt stort. Oklart om det fortfarande gäller helgen men du får ändå räkna med 3-4 dagar. De 94 som rapporterades in idag är absolut inte de som avled under gårdagen.
Citera
2020-04-16, 20:49
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Jag säger att OM forskarresultaten stämmer så vill man vänta så länge som möjligt med att bli smittad, även om vaccinet aldrig kommer så kommer det snart att finnas effektiva behandlingar och bromsmediciner.

Jag tycker att det är uppenbart varför man då vill gör allt man kan för att skjuta eventuell smitta framåt i tiden. Du håller uppenbart inte med mig och därför ifrågasätter jag om du förstår vad vi pratar om eller om du säger vad som helst för att visa att du tycker rätt.
Jag förstår hur du tänker, och jag har i teorin inga problem att acceptera det tankesättet. Men i praktiken blir det svårt, eller omöjligt, som jag ser det. Inget demokratiskt land kommer klara av att hålla ekonomin fryst i ett eller två år, utan kontakt med omvärlden, och begränsad inhemsk rörelsefrihet. Hela världen är för global för att detta ska fungera annat än möjligtvis kortare tider. Det är inte för inte som lockdown-länderna börjar öppna upp igen efter någon månad.

Dels kommer folk inte acceptera att bli inlåsta för att skydda 1%av befolkningen annat än under en kortare tid, dela kommer politikerna inse att hela samhällsekonomin kollapsar om man fortsätter.

Att något land skulle greja att hålla en lockdown i liv under ett, två eller ännu fler år är en utopi. Eller att man först öppnar upp för att sedan slå igen när smittan blir för stor igen. Folk kommer inte hörsamma sådant i all evighet. Och företagen som kursat och sedan försöker starta upp igen för att sedan bli nedstängda igen och igen kommer ju inte försöka sig på mer än ett eller max två försök
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in