Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Som sagt jag har full respekt för att du gissar.
- Det finns en rad kända och okända faktorer som påverkar hur hårt ett land drabbas. Och det finns även skillnader i hur länder redovisar hur dom har drabbats av Covid-19. Eftersom vi inte känner till alla faktorer, så blir oundvikligen en viss grad av spekulation när man funderar över varför vissa länder har högre siffror än andra länder.
En besvärlig faktor är slumpen. Var det otur att just Italien drabbades tidigt? Var det en enda enskild smittbärare som tog Covid-19 till Italien. Ifall det hade råkat vara en annan person bar på smittan, och den personen hade rest till exempelvis Kenya, hade då Kenya kunnat råka ut för samma sak som Italien? Eller finns det faktorer som gör Italien mer utsatt för smittspridning än Kenya? Italien hade kanske otur, men hade Italien kunnat göra någonting för att förebygga oturen? Det finns många osäkerheter, men osäkerheterna behöver inte sätta tvärstopp för alla funderingar kring varför vissa länder har drabbats hårdare än andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Var bara tydlig med det.
- Har jag på något sätt varit oärlig?
Mitt första påstående var att Sveriges siffror är katastrofala, utan att jämföra med andra länder. När du efterfrågade jämförelser, så påstod jag att Sverige har lyckats sämre än Ryssland och Japan. Skillnaderna mellan Sverige och Japan är mycket större än vad som kan förklaras med skillnader i redovisning.
Är det då fel att fundera på varför Sverige har drabbats så mycket hårdare än Japan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
- På vilket sätt talar det där emot min gissning? Vi har redan gått igenom att det finns skillnader mellan länder beträffande vad som definieras som ett dödsfall i Covid-19. Jag har förklarat att jag är införstådd med att skillnader i rapportering kan påverka siffrorna.
Från
Sveriges Radio:
Citat:
Att dödsfallen redovisas olika gör att det blir väldigt svårt att göra jämförelser mellan länder.
- Detta är vi överens om.