2020-04-16, 20:36
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi får väl se vad som händer i denna shitstorm som vi nte har någon kontroll över!
Ja, vi får se.. Tycker Östergötland är intresseant att följa. Vi har legat värst per capita nästan hela tiden, och vår kurva är på väg att plana ut utan att vården havererar alls.
Hållet sig denna utveckling borde det kunna ge en indikation på hur det kommer arta sig för övriga län
Citera
2020-04-16, 20:36
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Jag var kass på matte när jag gick ekonomiskt på gymnasiet på nittiotalet. Så det är lite osäkert det.

Dock kan jag tyda +130 döda på en population på 2.5 Mill (som det egentligen är Stor-Sthlm)..

men om du tittar på staplarna så ser du att de lägger till döda bakåt i tiden då de dog. Då kan man se exakt hur många som dog varje dag och man kan dra slutsatser utifrån det ( om det går upp eller ner och med hur mycket, om det är exponentiellt osv)

Om man tänker som du och reagerar som dig då skulle man tro att det don typ 10-20 person per dag under påsken.
Citera
2020-04-16, 20:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Som sagt jag har full respekt för att du gissar.

- Det finns en rad kända och okända faktorer som påverkar hur hårt ett land drabbas. Och det finns även skillnader i hur länder redovisar hur dom har drabbats av Covid-19. Eftersom vi inte känner till alla faktorer, så blir oundvikligen en viss grad av spekulation när man funderar över varför vissa länder har högre siffror än andra länder.

En besvärlig faktor är slumpen. Var det otur att just Italien drabbades tidigt? Var det en enda enskild smittbärare som tog Covid-19 till Italien. Ifall det hade råkat vara en annan person bar på smittan, och den personen hade rest till exempelvis Kenya, hade då Kenya kunnat råka ut för samma sak som Italien? Eller finns det faktorer som gör Italien mer utsatt för smittspridning än Kenya? Italien hade kanske otur, men hade Italien kunnat göra någonting för att förebygga oturen? Det finns många osäkerheter, men osäkerheterna behöver inte sätta tvärstopp för alla funderingar kring varför vissa länder har drabbats hårdare än andra.

Citat:
Var bara tydlig med det.

- Har jag på något sätt varit oärlig?

Mitt första påstående var att Sveriges siffror är katastrofala, utan att jämföra med andra länder. När du efterfrågade jämförelser, så påstod jag att Sverige har lyckats sämre än Ryssland och Japan. Skillnaderna mellan Sverige och Japan är mycket större än vad som kan förklaras med skillnader i redovisning.

Är det då fel att fundera på varför Sverige har drabbats så mycket hårdare än Japan?

Citat:
Här har du ännu en variabel som kraftig talar emot din gissning.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453068

- På vilket sätt talar det där emot min gissning? Vi har redan gått igenom att det finns skillnader mellan länder beträffande vad som definieras som ett dödsfall i Covid-19. Jag har förklarat att jag är införstådd med att skillnader i rapportering kan påverka siffrorna.

Från Sveriges Radio:
Citat:
Att dödsfallen redovisas olika gör att det blir väldigt svårt att göra jämförelser mellan länder.

- Detta är vi överens om.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Poängen är väl inte att skylla på FHM utan att FHM/AT låtas som att kurvan har planat ut när den i verkligheten inte alls har gjort det.
Det stämmer nog ändå om man betänker att man för det totala antalet dödsfall förväntar sig en s-kurva som initialt växer exponentiellt för att sedan övergå till att bli approximativt linjär ett tag innan kurvaturen sjunker under noll och den asymptotiskt närmar sig ett konstant värde underifrån.

Den befinner sig uppenbart inte längre i den initiala exponentiell fasen, så visst mattas den av.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja ?
Exakt vad jag sa, det där är rapporterade fall från idag och igår, inkluderar dödsfall från hela påskhelgen

Kan du styrka detta påstående med källa och då menar jag inte med att hänvisa till mytomanen Tegnell?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, och det [flockimmunitet] är ju inte ett mål. Det är ett objektivt faktum att viruset kommer spridas tills vi når flockimmunitet.

Ja, mål är ju fel ord kanske, men slutpunkten på den process vi är i då, där strategin, tvärtemot vad alla lågpannade Krösa-Major och gaphalsar här tror, är att bromsa precis så mycket så att vården har en chans att hänga med.
Och hur det kan ha gått förbi någon att det är det alla är ute efter begriper jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Talade med en läkare idag som tror att det hamnar på 1 procent av befolkning och inte mer.
”Bara” 1%. Det är hela 27 gånger Italiens nuvarande dödssiffror, som är 0.037%.

Det här kommer att hamna närmare 0.1% än 1%.

Lilla San Marino som sticker ut och verkar ha körts över helt av covid19 har 0.11% döda.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Apropå Asien så verka Japan tappa greppet nu.

Jag har bara sett att Hokkaido har fått nya fall. Hokkaido hade 226 smittade i första omgången med en befolkning på drygt 5 miljoner. Det är de måttstockarna de använder för katastrofer och som rättfärdigar ingripanden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det som sticker i ögonen är att denna vinst kommer från skattebetalare.

Men har du råd att lägga runt 50 000:- om dagen på din egen covid vård, så varsågod.
Vården på iva kostar ngr 100000:- /dygn. Jag vet inte vad du inte begriper men akutvården är statligt finansierad o subventionerad, som ett exempel på övrig vård som du inte verkar ha ngn direkt kunskap om, så kostar det fig som skattebetalare att utföra en höftprotes på Sofiahemmet ca 50000:-, men ska någon utbildnings läkare öva på dig på SÖS så kostar det skattebetalarna 100000:-, men nu är det vårdval så tom en så dåligt påläst individ som du kan välja.
Citera
2020-04-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja ?
Exakt vad jag sa, det där är rapporterade fall från idag och igår, inkluderar dödsfall från hela påskhelgen

Nej, det är inte exakt vad du sa, du sa. "Att björn helt uppenbart anger rapporterade fall, inte döda fall idag.".

https://www.flashback.org/sp71219144
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Ohoj, ja det va ju verkligen där det behövde diskuteras tolkningsutrymme mest i det omnämnda.

Men ja dina utfall och invändningar imponerar lika mycket idag som igår så tar givetvis åt mig av att bli kallad troll! Måste ge dig att du är enveten, mycket Theme hospital när du va liten? E nog annars ett passande spel för dig å andra alarmister... kan ni ju leva ut drömmen om inte annat, många obotliga och fascinerande sjukdomar att gotta sig i om man är lagd åt det hållet.

Eller så kan man som du dra till med personangrepp när man fel.

Jag har rätt.
Du har fel.

Nästa!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja, vi får se.. Tycker Östergötland är intresseant att följa. Vi har legat värst per capita nästan hela tiden, och vår kurva är på väg att plana ut utan att vården havererar alls.
Hållet sig denna utveckling borde det kunna ge en indikation på hur det kommer arta sig för övriga län

Men har det verkligen planat ut ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in