2020-04-16, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu pratade Tegnell återigen om den här så kallade flockimmuniteten. Vad är det jag inte förstår ?
Man vet ju inte om folk blir immuna. Hur kan han då påstå att han ser tecken på det. Vad sjutton är det han ser undrar jag.

Det där grundar väl sig i att runt 2% av dom tillfrisknade i Sydkorea saknar antikroppar mot viruset? Samtidigt så har ju uppenbarligen 98% utvecklat antikroppar då. Det har väl spekulerats en del i att vissa som får ett väldigt milt sjukdomsförlopp är dom som inte utvecklar antikroppar.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Ja för inte räcker det med att se och höra vad FHM har gjort hm hm rättare sagt vad de inte har gjort.
Det får vem som helst att fundera över vad FHM håller på med.

Visst kan vem som helst "fundera"över det. Men att 22 högprofilerade vetenskapsmän gör det i en artikel som håller Flashbackklass gör att jag är glad över att dom sitter i sina elfenbenstorn och funderar istället för att ha något med verkligheten att göra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Äldreboenden är den del av vården där politikerna är närmast verkligheten. Det är dom som valt att strunta i säkerhet och skydd. I stockholms kommun är det en KD-politiker som är ytterst ansvarig

Fel. Det är FHM som ger råd och rekommendationer till äldrevården hur dom ska agera gällande säkerhet och skydd. Antar att du är en sån som kommer skylla allt på Reinfeldt tills du blir gammal eller om du slår i tån i bordsbenet.
Citera
Medlem
Tegnells logik är alltså att så länge folk dött tidigare så gör det ingenting.
Citera
2020-04-16, 15:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det är väl för att ingen egentligen kan veta något i dagsläge. Det är för nytt och allt är osäkert och de kommer rapporter och forskning från alla håll, vissa mer seriösa än andra.
Det är väl först om ett eller två år man kan börja vara mer säker på vad som verkligen gäller/gällde.
Han var tydligen väldigt säker 16 januari på att viruset inte smittar särskilt mycket.
Citat:
Reporter: – Men i det här fallet för det har ju talats om eller i alla fall lite grann om att det skulle kunna smitta från människa till människa men det är inte fastslaget eller?
Tegnell: – Nej det är inte fastslaget, det är möjligt att det har en liten sådan kapacitet men för att bli riktigt stort och allvarligt i sådana utbrott så måste virus vara ganska bra på att sprida sig från människa till människa och det är det helt uppenbarligen inte.
https://www.tegnellcitat.se/
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du missar att ta med mörkertalet. Dessutom är konfidensintervallet för uppskattningen stort så att du presenterar ett värde på dödlighet med 3 värdesiffror visar bara att du inte vet vad du gör.

Du kan påstå att jag inte vet vad jag för. Det rör mig inte i ryggen. Men vilken tur att Imperial College vet vad dom gör. Eller menar du att dom inte vet vad dom gör heller?

Sweden
"Posterior model estimates of percentage of total population infected as of 2020-04-15:
9.11%"
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu pratade Tegnell återigen om den här så kallade flockimmuniteten. Vad är det jag inte förstår ?
Man vet ju inte om folk blir immuna. Hur kan han då påstå att han ser tecken på det. Vad sjutton är det han ser undrar jag.

Grunden för flockimmunitet bör egentligen kopplas ihop med att ett virus vanligen försvagas för varje gång det muterar och att det muterar genom att spridas vidare från person till person i flera led.

Således får fler antikroppar om många smittas samtidigt som viruset försvagas i sig självt.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenka2000
Siffrorna är korrekta. Svider mer för dig än för honom verkar det som.

Problemet är att siffrorna inte står för samma saker. Men det är väl både du och stollen för enfaldiga för att förstå
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det där grundar väl sig i att runt 2% av dom tillfrisknade i Sydkorea saknar antikroppar mot viruset? Samtidigt så har ju uppenbarligen 98% utvecklat antikroppar då. Det har väl spekulerats en del i att vissa som får ett väldigt milt sjukdomsförlopp är dom som inte utvecklar antikroppar.
Ungefär som vattkoppor alltså.
Får du lite vattkoppor kan du få tillbaka det rejält som vuxen och det blir svårare symtom.
Citera
2020-04-16, 15:03
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/busschauffor-dod-i-corona-misstanks-ha-smittats-i-tjansten/

Så märkligt att framdörrarna inte är stängda och förarplatsen avspärrad i Västeråstrafiken! Här där jag bor, har det varit så på bussarna länge. Det är åtminstone två meter luft till väggen som är bakom förarhytten, troligen lite mer. Kunde inte Västeråstrafiken ha kollat upp hur andra regioner och bussbolag gör, om de inte kunde komma på detta själva? Blir så less...

Vilken korkad människa Svealandstrafiken har som personalchef. Hon vet inte ens hur hon får fram ett budskap till bolagets anställda. Varför inte skriva det i de dagliga nyhetsbrevet?

Reporter: Alla chaufförer är väl utsatta för risken att smittas, det är väl där oron hos de anställda finns?

Carola Lilja, HR-chef på Svealandstrafiken
– Absolut, så är det. Vi tycker att vi har tagit vårt arbetsgivaransvar. Vi jobbar utifrån Folkhälsomyndigheten och smittskyddsläkarens rekommendationer och vi tycker att våra anställda är duktiga på att ta till sig informationen. Vi skickar också ut ett nyhetsbrev varje dag med information.

Reporter: Den döde chauffören har fått information. Du tänker inte att alla förare är berörda av det här eftersom de har samma yrkesroll? Att de borde få veta?

Carola Lilja, HR-chef på Svealandstrafiken: – På vilket sätt tänker du att de ska få veta det? De är 900 till antalet.

Här förklarar hon varför dörrarna inte stängs:
Reporter:Företagets inställning gällande dörrstängningen har inte ställts i annan dager nu när en anställd har gått bort i coronaviruset?

Carola Lilja, HR-chef på Svealandstrafiken
– Frågan har pågått under en längre tid. Nu har vi lämnat synpunkter till Arbetsmiljöverket. Om Arbetsmiljöverket vidhåller att vi inte får bedriva trafik om vi inte stänger dörren kommer vi att stänga dörren.

Edit.
Jag vet inte hur smileyn kom in i inlägget. Går inte att redigera bort.

Edith.
TACK Rad-i-Kalle. Nu är smileyn förhoppningsvis borta!
Senast redigerad av Pethuglin 2020-04-16 kl. 15:31.
Citera
2020-04-16, 15:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att du tror att det var en medveten taktik? Snälla någon nu har du passerat din egen lägsta nivå och det vill inte säga lite det.

Nu var det ju du som pratade om medveten taktik så det får du stå för. Jag har enbart gjort en observation om en korrelation ....
Citera
2020-04-16, 15:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Andra länder verkar inte ha detta problem utan man dödsrapporterar när någon dör.

Hur vet du att det är så? Vad menar du med »verkar«, är det synonymt med att du gissar för att du vill att det ska vara så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in