2020-04-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Inte dumt tänkt, men se hur vårdvalen i bla Sthlm utvecklats, inga köer, billigare vård för skattebetalarna o mindre komplikationer finns statistik fr de olika vårdvalen som visar detta, inte alla vårdval är lika lyckade. Min poäng är att den enklare vården är mkt effektivare o billigare för individen än den rent statliga . Det som sticker i ögonen är ju att de privata kan göra vinst o många ggr finns det avarter på det ex carema, men vård är mkt komplext o allt i statlig regi blir katastrof. I covid vården delar många av de privata vårdbolagen ut resurser till sjukhusen som inte är förberedda.

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det stämmer. Och det är detta vi ser i Stockholm nu. Siffrorna lugnar sig.
Men snälla vän vänta 2-4 veckor och se.
Tror du nästan alla ha stängt ner för det är roligt?
Ganska säker att det är saker dom inte vill gå ut med för det skulle skapa PANIK.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Idag har 1333 st pers hittills dött i Sverige p.g.a. covid19.

I Danmark, Norge och Finland har sammanlagt 548 personer hittills dött.

Alltså 785 personer fler som dött i Sverige än sammanlagt i våra grannländer !

Varför dör så många fler i Sverige ? , vi har ju världens bästa sjukvård enligt SKL m.fl.

Inte bara världens bästa sjukvård, vi är världsbäst på att räkna oxå.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheteringenting
Livsmedelsverket har tillgång till exakt samma studier du hänvisar till och trots detta är deras rekommendation 75mg/dygn. Amerikanska FDA rekommenderar ungefär samma mängd, dvs långt under några 5-15g/dygn som du nämner, och nej jag tror inte att varken svenska eller amerikanska myndigheter medvetet rekommenderar låga doser för att göra folk känsliga för virusangrepp. Finns det överhuvudtaget någon myndighet i något utvecklat land som ens kommer i närheten av de megadoser du pratar om?

1. Du fick studier med vetenskaplig forskningar som du bad om.

2. Ja det stämmer att de antagligen har tillgång till samma studier som mig, men att studierna inte påverkar deras rekommendation, jag tycker de studier som finns är tillräckligt för bevis för att höja den dagliga rekommendation till den här nivån. Det blir otroligt svårt att ge dig ännu mer forskning ifrån myndigheter.

3. Därför är det nu viktigt när samhällen utvecklas åt dessa håll, sjukvården blir mer styrd, det tar längre tid att få hjälp när hjälp krävs. För två månader sen läste jag en forskningsbok angående den riktiga pandemin som pågår i vår värld, den om våra lavinartade metaboliska pandemin (som inte hör hemma här då vi pratar om ett virus som folk har panik över som börjar mer och mer visa sig inte vara dödligare än en vanlig influensa.
Det fick mig att bli min egna doktor, eftersom idag har vi tillgång till flertal olika forskningar som gör att man själv kan bedöma och testa på de olika metoderna och vitaminerna som vi länge har blivit rekomenderade att följa till ett visst sätt. Som jag framförde i min text ligger den rekomenderade dosen precis över att man inte ska utveckla sjukdomen sjöbugg. Därför när jag för snart 8 veckor sen började prova att följa dessa råd och nya rekommendationer ifrån personer jag har tillit till.

Jag har nu i 8 veckor haft varierat intag mellan 3-13g C-vitamin dagligt fördelat över 24 timmar. Vilket har visat sig vara bra för mitt egna immunförsvar, men flera positiva saker har hänt med min kropp sen dess att jag började med min dos. Jag har inte fått några större biverkningar mer än att jag någon dag fick använda toaletten för nummer två någon gång extra än vanligt. Jag testade den dagen att ha en högre dos än vad ett däggdjur i vår viktstorlek kan skapa i sina kroppar eftersom dem har lyxen att kunna producera sitt egna c-vitamin i sina kroppar upp till 20g fördelat över en 24 timmar period.

Det är helt upp till dig själv att läsa forskningen jag har lagt fram till dig, antigen tar man åt sig informationen eller så är man ett sheep och följer råden som sin herre säger åt en att följa
Citera
2020-04-16, 20:12
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Så då är det helt logiskt att alla sak ha munskydd för att skydda andra.
Speciellt om vi går mot 50% flockimmunitet...via fullt aktiv virusspridning.
Vad ska skydda de som inte blir smittade och är i riskgruppen?
Blir ju helt livsfarligt för dessa att befinna sig någonstans förutom i maximal isolering.

Ja.

Men, det är på intet sätt något fullgott skydd, utan bara en liten hjälp mot spridning (och för gemene man snarare motsatsen för att bli smittad).

Så, fördelarna som finns behöver vägas mot att det inger en falsk trygghet som gör att vi blir mindre försiktiga vad gäller handhygien, mer liberala när det gäller att gå runt med symtom (”lite feber, men va fan, jag har ju munskydd”) och att vi vanliga tenderar till att fingra oss ännu mer i ansiktet om vi har munskydd.

Så, om riskgrupperna fortfarande håller sig inomhus, och vi fortsätter att tvätta händerna som förut, och stanna hemma vid minsta symtom, så kan det nog hjälpa lite. Annars tveksamt.

Så slutsatsen blir väl att det är marginell nytta, och ökar dödligheten om det gör att man tror man kan gå ut mer om man är i en riskgrupp.
Citera
2020-04-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Om 1 miljon var smittade/friska för 3-4 veckor sedan hur många borde vara smittade/friska idag ungefär?
Extremt många, men jag tror inte att en miljon svenskar var smittade för 3-4 veckor sedan.

Däremot tror jag att 30-40% av Stockholm kan vara/ha varit smittade idag. Motsvarande 700-900 tusen personer
Citera
2020-04-16, 20:14
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:

Yup.

Man ser klart och tydligt hur det saktar av:

https://imgur.com/tdUJlRi

Citera
Avslutad
Citat:

"Det stämmer"? Jo säkert du... Ni förnekare verkar gilla att blåljuga

Tror du på allvar att ett virus med såpass hög r0 skulle kräva såpass liten procent av befolkningen immuna för att uppnå flockimmunitet? Lär dig tänka lite logiskt i all fall, snälla människa.

https://www.cebm.net/covid-19/when-will-it-be-over-an-introduction-to-viral-reproduction-numbers-r0-and-re/

Citat:
For example, if R0 = 2, immunization needs to be achieved in 50% of the population. However, if R0 = 5 the proportion rises steeply, to 80%. Beyond that the rise is less steep; an increase in R0 to 10 increases the need for immunization to 90%.

Covid har redan konstaterats ha en r0 på långt över 2, kanske uppåt över 5 t.o.m. och då krävs att över 80% av befolkningen utvecklar antikroppar. Lite väl optimistiskt kanske för ett virus vi fortfarande inte ens vet hur immuniteten fungerar på?

Herregud, nivån på somliga av er alltså...
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ditt sista stycker är komiskt med tanke på att det var du som förespråkade svenskt fluff och tyck synd om.

Jag håller med den andre debattören. Asien kommer inte släppa in oss förrän vi fått stopp på utbrottet. Osmittade människor är inte faran utan smittade.

Jag antar du gärna vilja flyga till Thailand, Singapore eller vart det nu är men de kommer inte ta mot dig förrän vi fått stopp på det här.

Jag är glad att du finner det sista stycket komiskt. Jag är också glad åt att du säger att du håller med den glade finnen.

Jag roas av att du tror att ett virus kan stoppas.
Citera
2020-04-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Varför ens tolka när det står klart och tydligt: Posterior model estimates of percentage of total population infected as of 2020-04-15: 9.11% [4.14%-17.55%] (mean [95% credible interval]).

Finns inget tolkningutrymme.
Att det där inte lämnar tolkningsutrymme 🤣 ”estimates”, ” 4.14%-17.55%” och ” mean [95% credible interval”. Hoppas det va sarkoni.
Citera
Medlem
Citat:

Nej nej, aldrig i livet. Alla siffror skenar ju enligt alarmisterna här inne.
Att trenden för nya fall minskar, är helt plötsligt eftersläpning med flera veckor. Att det dog bara 5 st i Stockholm den 12e kan man helt bortse ifrån när man kan gotta sig i att det kom 85 igår och nu 94 idag.
Dom har såklart dött senaste dygnet..
Förstår inte varför det är så viktigt att vinkla alla till det sämre. Precis som att det inte är lila nog som det är..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Givetvis inte men är man född 1955 och avlider 30 mars mitt under COVID-19, då måste man givetvis misstänka den mest troliga dödsorsaken. Tragiskt är dock att Fredrik Hylands minnesstund hålls senare p.g.a. coronan.

Då ska du gissa på hjärt-kärlsjukdom, cancer, suicid mm. Covid kommer låångt ner på listan för en 65-åring.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Lugnar sig... Men sluta nu. Är väl +100 döda idag, bara i Sthlm...

Å inga amerikanska Abrahams stridsvagnar rullade i bakgrunden när Bagdad Bob körde sitt speach...

Lägg ner, det du håller på med 24/7 är systemhotande.

Förstår du inte att det är inkl döda på tidigare dagar upp till 14 dagar bakåt i tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in