2020-04-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag skulle tro att smittspridningen minskar p.g.a. att folk helt enkelt gör vad de kan för att undvika att bli smittade. Tror inte att det är en så särskilt stor del av landets befolkning som är smittade.
I hela landet, nej, men lokalt kommer du se stora effekter av immunitet redan när 30% har haft det, och det kan mycket väl vara fallet i Stockholm.

Stockholm har en så stor del av fallen, att det ger utslag nationellt.
Citera
2020-04-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Lugnar sig... Men sluta nu. Är väl +100 döda idag, bara i Sthlm...

Å inga amerikanska Abrahams stridsvagnar rullade i bakgrunden när Bagdad Bob körde sitt speach...

Lägg ner, det du håller på med 24/7 är systemhotande.

Japp och bara 5 döda den 12e och 12 st den 13e. Tycker du det verkar som att det är korrekta siffror?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Varför ens tolka när det står klart och tydligt: Posterior model estimates of percentage of total population infected as of 2020-04-15: 9.11% [4.14%-17.55%] (mean [95% credible interval]).

Finns inget tolkningutrymme.

Haha. Så jävla dålig alltså. Men jaja vi kör en engelskakurs.

Definition "as of today"=
"from the beginning up until now, including today"
Googla själv så ser du.

Plus, om vi hade haft 1 miljon smittade samtidigt skulle dödstalen troligen inte ligga på 60-90 per dygn. Det borde du förstått redan på mitt förra svar.

Jag kan inte ta dig seriöst. Och det finns en anledning till att jag inte tyckt det varit värt att ens svara på den här invändningen från dig tidigare.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Läs så fattar du att det inte är "ljuger och mörkar".

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/04/nej-sveriges-strategi-ar-inte-flockimmunitet-men-flockimmunitet-ar-enda-sattet

Dvs, precis som alla andra är det det som är någon form av slutmål, inte en strategi i sig självt. Klart nog? Eller behöver du fetstilsrapa ut som en fiskmåsunge ändå?

Menar du att Regeringen har flock immunitet som slutmål?
Citera
Medlem
53....so whats avatar
Någon mer som funderar på om vi som isolerar oss redan kan vara convid-19 bärare utan symtom, allså så friska att vi kan leva normalt, och har haft det så länge att vi inte smittar. Immuna?
Varför kan vi inte leva som förut, jobbare, pensionärer m.m. utan att bli betraktade som nått katten släpat in?
Vi lär väl vara dom sista som kommer att testas och få öppna ytterdörren igen.

Vore på plats att testa alla innevånare så snart som möjligt och ge grönt ljus för denna del av befolkningen. Samtidigt fångar man in de som är fria från smitta och kan se till att dessa får fortsatta skyddsåtgärder.

Vad väntar vi på?
Citera
Bannlyst
Plats nummer 13 i världen på totalt antal döda (ett skitland på 10 miljoner invånare)
Plats nummer 8 i världen på totalt antal döda senaste 24 timmar (ett skitland på 10 miljoner invånare)
Plats nummer 8 i världen på antal döda per capita.

Detta trots att:

Man har vikingablod
Man pussas inte som i Italien
Man kramas inte som i Italien
Man bor inte trångt
Man bor inte med släktingar
Man bor i ett glesbefolkat land
Man röker mindre än i andra länder
Man tränar mer än i andra länder
Man är smalare än i andra länder
Man är bättre än i andra länder på att lyssna på rekommendationer

Man ska dock inte glömma att nån gång i mitten/slutet av maj man är topp 3 på alla tabeller ovan.
Ge bara lite tid, ha inte bråttom. Bra jobbat hittills.
Citera
2020-04-16, 20:17
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja flyg till Taiwan, Hongkong, Kina, Sydkorea, Singapore, Vietnam, Finland, Baltikum, Polen etc. så kan du rapportera sedan om de i passkontrollen där tyckte det var en tillgång att du kom från Sverige.

Det går inte att flyga dit nu. Inte ens om du är nybastad och från Turkku.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Jag sitter och tittar på
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Vi har hiskligt många som är kritiska. 900 men bara 130 döda

GB ligger med sina 1600 kritiska på nästan 900 döda.

Det kommer nog rassla till snart ordentligt.
Citera
Medlem
https://youtu.be/QXpbjzofb7Y?t=139

Några tankar kring det här?

Man talar om flockimmunitet som det värsta tänkbara scenariot.

"Det är med andra ord som att låta elden härja fritt tills huset är nedbränt".

Kul att Sverige inte nämns, trots att vi är det enda EU landet med strategin.
Citera
2020-04-16, 20:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
Verkligen. Det är ju samma ute i samhället vad jag har upptäckt. Det uppstår någon kollektiv konsensus där majoriteten har en stark tro på FHM och säger man emot dom så måste man vara expert för att ha en åsikt.

Lyssnade på en intressant podd som jag kan tipsa om, tycker den är nyanserad med olika forskare med. De två motsatserna Agnes Wold och Björn Olsen, men intervjuerna är enskilda. Även många fler intressanta personer med. Podden heter Läget - Sigge Eklund. Den senaste lyssnade jag på häromdagen, sista halvan (på ett ungefär) av den speglar väldigt bra min uppfattning av hur diskussionerna i samhället ser ut och den svenska mentaliteten i det hela. Jag tycker den är väldigt välgjord! Även intervjuer med en IVA-sjukvårdare och praktikant bland annat.

Läs denna texten, mycket bra skriven. Man behöver inte vara expert för att få kritisera en ”expert”. Postaren arbetet la ut den tidigare idag.

https://m.facebook.com/notes/peter-angerbjörn/vem-får-kritisera-en-epidemiolog-egentligen/10158005044211278/?__cft__
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Hur kommer det sig att andra länder delar ut munskydd ute på stan medan Sverige inte ens kan fixa munskydd åt hemtjänst och äldreboendepersonal?

Herregud vilken jävla soppa det här är. Sverige är femma på bollen som vanligt.

Ja brist på munskydd, tester och vägran att inse att man kan smitta utan att uppvisa några som helst symptom är de största missarna.

Ett barn kunde väl räkna ut att vårdpersonal som springer och träffar massor äldre multisjuka utan skydd kommer att smitta ner och döda sina egna vårdtagare.

Men nuders köttberg förklarar väl det.
Citera
Medlem
https://www.nsd.se/nyheter/lulea/avslojar-kan-ha-smittats-manader-innan-utbrottet-nm5340456.aspx

Intressant läsning. När började egentligen coronaviruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in