2020-04-16, 19:26
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uzor
Att uppnå 60% immunitet innebär att 300 000 svenskar kommer dö tills dess, verkligen en ättestupa.

Du kan glömma att 300 000 svenskar kommer dö av covid19. Om så alla av oss blir smittade.

Imperial College uppskattar i sina studier att 1 miljon svenskar haft viruset.
https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden

1333 döda av 1 miljon ger en dödlighet på 0,13%.

0,13% av 6 miljoner människor = 7800 döda totalt.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
FHM får siffrorna från läkare som rapporterar. Det är vården som är sega med att rapportera in (speciellt på helger). Dom har ju lite annat att göra. Det är likadant i alla länder, dessutom är ju många andra länder slarviga med statistiken och rapporterar bara in dom som dött på sjukhus.
Nu har jag lite koll på Spanien och där var rapporterade siffror helt "normala" under påskhelgen. T.ex. en ökning en av dagarna under helgen. Så det du säger stämmer helt enkelt inte.

Sedan kanske Sveriges siffror blir mer korrekta i slutändan, det har jag ingen aning om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Utegångsförbud? Vad gör då alla danskar i Skåne?

Jag känner inte alls till förhållandet i Skåne. Men finns där danskar så kanske det är sådana som jobbar på svenska sidan. Jag är väldigt förvånad att Skåne är så lite drabbat av corona. Det är mycket som inte stämmer, här finns en massa att utvärdera efter krisen.
Citera
2020-04-16, 19:27
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Duktig du är på att räkna.

10 miljoner svenskar.
6 miljoner för att uppnå flockimmunitet.

0.5% dödlighet innebär 30.000 döda, inte 300.000.

Du är inte mycket bättre...

10400000 * 0,82 * 0,005 = 42640
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Låter ju ruskigt hemskt att vi skall utvärdera om ett år. Jag vill ha slut på skiten nu men tyvärr så tror jag vi får vänta till september. Så jag är ändå lite optimistisk. Jag kan inte glömma att folk kom från smittade trakter och landade på Arlanda, utan att dom sattes i karantän. En sådan djävla miss detta var.
Gränserna skulle förstås stängts direkt. Nu är ju de flesta övergripande åtgärder för sena. Man kan skydda sig som individ . Det senaste vansinniga är ju att man får ses o tävla i ungdoms idrott med vid en viss nivå har man kommit på att smitta kan spridas . Det är ju bara en gissning !! Mkt präglas av gissningar, grymt oprofessionellt arbete typiskt Sverige . Med stor sannolikhet har 50% i tex Sthlm redan immunitet men de snåla politikerna kan inta ställa upp med test, katastrof
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
https://www.svd.se/dodstal-kunde-varit-hogre-om-vi-raknat-som-sverige
Ljög du i din tidigare post om att Norge endast räknar de som dött på sjukhus av coronavirus?
Fler dödsfall på norska vårdhem

Av de 54 personer som avlidit den senaste veckan var sju av tio boende på vårdhem, där man befarar att antalet kommer att stiga framöver. Tidigare har ungefär hälften av de rapporterade dödsfallen kommit från sjukhus
https://www.svd.se/fler-coronadoda-pa-norska-vardhem

Är du en vanelögnare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det sägs så här i tråden iaf. Men än har jag inte sett något som backar upp de påståendena

Det säger sig självt att det gallras väldigt ordentligt innan man lägger in någon på iva då överlevnaden numera är 80% på iva i Stockholm. Det måste innebära att man mest tar in ganska friska patienter. Dessutom är det väl dokumenterat att hundratals gamlingar dör på sina boenden utan syrgas ens. Så gallringen börjar redan där med att alla inte ens blir bedömda på sjukhus. Sedan blir det ett tunnare och tunnare nålsöga man måste passera för att till slut komma ifråga för iva. Sedan vet jag inte hur fort de drar ur pluggen ur respiratorn. Från vad jag har hört kan det krävas några veckor i respirator vid covid-infektion. Redan efter en vecka kliar det nog ordentligt i iva-personalens fingrar att slå av strömmen för att frigöra en sängplats.
Citera
2020-04-16, 19:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Duktig du är på att räkna.

10 miljoner svenskar.
6 miljoner för att uppnå flockimmunitet.

0.5% dödlighet innebär 30.000 döda, inte 300.000.

Det är ändå mycket, varje år dör 90 000 av andra orsaker. I år kan dödligheten alltså stiga med 30% om vi tror på 0,5% dödlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Jag kan inte glömma att jävlarna valde att åka till coronadrabbade länderinnan det fanns här. Oavsett FHM, man har väl en egen hjärna för fan.

Ja det blev helt fel. Förbannade soppa, så onödigt.
Citera
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
– Faktiskt lider vi likt många andra länder, men det finns många myter om den så kallade svenska strategin. Som du tidigare hört har Donald Trump kallat strategin för flockimmunitet som svar på covid-19, och det är helt fel. Det är absolut inte Sveriges strategi, säger Ann Linde till CNN.

https://www.expressen.se/nyheter/ann-linde-finns-manga-myter-om-svenska-strategin/
Ja det är ju jävligt klantigt att bli världens första land med flockimmunitet när strategin inte varit att få flockimmunitet.
Citera
2020-04-16, 19:29
Medlem
Citat:
FHM får siffrorna från läkare som rapporterar. Det är vården som är sega med att rapportera in (speciellt på helger). Dom har ju lite annat att göra. Det är likadant i alla länder, dessutom är ju många andra länder slarviga med statistiken och rapporterar bara in dom som dött på sjukhus.

Ingen ursäkt att andra länder skulle vara segare. Är det ens sant? Vi ska ju vara avancerade så om de inte klarar av att rapportera rappt då är vi ett u-land. Pressa på. Då får vi uppgifterna.

Vårdföretaget Familjeläkarna ansvarar för vården på nästan hälften av äldreboendena i Stockholms län. Nu bekräftar de för SVT Nyheter att nästan 240 personer gått bort i covid-19 på boendena de är medicinskt ansvariga för.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/narmare-240-avlidna-pa-vardforetagets-boenden
Citera
2020-04-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nu är t.ex björn Olsen säkeligen väldigt duktig på sitt forskningsområde som är ( om jag förstått rätt) hur virus går från djur till människa. Det är synnerligen viktigt för att förstå hur en pandemi kan uppkomma. Men den ger ingen som helst kompetens att begripa om det är bästa att stänga barer eller inte. De har ingen som helst kompetens att avgöra om skolor ska stängas eller inte. Och det är det som är problemet med artikeln dom som skrivit under är .och cancerforkasre som överhuvudtaget inte besitter kompetens inom området, Några har kompetens inom virologi eller epidemiologi men inte inom området hur man bekämpar pandemier. Vidar så gnäller dom bara över vad som varit och har ingen som helst aning om vad som behöver göras. kritiken är banal och deras exempel ärtendentiöst selektiva .

FHM har naturligtvis exklusiv rätt att lyssna på de som dom anser mest kompetenta även om sårade oskulder känner sig förorättade
Att FHM och Anders Tegnell skulle ha en kunskap som inte finns någonstans i världen, utom i Sverige, ser jag som mycket otroligt, med tanke på att inget land i världen agerar som vi. I det avseendet tycker jag att kritiken är befogad. Jag förstår var du vill komma, håller dock inte med dig, mitt förtroende för FHM är rätt lågt. Har man djup kunskap om virus och smittspridning så kan man också bidra med sina synpunkter och åsikter, utan att bli direkt avfärdad, tycker debatten mellan FHM och andra forskare verkar vara synnerligen låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in