2020-04-16, 18:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Var ett radioreportage från forskare kring kompetens och personaltäthet som var högre i Norge som inte valt en väg med så hög privatisering.

https://nordicwelfare.org/nyheter/ny-rapport-om-likheter-och-skillnader-inom-aldreomsorgen-i-norden/

Det finns ingen privat sjukvård i Sverige.
Citera
2020-04-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ingen som vet. Ingenting tyder på att det kommer ske de närmaste månaderna. Kanske till midsommar eller så?

Men står det inte till mitten av maj? tror läste så
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Eller hur. Jag förstår ironin. Jag vet inget mer än att han var helt frisk faktiskt men det kanske går att leta fram något "underliggande"...

Däremot är hans sjuka kollegor mer i riskzonen åldersmässigt och kanske även med "underliggande" har jag hört så hoppas verkligen de klarar sig. Har också förstått att många av deras kollegor verkar bli uppriktigt förvånade, det här skulle ju inte kunna hända, det var ju endast multisjuka 80+ som riskerar att bli ordentligt sjuka. Det känns som att vi är förda bakom ljuset och att det börjar gå upp för folk nu.
Precis, tack.
Det fetade är det som verkar ha gått in, lite utav ”selektiv perception”, dvs man hör det man vill höra (eller då här, det man tycker man behöver ta till sig). Det har ju förstärkts av ”lev som vanligt”, och övrig avdrammatisering och luddigheter.

Och det jag strukit under skulle kunna bli ”samhällsfarligt”, dvs att man inte alls lyssnar på råd och anvisningar och istället kör sitt eget race.

Hoppas kollegerna klarar sig. Det blir ju påtagligt för dem då dels en i deras närhet (”oväntat”) dött, och dels att de (dvs såväl personligen som omgivning) smittats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Det är skrämmande, det pågår hetsjakt på oliktänkande. Den stackare som hävdar minsta kritik blir stämplad och hånad. Såväl privatpersoner som forskare eller journalister. Landet mellanmjölk där allt är svart eller vitt!
Verkligen. Det är ju samma ute i samhället vad jag har upptäckt. Det uppstår någon kollektiv konsensus där majoriteten har en stark tro på FHM och säger man emot dom så måste man vara expert för att ha en åsikt.

Lyssnade på en intressant podd som jag kan tipsa om, tycker den är nyanserad med olika forskare med. De två motsatserna Agnes Wold och Björn Olsen, men intervjuerna är enskilda. Även många fler intressanta personer med. Podden heter Läget - Sigge Eklund. Den senaste lyssnade jag på häromdagen, sista halvan (på ett ungefär) av den speglar väldigt bra min uppfattning av hur diskussionerna i samhället ser ut och den svenska mentaliteten i det hela. Jag tycker den är väldigt välgjord! Även intervjuer med en IVA-sjukvårdare och praktikant bland annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
och USA 4931 idag

Döda / befolkning
Sverige 132
USA 101
Tyskland 46

Inte hur många som dog idag alltså.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
och USA 4931 idag

USA har mer än 30 gånger så många invånare som Sverige. Dela 4931 på 30 och du får en siffra. Då tycker de amerikaner som inte är trumpfanatiker att siffran är oacceptabelt hög.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns ingen privat sjukvård i Sverige.

Privata aktörer inom äldreomsorg och hemtjänst som kommunerna upphandlar.
Citera
Medlem
Talande siffror.

Island: 8 döda
Finland: 75 döda
Norge: 151 döda
Danmark: 321
Sverige:1358

Sveriges strategi fungerar inte.
Please help Sweden.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Folkkära Adam Alsing gick bort och det kändes nog i en hel del av befolkningen.

Det är säkert bara början på en tragisk följetong.
Citera
2020-04-16, 18:56
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK. Och för det fick de 14 dagars karantän? Hoppas det var värt det.

Ja, de köpte väl lösgodis och bag-in-box vin som vanligt, så de kan säkert ha det rätt koseligt i hytten i två veckor. Minst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det finns väl ett ganska stort intresse av FHM och Regering att "hålla igen" lite med siffrorna just nu.

- Corona Bob Tegnell var lite nere för räkning efter ännu en våg av kritik. Räddades av ett dåligt framträdande av Einhorn som representant för upproret och en lam instats av Aktuellt.

- Även MSM hade på mera allvar börjat att sprida skillnaderna mellan de Nordiska länderna och så smått börjat och ställa lite jobbiga frågor.

- Kom en del information om att det var personen som blivit smittade på nytt efter att ha tillfrisknat

- Folkkära Adam Alsing gick bort och det kändes nog i en hel del av befolkningen.

Så att siffrorna hålls igen lite extra denna veckan finns det många skäl till. Först i slutet på nästa lär vi se hur Påskhelgen egentligen slutade.

Tror jag också, vi har ju sett att eftersläpning finns upp till 14 dagar, när man jämför kurvorna från idag och från igår !
SANSLÖST !
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Men står det inte till mitten av maj? tror läste så

Det ser ut som de stänger en månad i taget. Chansen/risken är stor att det förlängs. Det är nästan bara Sverige som inte är i karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in