2020-04-16, 16:41
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenka2000
ja det är ingen exakt matematiskt vetenskap men ger ändå en bra bild hur läget är. Speciellt i dom Nordiska länderna. Dom exakta sifforna får vi inte förens allt är över helt klart. Men att helt förringa siffrorna pga av detta är fel enligt mig.

jag förringar dom inte dom är vad dom är men dom går inte att jämföra och dessutom är dom ointressanta. Men för respektive land är dom naturligtvis användbara så länge man inte ändrar på beräkningsgrunden
Citera
2020-04-16, 16:41
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
https://omni.se/

I Stockholmsområdet fortsätter antalet fall av covid-19 att öka.

Till DN säger hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson att smittspridningen i Stockholm går fort och att situationen i sjukvården är på väg att förvärras.

– Vi kan inte se någon lättnad, säger han.

Som vanligt så får vi olika bud från FHM och sjukvårdsdirektörer. Vem ska vi lita på idag då?

Är det inget samarbete mellan FHM och regionerna eller?
Makalöst..
Citera
2020-04-16, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jesuislilrgt
Stockholm har fyrdubblat antal IVA-platser. De har gjort ett helt fantastiskt jobb!

Helt jävla otroligt!
Citera
2020-04-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Stockholm befinner sig i 1000 zonen, det innebär att stockholms sjukvård är extremt ansträngd.

Björn Eriksson säger:

-Vi har en ökning av antalet patienter i covid-19 och att vi passerat den magiska 1000-gränsen. När vi passerat den så sa vi att vården kommer vara extremt ansträngt. Sedan några dagar tillbaka befinner vi oss i den zonen.

– Antal inskrivna med covid-19 med sjukhusvård ökar varje vecka. Det ökar fortfarande, även om sista veckans ökning är mindre än de övriga.

– Det har aldrig varit en sånt tryck på sjukvården som det är just nu. Efter påsk kom ett antal personer med andra sjukdomar som också behöver vård.

- Igår rapporterade vi 85 personer avlidna, idag 94 avlidna – det högsta antalet hittills. Trenden är mycket tydlig, säger Björn Eriksson

Hur kan FHM säga att det håller på att mattas av??
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Håller med dig i alla andra avseenden om detta, men inte rörande covid-19. Ser ingen feministisk taktik här alls. Tegnell förefaller mig var så långt från feminism man rimligen kan komma som myndighetsföreträdare.

Diskussionen är egentligen lite större än det. Det är inte feminism i sin vanliga bemärkelse det handlar om. Men feminism har lett detta land att bli vad det är.

Feminism har varit (i hänsyn till var vi befinner oss idag, mitt i denna kris) en överväldigande faktor till att Sverige skulle bli det samhället det är idag:
Ett samhälle bestående av väldigt ensamma människor. Det blir otroligt svårt att hitta ett land där folk är mer ensamma än i Sverige.
Feminismen har per automatik lett till gradvis försvinnande av familjen. När familjen tappar mer och mer värde, blir människor mer ensamma.

Sundbyberg var singeltätaste kommun i världen. Men förra året tappade den första platsen. Till förmån av?
Nån kommun i Rom? I Berlin? I Moskva? I Saudiarabien?
Nej. Solna.

Feminism har varit bidragande orsak att i Sverige finns så stor andel ensamstående människor.
Ensamstående != familjkonceptet.

Ensamma människor tänker på sig själva. De har vant sig till det.
Ensamma människor bryr sig mindre om andra människor än icke ensamma och familjära människor.

Nu, när denna kris i världen bekämpas främst med solidaritet. Med familjära tillvägagångssättet....där man tänker på sina närmaste...
då är Sverige sämsta kandidat i världen att bekämpa det på samma sätt.

Tegnell är bara en frontfigur och Löfven likaså (men inte för den delen mindre skyldiga). De drivande makterna är människorna som bor i detta land. Och majoriteten faller in i beskrivningen ovan. Därför inte konstigt att stödet för sossarna ökar.

Medelsvensken skulle aldrig offra sin frihet för att rädda sina medmänniskor. Han skulle inte offra sin frihet för något överhuvudtaget. De som söker värme och solidaritet och bor här har valt fel land helt enkelt.
Citera
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det finns nåt som heter tur. Inte för inte har vi uttrycket ”Även en blind höna kan hitta ett korn.”

Ja, den faktorn finns klart även om den inte är stor.

Men om det är hoppet vi har, är det då rätt att tillåta en uppenbart psykologiskt störd person riskera medborgares liv och leverne?

För att fortsätta sin streak med 100% fel verkar det nu som om ett framtida vaccin endast kommer att fungera på de som ännu inte smittats.

Tack Tegnell, tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Är det inget samarbete mellan FHM och regionerna eller?
Makalöst..

Det Tegnell säger är sant. Siffrorna och det som händer i verkligheten på sjukhusen måste sedan anpassas till detta. Olyckligt att region Sthlm inte stämt av sanningarna som kommunicerats tidigare under dagen bara.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Mycket utav det Björn Eriksson nu säger är sådant som Tegnell tog upp förra veckan. Tegnell verkar ha rätt i att dom ligger i olika tidsperspektiv när dom gör sina lägesanalyser.
Medhåll.

Och det märks tydligt att Björn Eriksson är mitt i "fajten".
Det är en helt annan upplevelse att vara med praktiskt, jämfört med FHMs position som är teoretisk och analyserande.
Citera
2020-04-16, 16:44
Medlem
Citat:
Jo jag vet och det var därför jag gav dig hans inlägg från honom själv.
Nu vet man iofs inte om man får en bestående immunitet mot Covid—19 och om en del får någon immunitet öht.
Men du kan väl presentera ditt forskningsbidrag på området, världen väntar med spänning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Mycket möjligt...

Nej, det är det inte. Jag bor i norra Italien och det kommer inte fly folk hit. Många pluggar dock i norra Italien och dessa kommer förmodligen återvända när skolorna öppnar igen.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Saxat från artikeln:

Region Stockholm vill inte precisera exakt var kylrummet för coronapatienter finns mer än att det ligger i Globenområdet.

Då kan jag avslöja att det rör sig om kylrum i Slakthusområdet, som normalt används för industriell kötthantering. Det är på andra sidan Arenavägen (i relation till Globen).
Citera
2020-04-16, 16:45
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Jo jag vet och det var därför jag gav dig hans inlägg från honom själv.

Tackar, visste dock om det sedan tidigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in