2020-04-16, 16:38
Medlem
sannes avatar
Stockholm befinner sig i 1000 zonen, det innebär att stockholms sjukvård är extremt ansträngd.
Citera
2020-04-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnell idag: Vi ser avmattning och förbättring i Stockholmsregionen

Hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson idag: "Smittspridningen i Stockholm går fort och situationen i sjukvården är på väg att förvärras. Vi kan inte se någon lättnad" säger Eriksson.

Tegnell är verkligen en genomrutten och sjuk människa.

Är det så att Tegnell medvetet säger ”vi ser” och inte att det ”har skett”. Det förstnämnda ger ju egentligen hur mycket frihet som helst att snacka skit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Om Italien lyfter sin lockdown jämnt fördelat över landet, kommer folk i dom södra delarna då att fly mot flockimmuniteten i norra Italien tills den blivit utarmad och smittan återigen blir värst där?

Mycket möjligt...
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Vad är fel i detta? Du vet att virus H1N1, H2N2, H3N2 har betydligt större forskning kring bedrivits kring emot Coronavirus. Dessa har vaccin kunnat tagits fram emot.

Finns inte ett enda vaccin framtaget ännu emot något coronavirus. Och då har dessa upptäckts på 60-talet.

Att han bagatelliserar det förstås.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Ja, det kommer att bli väldigt intressant. Det är en svår balansgång som kommer att pågå ett bra tag.

Här är en intressant länk där Corona effekten diskuteras. Nationalekonomiska föreningen (går att se "mötwt" via en länk till youtube på den sidan) .

Calmfors är väl inne på linjen om striktare åtgärder.

Sen sägs det väl att detta går väldigt snabbt och dynamiken mellan finansiella och reala chocker diskuteras, samt risken för att denna reala chock smittar av sig till finansmarknaden och på så sätt förstärker krisen.

Sen diskuterar man staten/näringslivet och att kostnaden måste fördelas, dvs skattebetalarna betalar (observera att även juridiska personer är skattebetalare och att skatt principiellt kan ses som en försäkringspremie mot chocker likt denna - gubbrora: denna parantes är inte riktad mot dig, utan jag la in den i mer allmänt diskussionssyfte, vi verkar tycka ganska lika)

https://www.nationalekonomi.se/node/4855

nationalekonomer har sällan rätt det är en mer eller mindre pajasverksamhet. De finansiella systemen måste räddas med jämna mellanrum därför att ekonomerna missat någon variabel som deras modeller missat
Citera
2020-04-16, 16:40
Medlem
Nästan 100 döda rapporterade på ett dygn i Stockholmsregionen, det är fullständig katastrof.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
60 IVA-platser och 400 vanliga sjukvårdsplatser fortfarande tillgängliga i Stockholm. Låter faktiskt ganska bra trots att dom varit under enormt tryck.

Något säger mig dock, att det är trångt att komma in igenom det nålsögat till sjukhusvård + IVA..

(man får kurera sig hemma..länge.., för långt för en del, samt om du är på äldreboende gäller andra regler)
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Vilket bullshit. Säg de till de anhöriga till de döda. Så minskar dödsfallen imorgon enligt dig?

Nej jag har ingen aning om dödsfallen men jag litar mer på en statsepidemiolog än Flashbackforskare
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
https://omni.se/

I Stockholmsområdet fortsätter antalet fall av covid-19 att öka.

Till DN säger hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson att smittspridningen i Stockholm går fort och att situationen i sjukvården är på väg att förvärras.

– Vi kan inte se någon lättnad, säger han.

Som vanligt så får vi olika bud från FHM och sjukvårdsdirektörer. Vem ska vi lita på idag då?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
"antagligen, med största sannolikhet så blir man immun".

Vilket är väl ingen som argumenterar emot.

Jag är pro Olsen före Tegnell alla dagar i veckan.

Jo jag vet och det var därför jag gav dig hans inlägg från honom själv.
Citera
2020-04-16, 16:41
Avslutad
Mycket utav det Björn Eriksson nu säger är sådant som Tegnell tog upp förra veckan. Tegnell verkar ha rätt i att dom ligger i olika tidsperspektiv när dom gör sina lägesanalyser.
Citera
2020-04-16, 16:41
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Lite mer specifikt. Det är inte direkt kval hemligt med straffpåföljd.

Nej jag kan inte outa varken mina källor eller vart han arbetade. Tror att det skulle komma fram ganska snabbt vem han var. Jag vet inte namnet på honom och känner honom inte. Liten arbetsplats i lite större kommunal organisation. Du får välja att tro på vad jag skriver eller inte. Spelar mig ingen roll. Skulle förresten inte bli förvånad om det ändå skulle märkas utåt eftersom organisationen kanske eventuellt riskerar bli nerstängd och det är som sagt en publik verksamhet vi talar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in